Wyniki raportu: Czym kierują się dostawcy przy wyborze frachtu
Jak wynika z najnowszego raportu project44 i Transport Intelligence (Ti), dla co czwartego załadowcy najważniejszym czynnikiem podczas wyboru przewoźnika jest obniżenie kosztów operacyjnych. Ponad 20 proc. firm wskazuje, że kluczowa przy doborze frachtu jest terminowość dostaw w przeszłości. Trzecim najistotniejszym kryterium wyboru okazała się widoczność w czasie rzeczywistym, czyli oprogramowanie typu Real-Time Visibility (RTV).
Dla aż 15 proc. respondentów możliwość monitoringu załadunku może przesądzić o wyborze przewoźnika. Raport Zabezpieczanie łańcucha dostaw na przyszłość poprzez widoczność w czasie rzeczywistym* pokazuje, że oprogramowanie visibility jest uważane za czynnik ważniejszy niż obsługa klienta, bezpieczeństwo, zasięg geograficzny i zasady zrównoważonego rozwoju.
Zmienny popyt, niepewna podaż, problemy z przepustowością i opóźnienia w transporcie, które wystąpiły podczas pandemii Covid-19, spowodowały znaczne trudności w łańcuchach dostaw. Mimo to, jak wskazuje raport project44, tylko 20 proc. załadowców deklaruje, że posiada w pełni przejrzysty wgląd w sieć dostaw, we wszystkich obsługiwanych przez siebie regionach. Większość firm ma udostępnioną zaledwie częściową widoczność swoich ładunków. Tymczasem, pełen dostęp do monitoringu w czasie rzeczywistym niesie za sobą szereg korzyści.
„Widoczność w czasie rzeczywistym jest środkiem do celu, a nie celem samym w sobie. Jest też kluczowym elementem optymalizacji łańcucha dostaw w wielu wymiarach. Oprogramowanie typu visibility pomaga załadowcom ograniczyć koszty, poprawić wydajność operacji i uzyskać przepustowość na wyższych poziomach usług. Jednocześnie pozwala otrzymać oparte na danych analizy dotyczące łańcucha dostaw, które przyczyniają się do osiągnięcia lepszej wydajności czasowej i przewidywalności dostaw. W konsekwencji visibility wspiera też jakość obsługi klienta i wspomaga obniżanie szkodliwych emisji w transporcie” – podkreśla Piotr Michoński Regional Account Director CEE w project44.
Wyniki badania wskazują też, że przewoźnicy, którzy nie są w stanie zapewnić załadowcom oprogramowania Real-Time Visibility (RTV) przez cały cykl życia przesyłki, mogą znaleźć się w przyszłości w trudnej sytuacji na tle konkurencji. Ponad połowa załadowców (57,4 proc.) uważa visibility za wstępny wymóg dla przewoźnika do zakwalifikowania się do przetargu. W przypadku blisko 41 proc. załadowców widoczność w czasie rzeczywistym jest atrakcyjną opcją. Największą wagę do Real-Time Visibility (RTV) przywiązują przewoźnicy korzystający z transportu lotniczego, a w następnej kolejności oceanicznego i drogowego.
„Pandemia Covid-19 odkryła słabe punkty w globalnych łańcuchach dostaw. W rezultacie wzrosło znaczenie monitorowania ładunków w branży logistycznej. Większość załadowców zdaje sobie sprawę, że oprogramowanie visibility jest narzędziem, które pozwala zminimalizować skutki obecnych trudności i uzyskać przewagę nad konkurencją. Wobec rosnącego zapotrzebowania na Real-Time Visibility (RTV) ze strony załadowców przewoźnicy, którzy mają możliwości obsługi w pełni przejrzystej globalnej sieci dostaw, mogą łatwo wyróżnić się na tle konkurencji” – dodaje Piotr Michoński z project44.
*W badaniu udział wzięło 234 załadowców, w tym sprzedawcy detaliczni i producenci.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.