Komunikaty PR

Wysoka temperatura i wilgotność - jak ochronić jakość wina w transporcie

2022-06-27  |  12:00
Biuro prasowe

Wino jest produktem wyjątkowo wrażliwym na wpływ czynników zewnętrznych podczas transportu. Największym zagrożeniem są wysokie temperatury i wilgotność powietrza, to właśnie pod ich wpływem może się zepsuć, zmienić kolor, stracić aromat czy smak. Jak więc chronić wino aby, mimo często ekstremalnych warunków, zachować jego jakość i świeżość? Na to pytanie odpowiada Hillebrand, globalny operator specjalizujący się w logistyce dla branży beverage. 

Dziś wina dostępne są niemalże w każdym kraju na świecie, a importerzy i dystrybutorzy wciąż rozszerzają ofertę i odkrywają nowe regiony winiarskie. Kluczowe znaczenie mają odmiany winogron, styl wina (świeże vs. złożone, młode vs. dojrzałe), regiony, apelacje czy preferencje konsumentów. Na przykład w USA do grona wielbicieli tego trunku należą głównie starsze i zamożne osoby, w Hiszpanii najczęściej wybierane są wina lokalne a w Wielkiej Brytanii importowane. Zmieniają się też trendy, tak jak na rynku win alternatywnych i naturalnych. Kolejne zmiany przynoszą eksperymenty i innowacje w produkcji, czego przykładem są opakowania i wzrost sprzedaży win w puszkach i plastikowych butelkach. Jednak zawsze najważniejsza jest jakość wina, którą szczególnie należy chronić w czasie transportu.  

Dlaczego wino wymaga ochrony w transporcie?
Wygląd, aromat i smak wina mogą się zepsuć pod wpływem procesów chemicznych, przyspieszanych przez zmiany temperatury, wilgotności czy ekspozycję na światło. Prowadzą one do jego utleniania i degradacji organoleptycznej. Idealna temperatura przechowywania wynosi 12-14°C, ale już jej wzrost o 10°C może dwukrotnie przyspieszyć starzenie. 
Czynniki takie jak szok termiczny, czyli duże skoki temperatury czy wilgotności podczas transportu najczęściej przyczyniają się do utraty kwasowości, świeżości, zaniku aromatu świeżych owoców i przedwczesnego starzenia, a także zmiany koloru. Na przykład wzrost temperatury prowadzi do rozszerzenia objętości, co może powodować uszkodzenie zamknięcia butelki a za tym wycieki. Równie szkodliwy jest spadek temperatury, chociażby ze względu na wytrącanie się kryształów i substancji fenolowych. 

Jak zachować jakość wina w transporcie?
Zapobieganie utracie jakości wina w  dostawach, zwłaszcza z najdalszych zakątków świata, wymaga zastosowania odpowiednich środków ochrony. Podstawą jest prognozowanie warunków klimatycznych i dobór właściwego kontenera.
Ustalając wysokość temperatury i wilgotności na planowanej trasie przesyłki, Hillebrand opiera się na pomiarach Światowej Organizacji Meteorologicznej. Baza danych globalnych przewozów Hillebrand (110 tys. tras morskich, 3,3 tys. alternatywnych tras morskich i 2,5 tys. miast) w połączeniu z danymi meteorologicznymi pozwala ocenić zagrożenia, na jakie narażone może być wino podczas transportu. Te informacje, udostępniane klientom na platformie myHillebrand, umożliwiają zaplanowanie bezpiecznej dostawy.
Kolejną kwestią jest wybór kontenera. Dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy trzeba utrzymać określoną temperaturę (dodatnią lub ujemną) jest reefer, czyli kontener chłodniczy. Zainstalowany w nim agregat chłodniczy wymusza wewnętrzną cyrkulację chłodnego powietrza, chociaż energia niezbędna do jego zasilania zwiększa nieco koszty. Bardziej optymalnym rozwiązaniem mogą okazać się standardowe kontenery z umieszczonymi w środku wkładami izolacyjnymi. Działając tak jak inne metody izolacji, zapobiegają szokom termicznym. Na przykład folia termostatyczna Hillebrand - VinLiner, która ogranicza wzrost temperatury do średnio 8-11°C (w porównaniu z temperaturą załadunku) i chroni wrażliwe ładunki przez ponad 40 dni. Wykonana zgodnie z wymogami Amerykańskiej Agencji Żywności i Leków, zapobiega wpływom zmian temperatury, wilgoci, kondensacji, zanieczyszczeń krzyżowych czy nieprzyjemnych zapachów. Efektem zastosowanych rozwiązań jest odbicie promieniowania cieplnego na poziomie 94 proc., w porównaniu z 50 proc. innych wkładów (testy ASTM). Co więcej, VinLiner nadaje się recyklingu i może być stosowany we wszystkich kontenerach i paletach o różnych rozmiarach.

Z Włoch do Brazylii przez równik w termicznej folii izolacyjnej – case study
Przykładem realizacji transportu z wykorzystaniem VinLinera może być dostawa wina z Włoch do Brazylii. Wino pochodziło z 15-hektarowej winnicy w Taurasi w regionie Kampanii. Dzięki połączeniu w produkcji nowoczesnych i tradycyjnych technik winiarskich, wina z Taurasi cieszą się uznaniem w wielu krajach. Jeden z importerów podjął decyzję o wprowadzeniu ich na rynek brazylijski. Organizując dostawę, właściciel winiarni obawiał się, że brak właściwej ochrony wpłynie na unikalną jakość win, tym bardziej, że przekraczałyby równik i strefę z wysoką temperaturą oraz wilgotnością. O sprawdzenie zagrożeń i sposobów ochrony poproszono specjalistów Hillebrand. Dzięki globalnej bazie danych klimatycznych Hillebrand określił  możliwą temperaturę i wilgotność podczas transportu we wrześniu. Przez 28 z 35 dni wino byłoby narażone na wpływ temperatury powyżej strefy komfortu (+20°C). Transport w stałej temperaturze zapewniają kontenery chłodnicze, jednak w tym czasie nie były dostępne w portach. Rozwiązaniem była więc folia termostatyczna. Hillebrand sprawdził wyniki monitoringu temperatury z testu przeprowadzonego wcześniej w tym samym pasie handlowym. Rejestratorem danych mierzono warunki na zewnątrz i wewnątrz folii izolacyjnej. Maks. temperatura na zewnątrz wynosiła ok. 50°C, a przez połowę czasu dostawy 30°C. Przy tak wysokich wartościach wino mogłoby ulec przedwczesnemu starzeniu, zmienić kolor, stracić świeżość i smak. Zagrożeniem byłby też poziom wilgotności wahający się między 40 a  80 proc., co wiązało się z ryzykiem zwiększenia objętości wina i m.in. możliwością wycieków. 
Ze względu na właściwości termicznej folii izolacyjnej, zgodnie ze wskazówkami Hillebrand, wino załadowano w temperaturze 15°C. Degustacja w Brazylii potwierdziła, że zostało odpowiednio zabezpieczone, a warunki transportu nie wpłynęły na jego jakość. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany Biuro prasowe
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie
Transport Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
2024-12-19 | 15:00

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów
Transport Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
2024-12-16 | 09:00

Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.