Wysoka temperatura i wilgotność - jak ochronić jakość wina w transporcie
Wino jest produktem wyjątkowo wrażliwym na wpływ czynników zewnętrznych podczas transportu. Największym zagrożeniem są wysokie temperatury i wilgotność powietrza, to właśnie pod ich wpływem może się zepsuć, zmienić kolor, stracić aromat czy smak. Jak więc chronić wino aby, mimo często ekstremalnych warunków, zachować jego jakość i świeżość? Na to pytanie odpowiada Hillebrand, globalny operator specjalizujący się w logistyce dla branży beverage.
Dziś wina dostępne są niemalże w każdym kraju na świecie, a importerzy i dystrybutorzy wciąż rozszerzają ofertę i odkrywają nowe regiony winiarskie. Kluczowe znaczenie mają odmiany winogron, styl wina (świeże vs. złożone, młode vs. dojrzałe), regiony, apelacje czy preferencje konsumentów. Na przykład w USA do grona wielbicieli tego trunku należą głównie starsze i zamożne osoby, w Hiszpanii najczęściej wybierane są wina lokalne a w Wielkiej Brytanii importowane. Zmieniają się też trendy, tak jak na rynku win alternatywnych i naturalnych. Kolejne zmiany przynoszą eksperymenty i innowacje w produkcji, czego przykładem są opakowania i wzrost sprzedaży win w puszkach i plastikowych butelkach. Jednak zawsze najważniejsza jest jakość wina, którą szczególnie należy chronić w czasie transportu.
Dlaczego wino wymaga ochrony w transporcie?
Wygląd, aromat i smak wina mogą się zepsuć pod wpływem procesów chemicznych, przyspieszanych przez zmiany temperatury, wilgotności czy ekspozycję na światło. Prowadzą one do jego utleniania i degradacji organoleptycznej. Idealna temperatura przechowywania wynosi 12-14°C, ale już jej wzrost o 10°C może dwukrotnie przyspieszyć starzenie.
Czynniki takie jak szok termiczny, czyli duże skoki temperatury czy wilgotności podczas transportu najczęściej przyczyniają się do utraty kwasowości, świeżości, zaniku aromatu świeżych owoców i przedwczesnego starzenia, a także zmiany koloru. Na przykład wzrost temperatury prowadzi do rozszerzenia objętości, co może powodować uszkodzenie zamknięcia butelki a za tym wycieki. Równie szkodliwy jest spadek temperatury, chociażby ze względu na wytrącanie się kryształów i substancji fenolowych.
Jak zachować jakość wina w transporcie?
Zapobieganie utracie jakości wina w dostawach, zwłaszcza z najdalszych zakątków świata, wymaga zastosowania odpowiednich środków ochrony. Podstawą jest prognozowanie warunków klimatycznych i dobór właściwego kontenera.
Ustalając wysokość temperatury i wilgotności na planowanej trasie przesyłki, Hillebrand opiera się na pomiarach Światowej Organizacji Meteorologicznej. Baza danych globalnych przewozów Hillebrand (110 tys. tras morskich, 3,3 tys. alternatywnych tras morskich i 2,5 tys. miast) w połączeniu z danymi meteorologicznymi pozwala ocenić zagrożenia, na jakie narażone może być wino podczas transportu. Te informacje, udostępniane klientom na platformie myHillebrand, umożliwiają zaplanowanie bezpiecznej dostawy.
Kolejną kwestią jest wybór kontenera. Dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy trzeba utrzymać określoną temperaturę (dodatnią lub ujemną) jest reefer, czyli kontener chłodniczy. Zainstalowany w nim agregat chłodniczy wymusza wewnętrzną cyrkulację chłodnego powietrza, chociaż energia niezbędna do jego zasilania zwiększa nieco koszty. Bardziej optymalnym rozwiązaniem mogą okazać się standardowe kontenery z umieszczonymi w środku wkładami izolacyjnymi. Działając tak jak inne metody izolacji, zapobiegają szokom termicznym. Na przykład folia termostatyczna Hillebrand - VinLiner, która ogranicza wzrost temperatury do średnio 8-11°C (w porównaniu z temperaturą załadunku) i chroni wrażliwe ładunki przez ponad 40 dni. Wykonana zgodnie z wymogami Amerykańskiej Agencji Żywności i Leków, zapobiega wpływom zmian temperatury, wilgoci, kondensacji, zanieczyszczeń krzyżowych czy nieprzyjemnych zapachów. Efektem zastosowanych rozwiązań jest odbicie promieniowania cieplnego na poziomie 94 proc., w porównaniu z 50 proc. innych wkładów (testy ASTM). Co więcej, VinLiner nadaje się recyklingu i może być stosowany we wszystkich kontenerach i paletach o różnych rozmiarach.
Z Włoch do Brazylii przez równik w termicznej folii izolacyjnej – case study
Przykładem realizacji transportu z wykorzystaniem VinLinera może być dostawa wina z Włoch do Brazylii. Wino pochodziło z 15-hektarowej winnicy w Taurasi w regionie Kampanii. Dzięki połączeniu w produkcji nowoczesnych i tradycyjnych technik winiarskich, wina z Taurasi cieszą się uznaniem w wielu krajach. Jeden z importerów podjął decyzję o wprowadzeniu ich na rynek brazylijski. Organizując dostawę, właściciel winiarni obawiał się, że brak właściwej ochrony wpłynie na unikalną jakość win, tym bardziej, że przekraczałyby równik i strefę z wysoką temperaturą oraz wilgotnością. O sprawdzenie zagrożeń i sposobów ochrony poproszono specjalistów Hillebrand. Dzięki globalnej bazie danych klimatycznych Hillebrand określił możliwą temperaturę i wilgotność podczas transportu we wrześniu. Przez 28 z 35 dni wino byłoby narażone na wpływ temperatury powyżej strefy komfortu (+20°C). Transport w stałej temperaturze zapewniają kontenery chłodnicze, jednak w tym czasie nie były dostępne w portach. Rozwiązaniem była więc folia termostatyczna. Hillebrand sprawdził wyniki monitoringu temperatury z testu przeprowadzonego wcześniej w tym samym pasie handlowym. Rejestratorem danych mierzono warunki na zewnątrz i wewnątrz folii izolacyjnej. Maks. temperatura na zewnątrz wynosiła ok. 50°C, a przez połowę czasu dostawy 30°C. Przy tak wysokich wartościach wino mogłoby ulec przedwczesnemu starzeniu, zmienić kolor, stracić świeżość i smak. Zagrożeniem byłby też poziom wilgotności wahający się między 40 a 80 proc., co wiązało się z ryzykiem zwiększenia objętości wina i m.in. możliwością wycieków.
Ze względu na właściwości termicznej folii izolacyjnej, zgodnie ze wskazówkami Hillebrand, wino załadowano w temperaturze 15°C. Degustacja w Brazylii potwierdziła, że zostało odpowiednio zabezpieczone, a warunki transportu nie wpłynęły na jego jakość.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.