Zakończony sukcesem rok 2022 pozwoli Grupie Girteka kontynuować inwestycje
Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy, bazujący na cyfryzacji usług, odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe za 2022 rok. W tym okresie skonsolidowane przychody Grupy Girteka osiągnęły 1,93 mld EUR, co oznacza wzrost o 34% w porównaniu z 2021 r., a zysk przed opodatkowaniem wzrósł 114% do 166,5 mln EUR. EBITDA Grupy (zysk przed odsetkami, opodatkowaniem, amortyzacją) wyniosła 348,8 mln EUR.
Miniony rok był dla Grupy Girteka okresem dynamicznych zmian. Girteka zmieniła strukturę organizacyjną, wzmocniła działalność w różnych regionach geograficznych, przeprowadziła rebranding marki i wprowadziła nowe pozycjonowanie (Responsible Logistics) oraz kontynuowała szybkie wdrażanie procesów cyfryzacji. Jak zauważa Edvardas Liachovičius, CEO Grupy Girteka, ten rok pokazał, że w podjęte wcześniej decyzje były bardzo trafne i już przynoszą efekty.
„W ubiegłym roku nasza strategia, ukierunkowana na posiadanie własnej floty ciężarówek z własnymi kierowcami, była przewagą konkurencyjną, która zapewniła firmie sukces. Gdy sektor logistyczny stoi w obliczu niedoboru kierowców, inwestycje w różnych regionach geograficznych i w poprawę warunków pracy pomogły przyciągnąć nowych współpracowników, co umożliwiło nam zapewnienie niezbędnej przepustowości i wywiązanie się z naszych zobowiązań wobec klientów" - mówi Liachovičius.
W ubiegłym roku Girteka Logistics UAB, wcześniej firma macierzysta Grupy, została podzielona na trzy oddzielne spółki i centrum kompetencji, skupiające takie obszary działalności jak finanse, IT, marketing, komunikację i inne funkcje wsparcia. Girteka otworzyła także nową siedzibę główną w Girteka Park w Wilnie, zmieniła lokalizację i uruchomiła nową bazę transportową w Sadach k/Poznania oraz centrum usług w Tbilisi (Sakartvel).
Obecny rok prawdopodobnie nie będzie łatwy dla branży transportowej i logistycznej.
„Sektor transportu i logistyki jest niezwykle cykliczny. Jeśli nie uwzględnimy sezonowości, zobaczymy, że popyt na usługi transportu towarowego zaczął spadać w połowie ubiegłego roku, więc rok 2023 będzie trudny. Sukces odniesiony w zeszłym roku pozwala nam konsekwentnie kontynuować inwestycje w strategiczne projekty, takie jak cyfryzacja działalności, modernizacja naszej floty z naciskiem na zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo na drogach oraz poprawę warunków pracy naszych kolegów" - mówi Edvardas Liachovičius.
Grupa Girteka, która posiada największą własną flotę w Europie, dostarcza ponad 776 000 ładunków FTL rocznie. Zarządzając flotą ponad 9 200 ciągników siodłowych i 9 800 naczep, realizuje dostawy w Europie i Skandynawii. Codziennie ponad 23 000 pracowników świadczy usługi transportowe dla klientów, w tym największych światowych marek. Girteka zajęła drugie miejsce w rankingu „Najbardziej pożądani litewscy pracodawcy 2023" organizowanym przez „Verslo žinios”, jedno z największych i opiniotwórczych mediów biznesowych na Litiwe.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.