Zaskakujące dane rejestracji ciężarówek na LNG. Wzrost o ponad 100 proc.!
- Druga połowa 2021 r. przyniosła znaczny wzrost na rynku ciężarówek zasilanych LNG;
- W 2021 r. zarejestrowano o 115 proc. więcej takich pojazdów niż rok wcześniej;
- Jest to ważny krok do zrównoważonego transportu zeroemisyjnego.
Quo Vadis, branżo moto?
Kierunek, w którym w najbliższych dziesięcioleciach zmierzać będzie europejska motoryzacja wyznaczony został przez Komisję Europejską, która zakłada neutralność klimatyczną (w tym transportu) do 2050 r. Czołowi producenci już zapowiedzieli koniec ery produkcji silników benzynowych: Opel w 2028, Volkswagen (2035), Honda (2040).
- Tocząca się dyskusja nad przyszłością branży motoryzacyjnej dotyczy nie tylko samochodów osobowych, ale też wszelkich pojazdów wykorzystywanych do transportu towarów i transportu publicznego. Zmiany są nieuniknione wobec coraz bardziej restrykcyjnych norm spalin, ale całkowite przejście na flotę elektryczną wydaje się nadal melodią przyszłości, gdyż obok znacznych kosztów jest też wyzwaniem logistycznym. Dziś zasięg samochodów elektrycznych nie gwarantuje komfortowej pracy nawet dla aut dostawczych w przypadku mniejszych dostaw czy kurierów, a co dopiero dla ciężarowych - komentuje Rafał Świerczyński, dyrektor logistyki w Duon sp. z o.o.
Wielkie nadzieje wiąże się również z wodorem, który w postaci specjalnego ogniwa napędza silniki elektryczne. Dziś pojazdy napędzane wodorem są jednak ciekawostką, głównie z uwagi na koszty pozyskania energii z tego źródła, a co za tym idzie małą dostępnością stacji tankowania.
LNG - statystyki w górę
W branży transportowej widoczny jest trend poszukiwania alternatyw wobec tradycyjnych diesli. Rośnie pozycja samochodów napędzanych LNG. Według danych CEPiK/SAMAR w roku 2021 zarejestrowano aż 1 346 nowych pojazdów powyżej 3,5 t zasilanych tym paliwem oraz 61 używanych wobec odpowiednio 626 i 24 w roku 2020.
- Jeszcze w 2019 roku ta liczba była dosłownie znikoma - w ciągu całego roku zarejestrowano zaledwie 15 nowych ciężarówek na LNG! Dodajmy też, że w sumie w latach 2019-21 zarejestrowano 1 987 nowych pojazdów ciężarowych na LNG, z czego 67 proc. w roku ubiegłym! Co więcej, zwróciłbym uwagę, że rok do roku wzrósł udział pojazdów zasilanych LNG wśród ogółu nowych samochodów ciężarowych z 3 do 4 proc. Te dane potwierdzają, że skroplony gaz ziemny stał się ważną alternatywą dla tradycyjnego diesla, ale też istotnym paliwem pomostowym w drodze do zeroemisyjności transportu. Podejście właścicieli firm zmienia się, nawet pomimo faktu, że odejście od diesla wiąże się z kosztami wymiany taboru. Nie musi oznaczać to ekstra wydatków, może być wpisane w cykl odmładzania używanego taboru - dodaje Rafał Świerczyński.
Jak się okazuje wzrost zainteresowania pojazdami zasilanymi LNG nie został zahamowany nawet przez wyższe ceny gazu. Dlaczego? Wzrost cen LNG uderzył w przewoźników, oceniają oni jednak, że jest to sytuacja przejściowa. W branży jest również wiara w reakcję polskich władz na wzrost cen tego paliwa. Dodatkowo firmy transportowe mogą z dostawcami gazu uzgodnić stałą, korzystną dla siebie stawkę. Przy przejściu na LNG nie ucierpi również logistyka i nie zwiększy się czas obsługi, gdyż podobnie jak w przypadku diesla możliwa jest instalacja stacji tankowania na terenie firmy wraz z infrastrukturą i wsparciem technicznym. Dynamicznie rozwija się krajowa i zagraniczna siatka stacji tankowania LNG.
- Istotne oszczędności, jakie można uzyskać wynikają również ze zwolnienia z opłat MAUT w Niemczech i niższych opłat drogowych we Włoszech. Wprowadzenie podobnych ulg rozważają inne kraje Unii Europejskiej, w tym Polska - podsumowuje ekspert.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.