Tupiąc przeciw wojnom

Obecnie 400 milionów dzieci na świecie dorasta w strefach konfliktu[1], a ponad 43 miliony zmuszone są do opuszczenia swoich domów[2]. Oznacza to, że są nieustannie narażone na przemoc czy utratę rodziny. SOS Wioski Dziecięce w Polsce, jako organizacja, która już od 40 lat pomaga najbardziej potrzebującym dzieciom, nie może pozostać obojętna i rusza z akcją rzeczniczą „Tupiemy o pokój”. Celem akcji jest zaangażowanie szkół podstawowych w działania pokojowe poprzez oddanie głosu uczniom mówiącym w imieniu swoich rówieśników dorastających w strefach konfliktu.
Akcja „Tupiemy o pokój” jest częścią międzynarodowej kampanii SOS Children’s Villages International, którą rozpoczęły SOS Wioski Dziecięce w Belgii. W kampanię zaangażowało się 38 krajów członkowskich, reprezentujących wszystkie regiony świata w tym Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce. Inicjatywa służy wzmocnieniu głosów dzieci protestujących przeciwko trwającym na świecie konfliktom zbrojnym i polega na zachęceniu dzieci do wspólnego okazania niezgody na łamanie ich praw poprzez zbiorowe tupanie. Uczniowie poprzez symboliczne poruszenie ziemi nie bombami, ale własnym sprzeciwem, zwrócą uwagę na sytuację swoich rówieśników poszkodowanych w wyniku wojen.
- To bardzo ważna inicjatywa przede wszystkim dlatego, że jest od dzieci i dla dzieci. To one, ich działanie, ich symboliczny sprzeciw znajdują się tutaj w centrum uwagi. Cieszymy się, że możemy dać im platformę do wyrażania swojego zdania, ale też do budowania wspólnoty w obliczu ważnych i niecierpiących zwłoki problemów. Tym bardziej dziś, gdy wojna dotyka ofiary oddalone od nas kilkaset, kilkadziesiąt kilometrów – mówi Beata Kulig, Doradczyni ds. Rzecznictwa w Stowarzyszeniu SOS Wioski Dziecięce.
Zaangażowanie szkół
Szkoły zainteresowane udziałem w akcji mogły dołączyć do 25 października.
Natomiast 23 października w Społecznej Szkole Podstawowej im. Jigoro Kano nr 26 w Warszawie odbyło się specjalne wydarzenie wzmacniające inicjatywę „Tupiemy o pokój!”. Akcję Stowarzyszenia wsparła również wieloletnia ambasadorka SOS Anna Dereszowska.
- Ogromnie się cieszę, że mogę być częścią tej akcji, doświadczać tak żywego zaangażowania dzieci w sprawy najważniejsze. Kolejny raz wspieram SOS Wioski Dziecięce i widzę, jak ważna jest nie tylko pomoc dzieciom, ale też umożliwienie im zabrania głosu i okazania emocji. Głęboko wierzę w siłę ich apelu oraz w to, że ich głos sprzeciwu wobec otaczających nas konfliktów i tragicznej sytuacji rówieśników w krajach ogarniętych wojną ma moc sprawczą – mówi Ania Dereszowska.
Głos polskich uczniów trafi na szczyt ONZ
Celem akcji, oprócz oddania dzieciom głosu i przestrzeni do wyrażania sprzeciwu, jest również zwrócenie się do Organizacji Narodów Zjednoczonych. W związku z 35. rocznicą uchwalenia Konwencji o prawach dziecka, wiadomość od dzieci z całego świata zostanie zaprezentowana członkom ONZ 20 listopada b.r. podczas szczytu w Nowym Jorku. Będzie ona podkreślać istotę przestrzegania art. 38 Konwencji, który zobowiązuje do ochrony dzieci podczas konfliktów zbrojnych na całym świecie.
[1] https://www.pap.pl/aktualnosci/pozbawione-dziecinstwa-pah-ponad-400-mln-dzieci-zyje-w-krajach-w-ktorych-trwaja-wojny-i
[2] https://centrum-prasowe.unicef.pl/248809-coraz-wiecej-przesiedlonych-dzieci-w-2022-r-ponad-433-mln

Jak performance marketing pomaga rosnąć firmom?

25. Kongres Public Relations – ćwierć wieku refleksji, wiedzy i inspiracji

VOICE IMPACT AWARD – ogólnopolski konkurs grantowy dla dziennikarzy i studentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.