Komunikaty PR

Turystyka czeka na ponad miliard z KPO

2024-06-06  |  01:00
Biuro prasowe

Branża turystyczna z szansą na poważny zastrzyk unijnej gotówki jeszcze w tym sezonie.

  • Branże związane z turystyką mogą pozyskać z KPO nawet 1,2 mld zł. Ma to pozwolić na wsparcie co najmniej 2,5 tys. przedsiębiorstw. Czy zdążą skorzystać jeszcze w tym sezonie wakacyjnym?
  • Pieniądze mogą przydać się m.in. na adaptację nowych pracowników, których cały czas brakuje, a duża rotacja wymaga szkolenia ich. 
  • Dzięki środkom z KPO udział turystyki przekroczy w tym roku 5% w PKB.
  • Warunkiem uzyskania dotacji jest posiadanie wkładu własnego. Musi on wynosić przynajmniej 10 proc. kosztów kwalifikowanych. Podmioty, które długo czekają na przelewy z faktur, mogą stanąć przed wyborem – opłacić ZUS/US czy przeznaczyć środki na wkład własny do dofinansowania.

Pod koniec kwietnia z Brukseli do Polski trafiły pierwsze fundusze z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Celem tych środków jest wsparcie polskiej gospodarki oraz minimalizowanie szoku po kryzysie wywołanym pandemią w latach 2020-21. Lwią część środków z KPO skonsumuje sześć branż: kolej, budownictwo, energetyka, IT, transport i sektor publiczny. To bardzo dobry sygnał dla MŚP prowadzących działalność w tych sektorach, ale wcale nie oznacza przekreślenia szans podmiotów obracających się w innych dziedzinach. Jedną z branż, która może najbardziej skorzystać na tym dofinansowaniu jest szeroko pojęta turystyka, a z unijnych pieniędzy będą mogły czerpać również podmioty z sektora MŚP. Jest to więc doskonała wiadomość dla firm z grupy HoReCa przed letnim sezonem. 

 

HoReCa „załapie się” na ponad miliard z KPO

Zainteresowane powinny być firmy z sektora HoReCa, czyli prowadzące działalność związaną z zakwaterowaniem czy wyżywieniem, ale także z organizacją turystyki, z wynajmem i dzierżawą oraz pośrednicy i agenci turystyczni. Budżet środków z KPO przeznaczony dla nich to ponad 1,2 mld złotych. Według szacunków Ministerstwa Sportu i Turystyki ma to pozwolić na wsparcie co najmniej 2,5 tys. przedsiębiorstw. Szacunkowy udział gospodarki turystycznej w PKB przed pandemią, w 2019 r. wyniósł 6,2%. W tym roku, po części dzięki środkom z KPO udział w PKB Polski ma przekroczyć 5% (dane Polska Organizacja Turystyczna).

O Bezzwrotne dotacje w ramach KPO mogą się ubiegać przedsiębiorstwa, które w latach 2020 lub 2021 odnotowały spadek obrotów w wysokości co najmniej 30 proc. rok do roku. Realizacja inwestycji nie powinna być dłuższa niż 12 miesięcy i musi zakończyć się przed 31 stycznia 2026 r. Wnioski muszą być złożone najpóźniej jeszcze w czerwcu tego roku. Proces oceny wniosków zaplanowany jest na 14 dni, z wynikami ogłaszanymi w kolejnych rundach. Pierwsze wypłaty mogą do więc przedsiębiorców popłynąć jeszcze w trakcie tego sezonu.

- Hotele i restauracje, a także wszelkie biznesy w miejscowościach wypoczynkowych, które to szczególnie ucierpiały w czasie pandemii, na pewno będą zainteresowane takim wsparciem. Jak wynika z przedstawionych wytycznych mogą one sięgnąć po pomoc, jeśli np. zainwestują w procesy związane ze sposobem funkcjonowania biznesu lub wzmocnienia odporności na wypadek kolejnych kryzysów. Mogą także uzyskać wsparcie w zakresie podnoszenia kwalifikacji pracowników. Możliwości są więc dość szerokie, a o tym, czy uda się skorzystać ze środków, będzie zależało w dużej mierze od chęci rozwoju przedstawicieli danego przedsiębiorstwa – mówi Jerzy Dąbrowski z Finea, firmy zajmującej się finansowaniem podmiotów MSP m.in. handlowych czy HoReCa.

Wszystkie przyznawane środki muszą być kierowane na konkretnie wskazane cele. To, co istotne dla chcących sięgnąć po wsparcie to fakt, że objęte nim może być jedno, wybrane przedsięwzięcie przedsiębiorcy. Oznacza to, że warto skupić się na dobrym pomyśle. Możliwości są tu dość szerokie, gdyż pozyskane środki mogą być przeznaczone na działania związane z dywersyfikacją działalności, rozszerzenie oferty, zakup sprzętu, wyposażenia, rozbudowę lokalu itp.

 

Wkład własny jednym z warunków przyznania dotacji

Przedsiębiorcy muszą pamiętać jednak o tym, że warunkiem uzyskania dotacji jest posiadanie wkładu własnego. Musi on wynosić przynajmniej 10 proc. kosztów kwalifikowanych. Oczywiście wyższa wartość wkładu własnego jest dodatkowo punktowana. Oznacza to, że w takich przypadkach preferowane będą firmy nieposiadające żadnych zaległości finansowych czy zatorów płatniczych. 

- Zatory płatnicze są nadal zmorą dla przedstawicieli MŚP. Także w branży HoReCa w przypadku firm, które realizują zlecenia dla większych partnerów zamawiających u nich usługi cateringowe czy noclegowe oznacza wystawienie faktury z terminem płatności nawet 60 dni. A kiedy mamy do czynienia z wnioskiem o dofinansowanie, który należy złożyć w ciągu najbliższych 30 dni, a jednocześnie musimy wykazać się wkładem własnym, to taka sytuacja dla przedsiębiorcy może oznaczać spory kłopot. Chodzi więc o to, aby nie musiał stać on przed wyborem: czy opłacić należności w ZUS i US, czy skorzystać z możliwości inwestycyjnych ze wsparciem z KPO. Może to oznaczać dodatkowe potrzeby finansowe. Dla wielu firm związanych z turystyką kredyt bankowy może być poza zasięgiem, ale mogą szukać środków w faktoringu przez przyspieszanie płatności z już wystawionych faktur – mówi Jerzy Dąbrowski z Finea. 

Możliwością pozyskania środków z KPO mogą być zainteresowane także firmy związane z szeroko pojętą kulturą. Przewidziano bowiem możliwość dofinansowania m.in. na działalność związaną z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych czy nagrań dźwiękowych i muzycznych oraz wszelkich innych działań kulturalnych. O dofinansowanie mogą ubiegać się także firmy prowadzące pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęcia sportowe i rekreacyjne. 

 

 

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Turystyka 4 na 5 Polaków kupuje polisę turystyczną przed wyjazdem poza Polskę Biuro prasowe
2024-07-03 | 13:00

4 na 5 Polaków kupuje polisę turystyczną przed wyjazdem poza Polskę

Zakup ubezpieczenia przed wyjazdem na zagraniczny urlop staje się standardem. 82% ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez multiporównywarkę rankomat.pl deklaruje, że
Turystyka Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca?
2024-07-01 | 10:00

Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca?

Mocny start wakacji i tłumy urlopowiczów. Są wolne miejsca? Słońce i upał – pierwsze dni wakacji przyniosły prawdziwie letnią aurę i zachęciły
Turystyka 1/3 Polaków nie pojedzie na wakacje w tym roku
2024-06-25 | 15:00

1/3 Polaków nie pojedzie na wakacje w tym roku

W tym roku, podczas letnich wyjazdów, Polacy kierować się będą oszczędnościami – wynika z badania rankomat.pl. 27% polskich urlopowiczów planuje na swoje wakacje wydać

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.