Komunikaty PR

Co druga polska firma zagrożona niedoubezpieczeniem

2023-07-20  |  11:00
Biuro prasowe

Połowa firm w Polsce jest narażona na ryzyko niedoubezpieczenia, aktualizując sumę ubezpieczenia na swojej polisie rzadziej niż raz w roku. Aż 14% przedsiębiorców zrobiło to ostatnio ponad 5 lat temu – wynika z raportu Wienera „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”. Część osób prowadzących firmy wycenia swój majątek „na oko” lub sugeruje się sumą z poprzednich lat, ryzykując wpadnięciem w tzw. lukę ubezpieczeniową – alarmują eksperci z Wienera.

Jak wynika z raportu „Małe, średnie firmy – wielkie wyzwania na 2023”, zrealizowanego przez agencję badawczą IQS na zlecenie firmy ubezpieczeniowej Wiener, spośród badanych firm 96% posiada ubezpieczenie. Jednak nie wszystkie firmy są chronione w odpowiednim stopniu. Konsekwencje tzw. luki ubezpieczeniowej mogą dotknąć nawet połowę polskich MŚP.

MŚP a ryzyko niedoubezpieczenia

Zmiany sumy na swojej polisie przedsiębiorstwa najczęściej dokonywały w ciągu ostatniego roku – wskazała tak połowa badanych firm. 18% przedsiębiorstw aktualizowało sumę ubezpieczenia między rok a dwa lata temu, a 15% między dwa a trzy lata temu. Co alarmujące, 14% badanych przedsiębiorców przyznało, że ostatni raz aktualizowało sumę ubezpieczenia na swojej polisie ponad 5 lat temu.

Wnioski z naszego badania są alarmujące – część polskich biznesów jest zagrożona ryzykiem niedoubezpieczenia. Wynika to ze zbyt rzadko aktualizowanej sumy ubezpieczenia na polisie. 35% badanych zmieniło sumę ubezpieczenia między rok a 4 lata temu. Co gorsze, 14% badanych przedsiębiorców przyznało, że od ostatniej aktualizacji sumy minęło ponad pięć lat. W takim przypadku, analizując rosnące z miesiąca na miesiąc ceny, ryzyko wpadnięcia w lukę ubezpieczeniową jest naprawdę duże. Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości na temat prawidłowej wyceny majątku firmy i właściwe określenie wysokości sum ubezpieczenia. W Wienerze robimy to m.in. w ramach kampanii „Docenisz, gdy wycenisz” – mówi Adam Dwulecki, prezes Wienera.

Przy wyborze sumy ubezpieczenia najwięcej badanych kieruje się sugestiami agenta (41%). 34% jest zdania, że zna dokładnie wartość elementów, które ubezpiecza, a 15% wycenia ich koszt „na oko” i podaje sumy orientacyjne. 13% przedsiębiorców ubezpieczyło firmę na taką samą wartość, jak rok wcześniej, a 10% ubezpieczyło firmowy majątek na sumę, za jaką kupiono jego poszczególne elementy.

Wsparcie prawne coraz bardziej potrzebne

Zmieniające się prawo wymaga coraz częstszych konsultacji z prawnikami. Większość firm (28%) kontaktuje się z prawnikiem średnio kilka razy w roku. Największe przedsiębiorstwa mają większą potrzebę robić to częściej. 62% z nich potrzebuje konsultacji z prawnikiem minimum raz w miesiącu. Dla porównania, tak częstą potrzebę wsparcia ma 44% średnich firm i zaledwie 9% najmniejszych biznesów. W 23% przedsiębiorstw taka potrzeba pojawia się raz na parę lat, a 14% przyznało, że nigdy nie odczuło potrzeby konsultacji prawnej. Z badania Wiener wynika, że 54% przedsiębiorców doceniłoby wsparcie prawne w ramach polisy.

Prowadzenie działalności gospodarczej znacznie zwiększa ryzyko sporów prawnych, a co za tym idzie – nieoczekiwanych i niebagatelnych kosztów z tego tytułu. Dlatego tworząc w Wienerze Pakiet BIZNES, nie zapomnieliśmy o ochronie prawnej. Dzięki temu, w razie sporów, przedsiębiorca może liczyć na wsparcie adwokata i radcy prawnego. W ramach podstawowej wersji ubezpieczenia gwarantowane są telefoniczne konsultacje, porady prawne czy opinie prawne. Obejmują one m.in. zakres prawa pracy, prawa ubezpieczeń społecznych, prawa administracyjnego czy karnego. Przedsiębiorca otrzyma prawne wsparcie również w sytuacji naruszenia dobrego imienia pracodawcy oraz postępowania egzekucyjnego czy cywilnego – tłumaczy Adam Dwulecki, prezes Wienera.

***

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez IQS w kwietniu 2023 roku. Badanie zrealizowano metodą CATI – wywiady telefoniczne na próbie 300 firm (respondenci to właściciele lub zarządzający firmą), z podziałem na poziom zatrudnienia: 1-9 pracowników (40%), 10-49 pracowników (30%), 49+ pracowników (30%), uwzględniając podział na regiony według danych z GUS.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków… Biuro prasowe
2024-04-30 | 09:30

W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków…

W 2023 r. policja zatrzymała w czasie długiego weekendu majowego 1840 nietrzeźwych kierowców – podaje Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji (BRD KGP). Z
Ubezpieczenia Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą
2024-04-30 | 01:00

Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą

W hotelu Crowne Plaza Warsaw The HUB 24 kwietnia 2024 odbyło się wyjątkowe wydarzenie, które rzuca nowe światło na przyszłość branży ubezpieczeniowej. Spotkanie pt.
Ubezpieczenia Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok
2024-04-24 | 12:00

Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok

Kluczowe dane: Przychody w 2023 r.: 9,3 mld euro (+13% w porównaniu do 2022 r.) Zysk operacyjny: 301,2 mln euro (+5,8% w porównaniu do 2022 r.) Wskaźnik

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.