Komunikaty PR

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

2024-12-05  |  13:00
Biuro prasowe

Polscy rolnicy coraz bardziej świadomie podchodzą do ochrony swoich gospodarstw. Już 88% z nich, poza obowiązkowymi polisami, sięga po dodatkowe produkty ubezpieczeniowe – wynika z badania przeprowadzonego przez towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa. Mimo tego ryzyko niedoubezpieczenia wśród rolników jest nadal wysokie – aż 30% z nich nie sprawdza aktualnej wartości majątku przy zakupie ubezpieczenia, a co piąty wycenia go przysłowiowo „na oko”.

Prowadzenie gospodarstwa rolnego wiąże się z wieloma ryzykami – od zagrożeń powodowanych przez żywioły po wypadki przy pracy. Dlatego państwo nakłada na rolników obowiązek posiadania podstawowej ochrony w postaci dwóch ubezpieczeń: odpowiedzialności cywilnej i budynków rolniczych. Jak wynika z badania wykonanego na zlecenie Compensy, dla większości właścicieli gospodarstw rolnych to jednak za mało. Dlatego rolnicy świadomie rozszerzają zakres ochrony ubezpieczeniowej, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo prowadzonego przez siebie agrobiznesu. Grudzień i styczeń to tradycyjny okres, w którym kupują oni ubezpieczenia na kolejne 12 miesięcy.

Dodatkowe ubezpieczenia

Z badania Compensy wynika, że najczęściej – poza obowiązkową ochroną – rolnicy decydują się na zakup dodatkowego ubezpieczenia budynków gospodarczych (60% badanych) oraz maszyn rolniczych (52%). Popularnością cieszy się również OC w życiu prywatnym (34%) oraz ubezpieczenie zwierząt gospodarskich (31%). Rolnicy chronią także ruchomości domowe,
a także urządzenia i narzędzia (po 28%). Co piąty właściciel gospodarstwa wybiera ubezpieczenie ziemiopłodów, a co szósty – materiałów i zapasów. Tylko 12% badanych zadeklarowało, że posiada wyłącznie ubezpieczenia obowiązkowe.

Wybierając ochronę ubezpieczeniową, rolnicy kierują się przede wszystkim wysokością składki – to kryterium jest kluczowe dla 58% badanych. Na drugim miejscu znalazł się zakres ochrony (55%), na trzecim suma ubezpieczenia (51%), a dla co piątego ankietowanego liczy się to, czy zna firmę ubezpieczeniową. Szczególną uwagę na cenę zwracają starsi właściciele gospodarstw – ponad 65% w wieku powyżej 50 lat. Dla porównania, wśród najmłodszych rolników (poniżej 24 roku życia) cena jest istotna dla niecałej połowy.

Kluczowa rola agenta

Przy zakupie ubezpieczenia dla rolników kluczowe znaczenie ma wsparcie ze strony agenta. 25% właścicieli gospodarstw rolnych deklaruje, że wybierając zakres ochrony kieruje się radami ze strony zaufanego pośrednika ubezpieczeniowego. W szczególności dotyczy to kwestii dopasowania sumy ubezpieczenia do wartości majątku. 22% rolników kupuje takie ubezpieczenia, jakie mieli rok temu, kolejne 20% wycenia wartość swojego majątku „na oko”, a 18% kieruje się sugestiami rodziny czy znajomych. 

Badanie potwierdza, że to właśnie agenci ubezpieczeniowi odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu decyzji przez rolników o zakresie ochrony ubezpieczeniowej. Pełnią funkcję zaufanych doradców, wspierających właścicieli gospodarstw rolnych w wyborze najlepszego dla nich rozwiązania. Jest to szczególnie widoczne w grupie wiekowej 34-49 lat, gdzie aż 35% właścicieli gospodarstw deklaruje, że najważniejsze jest dla nich doradztwo ze strony agenta – mówi Beata Raszkiewicz, ekspertka ds. ubezpieczeń rolnych i menedżerka w Biurze Ubezpieczeń Detalicznych Compensy.

Wyzwanie: właściwa wycena majątku

Badanie ujawnia pozytywny trend – 70% rolników deklaruje, że przed zakupem ubezpieczenia weryfikuje wartość swojego majątku. Z drugiej strony aż 30% właścicieli gospodarstw rolnych nie sprawdza, ile jest wart ich majątek przy zakupie ochrony. Niepokój budzi także sposób
i częstotliwość tej weryfikacji. Tylko 29% właścicieli gospodarstw zaktualizowało sumę ubezpieczenia w ostatnich dwóch latach, a 23% – w ciągu ostatniego roku. Co piąty rolnik zmienił tę kwotę między 2 a 5 lat temu, a 5% – ponad 5 lat temu. Niemal co czwarty badany (24%) nie pamięta ostatniej aktualizacji.

To alarmujące dane. Niedoszacowanie wartości majątku prowadzi do niedoubezpieczenia. W konsekwencji, w przypadku wystąpienia szkody, otrzymane odszkodowanie może okazać się niewystarczające na odbudowę gospodarstwa czy zakup nowych maszyn i urządzeń. Dlatego tak istotne jest, by przy zakupie polisy dokładnie dopasować zakres ochrony do rzeczywistych potrzeb gospodarstwa. Kluczowe znaczenie ma właściwe określenie sumy ubezpieczenia. Precyzyjne oszacowanie wartości ubezpieczanego majątku to fundament bezpieczeństwa finansowego prowadzonej działalności rolniczej – podkreśla Beata Raszkiewicz, ekspertka Compensy.

Compensa to jeden z liderów w zakresie kompleksowych rozwiązań ubezpieczeniowych dla rolników. Towarzystwo oferuje ochronę dla właścicieli gospodarstw rolnych pod dwiema markami: Compensa i Wiener. W obu ofertach znajdują się zarówno ubezpieczenia obowiązkowe, jak i dobrowolne, oferujące rozwiązania w zakresie ochrony m.in. budynków i maszyn rolniczych, wsparcie prawnika w ramach OC w życiu prywatnym czy telekonsultacje lekarskie czy infolinię weterynaryjną dzięki rozszerzeniu ubezpieczenia o assistance.  

 

Metodologia:

Badanie przeprowadzone w listopadzie 2024 r. przez SW Research na zlecenie firmy Compensa. Zbadano metodą CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) próbę N=500 rolników prowadzących swoje gospodarstwa w Polsce.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku Biuro prasowe
2024-11-22 | 08:20

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Posiadanie ubezpieczenia od ryzyka utraty bądź kradzieży danych osobowych deklaruje od 13 do 28 proc. firm z sektora MŚP, w zależności od ich wielkości. Ale choć cyberpolisy są coraz
Ubezpieczenia Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
2024-11-20 | 11:00

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie

Porty jako infrastruktura krytyczna Porty są dziś kluczową infrastrukturą dla gospodarek Europy, obsługując znaczną część międzynarodowego handlu. Około 75% europejskiego importu i
Ubezpieczenia Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS
2024-11-20 | 09:00

Superpolisa Ubezpieczenia wykorzystuje e-podpisy od SIGNIUS

SIGNIUS S.A., dostawca zaawansowanych rozwiązań do zdalnego podpisywania dokumentów, nawiązał współpracę z Superpolisą Ubezpieczenia. Dzięki wdrożeniu platformy SIGNIUS

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.