Co grozi pracodawcy, jeżeli nie zadba o pracownika w czasie upału?
- Tegoroczne lato otworzyło się upałami, synoptycy zapowiadają kolejne fale wysokiej temperatury.
- Przedsiębiorcy powinni potraktować te zapowiedzi poważnie i jak najlepiej zabezpieczyć pracowników przed wysokimi temperaturami.
- Jeżeli pracownik zasłabnie lub dozna udaru słonecznego w czasie pracy, pracodawca naraża się na ewentualne roszczenie z żądaniem wypłaty odszkodowania.
- Przed tego rodzaju finansowymi konsekwencjami upałów firmy mogą się ubezpieczyć.
Praca w zbyt wysokiej temperaturze naraża pracowników na m.in. odwodnienie, przegrzanie organizmu, udar cieplny, oparzenie słoneczne oraz zaostrzenie chorób przewlekłych. W upalne dni pracodawcy mają obowiązek zapewnienia pracownikom ochrony przed upałami. Lista działań obejmuje np. dostarczenie wystarczającej ilości wody do picia – to konieczne przy ponad 25 stopniach podczas pracy na otwartej przestrzeni i 28 stopniach w zamkniętym pomieszczeniu. Pracodawcy mogą poza tym m.in. dostosować harmonogram pracy do temperatury na zewnątrz, zwiększyć częstotliwość przerw, monitorować stanu zdrowia zatrudnionych czy udostępnić im „chłodne” miejsca jako schronienie przed słońcem, w tym pomieszczenia klimatyzowane.
- U pracowników w gorszej kondycji fizycznej, starszych, zmęczonych niewyspanych czy zestresowanych przy skrajnej pogodzie nawet przestrzeganie przepisów BHP może nie wystarczyć, gdyż wysoka temperatura niekorzystnie odbije się na ich zdrowiu. W takich przypadkach, zwłaszcza wtedy, gdy pracodawca nie spełni wskazanych przez ustawodawcę wymogów, może dojść do szkody. Jeżeli zostanie udowodniony bezpośredni związek pomiędzy zaniedbaniem pracodawcy a nagłym i istotnym pogorszeniem stanu zdrowia pracownika, może to stanowić podstawę do ubiegania się o odszkodowanie od pracodawcy. Zasądzona kwota będzie oznaczała uszczerbek finansowy w firmowej kasie. Istotnym sposobem ograniczenia ryzyka pracodawcy jest przeniesienie go na zakład ubezpieczeń – zauważa Jacek Kasperski, odpowiedzialny za ubezpieczenia dla sektora MSP w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Ubezpieczyciel podaje przykład jednej z takich sytuacji – przedsiębiorca nie zapewnił pracownikom wody, a jeden z nich wskutek odwodnienia znalazł się w sytuacji zagrożenia życia – doszło u niego do zaburzenia rytmu serca i omdlenia. Odszkodowanie wyniosło w tej sytuacji kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Po co przedsiębiorcy polisa OC pracodawcy?
Przedsiębiorca może przenieść na ubezpieczyciela część ryzyk z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Takie ubezpieczenie można „uszyć na miarę” i zgodnie z potrzebami przedsiębiorcy dołożyć do niego klauzule dodatkowe, w tym tzw. klauzulę OC pracodawcy. To ubezpieczenie działa w odniesieniu zarówno do szkód osobowych (właśnie one dotyczą zdrowia), jak i rzeczowych (polegają na zniszczeniu mienia) powstałych w wypadkach przy pracy.
- Wypadek przy pracy definiujemy jako zdarzenie, które polega na doznaniu urazu lub śmierci w związku z wykonywaniem czynności zawodowych. Czyli tych realizowanych podczas podstawowego czasu pracy, ale też nadgodzin, podróży z i do pracy oraz wyjazdów służbowych, na szkolenia czy imprezy firmowe. Górną granicą odpowiedzialności ubezpieczyciela jest wskazana w umowie suma gwarancyjna, jaką przedsiębiorca ustali przy zakupie polisy. Jest ona wyceniana przez ubezpieczyciela w zależności od branży. Składka za ochronę będzie oczywiście inna w branży budowlanej czy przemysłowej, a inna w przypadku pracy biurowej – dodaje Jacek Kasperski z Compensy.
OC pracodawcy często działa jako rozszerzenie podstawowego zakresu polisy OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Należy o tym pamiętać i poinformować ubezpieczyciela o chęci zakupu tego rozszerzenia.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.