Komunikaty PR

Co warto włączyć do ubezpieczenia firmy?

2023-10-06  |  17:11
  • Przedsiębiorcy muszą pamiętać o negatywnych w skutkach zdarzeniach losowych. Do najczęściej zgłaszanych zdarzeń według danych TUZ Ubezpieczenia należą zalania – 30 proc. szkód, uszkodzenia szyb - 12 proc. oraz przepięcia i dewastacje mienia - po około 10 proc.
  • Skutki zdarzeń losowych mogą zaważyć na losie przedsiębiorstwa, a nierzadko doprowadzają też do jego upadku.
  • Potrzeby ubezpieczeniowe przedsiębiorstw z różnych branż mogą się diametralnie różnić. Firma zajmująca się obróbką drewna narażona jest na zupełnie inne ryzyka niż klinika weterynarii czy mobilna restauracja w foodtrucku.
  • Żeby zminimalizować ryzyko ich wpływu na kondycję firmy warto precyzyjnie dobrać odpowiednie ubezpieczenie.

 

 

Wśród kluczowych czynników wpływających na sukces firmy przedsiębiorcy często wymieniają udane inwestycje, wykwalifikowany zespół czy płynność finansową.

Warto pamiętać, że przedsiębiorstwa są również narażone na występowanie zdarzeń losowych. Te z kolei mogą bardzo negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie firmy. Nierzadko doprowadza to do jej upadku.

Do najczęściej zgłaszanych w tym roku zdarzeń, według danych TUZ Ubezpieczenia, należą zalania (30 proc. wszystkich szkód), uszkodzenia szyb (12 proc.), przepięcia (11 proc.) i dewastacje mienia (10 proc.). Ubezpieczyciel w pierwszej dziesiątce wymienia jeszcze, m.in.: pożary, kradzieże z włamaniem i nawalne deszcze. Jeszcze miesiąc temu bardzo głośno było o pożarze fabryki opon w Dębicy. Wstępną wartość strat przedsiębiorstwa oszacowano na aż 30 milionów euro.

- Wielu przedsiębiorcom taki rozmiar strat może wydawać się niewyobrażalny. Nie należy jednak zapominać, że o upadku mniejszych firm mogą decydować straty liczone w “tylko” kilkudziesięciu czy nawet kilkunastu tysiącach złotych. Większości zdarzeń, które powodują poważne konsekwencje, nie da się przewidzieć, dlatego niezależnie od wielkości firmy, warto pamiętać o jej zabezpieczeniu polisą, wtedy przedsiębiorca jest bezpieczny – zauważa Maciej Tokarski, Menedżer ds. Ubezpieczeń MSP z TUZ Ubezpieczenia.

Pożary i zalania to nie wszystko. Od czego warto ubezpieczyć przedsiębiorstwo?

Zalane hale produkcyjne, strawione przez ogień magazyny czy zniszczone samochody firmowe - to obrazy, które przychodzą na myśl jako pierwsze, analizując zasadność ochrony ubezpieczeniowej przedsiębiorstw. Koszty zniszczenia lub utraty budynków, maszyn czy samochodów mogą być bardzo dotkliwe, a odbudowanie majątku bez pomocy ubezpieczyciela jest w większości przypadków niewykonalne.

Jednak te najbardziej oczywiste ryzyka to nie wszystko. Rozpatrując ubezpieczenie działalności, należy jak najbardziej przeanalizować jej profil oraz rodzaje ryzyk, które mogą jej zagrażać. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, które oferują szeroki zakres ochrony - od ubezpieczenia szyb, przez ochronę wyposażenia po ubezpieczenie środków obrotowych czy mienia pracowniczego. Tylko całościowe i spersonalizowane podejście do tematu zabezpieczenia przedsiębiorstwa umożliwia uzyskanie odpowiedniej pomocy.

Jakie ubezpieczenie wybrać dla swojej firmy?

Analizując oferty, warto zwrócić uwagę na możliwość indywidualnego dopasowania zakresu ubezpieczenia do profilu działalności firmy. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują polisy o bardzo szerokim zakresie ochrony. To tylko pozorna zaleta, która wpływa na wyższą cenę takiego produktu. Potrzeby ubezpieczeniowe przedsiębiorstw z różnych branż mogą się diametralnie różnić. Firma zajmująca się obróbką drewna narażona jest na zupełnie inne ryzyka niż klinika weterynarii czy mobilna restauracja w foodtrucku. Przykładowo, polisa weterynarza powinna zawierać klauzulę zapewniającą ochronę w przypadku błędu w zawodzie, np. niepoprawnie przeprowadzonej operacji. Z kolei właściciel foodtrucka powinien zwrócić uwagę na ochronę dobraną konkretnie pod ryzyka zagrażające przyczepie gastronomicznej, czyli wspomniane pożary, przepięcia czy dewastacje.  Dlatego tak ważna jest opcja spersonalizowania oferty.

- Dostosowanie polisy do profilu działalności przedsiębiorcy, to klucz do efektywnej ochrony. Przed zakupem ubezpieczenia należy bardzo dokładnie sprecyzować swoje potrzeby oraz przeanalizować ryzyka, na które może być narażona firma. Zawsze warto zweryfikować u agenta możliwość modyfikowania zakresu ochrony i włączenie klauzul istotnych dla danej branży. Warto także zwrócić uwagę na wyłączenia. Zdarza się, że znajdują się wśród nich zagrożenia, które w przypadku danej branży czy jednostki są realne – dodaje Maciej Tokarski z TUZ Ubezpieczenia.

Analiza zakresu zagrożeń, zwłaszcza tych pogodowych, jest też niezwykle istotna dla branż, w których pogoda odgrywa dużą rolę. W tym przypadku warto zwrócić uwagę nie tylko na zakres ochrony i wyłączenia, ale również konkretnie wczytać się w poszczególne wskaźniki. Przykładowo, jaką prędkość musi osiągnąć wiatr, aby spowodowana przez jego działanie szkoda została uznana przez ubezpieczyciela. W przypadku wielu polis ta wartość jest bardzo wysoka, przez co ciężko uzyskać realną pomoc po wystąpieniu szkody, inne przyjmują odpowiedzialność za szkody spowodowane przez stosunkowo niewielki wiatr.

Uniwersalne cechy dobrej polisy

Specjaliści zauważają także, że niektóre elementy ochrony warto włączyć do ubezpieczenia niezależnie od profilu działalności firmy. Wśród nich wymieniają, przede wszystkim, możliwość ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk, ubezpieczenie stałych kosztów działalności czy, odpowiednio dopasowana, ochrona odpowiedzialności cywilnej.

- Mimo tego, że zalecamy przedsiębiorcom wybierać produkty ubezpieczeniowe “szyte na miarę”, powyżej wymienione elementy uznajemy za niezbędne w każdej branży. Wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od tego, jakie usługi świadczą, czy jakie produkty sprzedają, łączy posiadanie stałych kosztów działalności. Te z kolei trzeba regulować zawsze, nawet w przypadku wystąpienia szkody uniemożliwiającej uzyskanie przychodu z pracy firmy. Bezpieczny przedsiębiorca to taki, który ma możliwość pokrycia kosztów w ramach polisy, to bardzo duża zaleta. Warto uwzględnić tę opcję w każdym firmowym ubezpieczeniu - komentuje Maciej Tokarski z TUZ Ubezpieczenia.

Możliwość ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk to z kolei opcja, która w prosty sposób pozwala na zabezpieczenie m.in.: budynków, maszyn, czy pojazdów przed najczęstszymi zagrożeniami, które mogą dotknąć przedsiębiorstwo niezależnie od branży czy przedmiotu działalności.

Tylko ubezpieczenie zapewniające podstawowe elementy ochrony, wzbogacone o elementy dostosowane do wyjątkowych potrzeb danej jednostki może zapewnić poczucie finansowego bezpieczeństwa na wypadek strat spowodowanych przez niespodziewane wypadki. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia 88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia Biuro prasowe
2024-12-05 | 13:00

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Polscy rolnicy coraz bardziej świadomie podchodzą do ochrony swoich gospodarstw. Już 88% z nich, poza obowiązkowymi polisami, sięga po dodatkowe produkty ubezpieczeniowe – wynika z
Ubezpieczenia Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku
2024-11-22 | 08:20

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Posiadanie ubezpieczenia od ryzyka utraty bądź kradzieży danych osobowych deklaruje od 13 do 28 proc. firm z sektora MŚP, w zależności od ich wielkości. Ale choć cyberpolisy są coraz
Ubezpieczenia Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
2024-11-20 | 11:00

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie

Porty jako infrastruktura krytyczna Porty są dziś kluczową infrastrukturą dla gospodarek Europy, obsługując znaczną część międzynarodowego handlu. Około 75% europejskiego importu i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów

Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.

Firma

Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.

Ochrona środowiska

Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.