Komunikaty PR

Co warto włączyć do ubezpieczenia firmy?

2023-10-06  |  17:11
  • Przedsiębiorcy muszą pamiętać o negatywnych w skutkach zdarzeniach losowych. Do najczęściej zgłaszanych zdarzeń według danych TUZ Ubezpieczenia należą zalania – 30 proc. szkód, uszkodzenia szyb - 12 proc. oraz przepięcia i dewastacje mienia - po około 10 proc.
  • Skutki zdarzeń losowych mogą zaważyć na losie przedsiębiorstwa, a nierzadko doprowadzają też do jego upadku.
  • Potrzeby ubezpieczeniowe przedsiębiorstw z różnych branż mogą się diametralnie różnić. Firma zajmująca się obróbką drewna narażona jest na zupełnie inne ryzyka niż klinika weterynarii czy mobilna restauracja w foodtrucku.
  • Żeby zminimalizować ryzyko ich wpływu na kondycję firmy warto precyzyjnie dobrać odpowiednie ubezpieczenie.

 

 

Wśród kluczowych czynników wpływających na sukces firmy przedsiębiorcy często wymieniają udane inwestycje, wykwalifikowany zespół czy płynność finansową.

Warto pamiętać, że przedsiębiorstwa są również narażone na występowanie zdarzeń losowych. Te z kolei mogą bardzo negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie firmy. Nierzadko doprowadza to do jej upadku.

Do najczęściej zgłaszanych w tym roku zdarzeń, według danych TUZ Ubezpieczenia, należą zalania (30 proc. wszystkich szkód), uszkodzenia szyb (12 proc.), przepięcia (11 proc.) i dewastacje mienia (10 proc.). Ubezpieczyciel w pierwszej dziesiątce wymienia jeszcze, m.in.: pożary, kradzieże z włamaniem i nawalne deszcze. Jeszcze miesiąc temu bardzo głośno było o pożarze fabryki opon w Dębicy. Wstępną wartość strat przedsiębiorstwa oszacowano na aż 30 milionów euro.

- Wielu przedsiębiorcom taki rozmiar strat może wydawać się niewyobrażalny. Nie należy jednak zapominać, że o upadku mniejszych firm mogą decydować straty liczone w “tylko” kilkudziesięciu czy nawet kilkunastu tysiącach złotych. Większości zdarzeń, które powodują poważne konsekwencje, nie da się przewidzieć, dlatego niezależnie od wielkości firmy, warto pamiętać o jej zabezpieczeniu polisą, wtedy przedsiębiorca jest bezpieczny – zauważa Maciej Tokarski, Menedżer ds. Ubezpieczeń MSP z TUZ Ubezpieczenia.

Pożary i zalania to nie wszystko. Od czego warto ubezpieczyć przedsiębiorstwo?

Zalane hale produkcyjne, strawione przez ogień magazyny czy zniszczone samochody firmowe - to obrazy, które przychodzą na myśl jako pierwsze, analizując zasadność ochrony ubezpieczeniowej przedsiębiorstw. Koszty zniszczenia lub utraty budynków, maszyn czy samochodów mogą być bardzo dotkliwe, a odbudowanie majątku bez pomocy ubezpieczyciela jest w większości przypadków niewykonalne.

Jednak te najbardziej oczywiste ryzyka to nie wszystko. Rozpatrując ubezpieczenie działalności, należy jak najbardziej przeanalizować jej profil oraz rodzaje ryzyk, które mogą jej zagrażać. Na rynku dostępnych jest wiele produktów, które oferują szeroki zakres ochrony - od ubezpieczenia szyb, przez ochronę wyposażenia po ubezpieczenie środków obrotowych czy mienia pracowniczego. Tylko całościowe i spersonalizowane podejście do tematu zabezpieczenia przedsiębiorstwa umożliwia uzyskanie odpowiedniej pomocy.

Jakie ubezpieczenie wybrać dla swojej firmy?

Analizując oferty, warto zwrócić uwagę na możliwość indywidualnego dopasowania zakresu ubezpieczenia do profilu działalności firmy. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują polisy o bardzo szerokim zakresie ochrony. To tylko pozorna zaleta, która wpływa na wyższą cenę takiego produktu. Potrzeby ubezpieczeniowe przedsiębiorstw z różnych branż mogą się diametralnie różnić. Firma zajmująca się obróbką drewna narażona jest na zupełnie inne ryzyka niż klinika weterynarii czy mobilna restauracja w foodtrucku. Przykładowo, polisa weterynarza powinna zawierać klauzulę zapewniającą ochronę w przypadku błędu w zawodzie, np. niepoprawnie przeprowadzonej operacji. Z kolei właściciel foodtrucka powinien zwrócić uwagę na ochronę dobraną konkretnie pod ryzyka zagrażające przyczepie gastronomicznej, czyli wspomniane pożary, przepięcia czy dewastacje.  Dlatego tak ważna jest opcja spersonalizowania oferty.

- Dostosowanie polisy do profilu działalności przedsiębiorcy, to klucz do efektywnej ochrony. Przed zakupem ubezpieczenia należy bardzo dokładnie sprecyzować swoje potrzeby oraz przeanalizować ryzyka, na które może być narażona firma. Zawsze warto zweryfikować u agenta możliwość modyfikowania zakresu ochrony i włączenie klauzul istotnych dla danej branży. Warto także zwrócić uwagę na wyłączenia. Zdarza się, że znajdują się wśród nich zagrożenia, które w przypadku danej branży czy jednostki są realne – dodaje Maciej Tokarski z TUZ Ubezpieczenia.

Analiza zakresu zagrożeń, zwłaszcza tych pogodowych, jest też niezwykle istotna dla branż, w których pogoda odgrywa dużą rolę. W tym przypadku warto zwrócić uwagę nie tylko na zakres ochrony i wyłączenia, ale również konkretnie wczytać się w poszczególne wskaźniki. Przykładowo, jaką prędkość musi osiągnąć wiatr, aby spowodowana przez jego działanie szkoda została uznana przez ubezpieczyciela. W przypadku wielu polis ta wartość jest bardzo wysoka, przez co ciężko uzyskać realną pomoc po wystąpieniu szkody, inne przyjmują odpowiedzialność za szkody spowodowane przez stosunkowo niewielki wiatr.

Uniwersalne cechy dobrej polisy

Specjaliści zauważają także, że niektóre elementy ochrony warto włączyć do ubezpieczenia niezależnie od profilu działalności firmy. Wśród nich wymieniają, przede wszystkim, możliwość ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk, ubezpieczenie stałych kosztów działalności czy, odpowiednio dopasowana, ochrona odpowiedzialności cywilnej.

- Mimo tego, że zalecamy przedsiębiorcom wybierać produkty ubezpieczeniowe “szyte na miarę”, powyżej wymienione elementy uznajemy za niezbędne w każdej branży. Wszystkich przedsiębiorców, niezależnie od tego, jakie usługi świadczą, czy jakie produkty sprzedają, łączy posiadanie stałych kosztów działalności. Te z kolei trzeba regulować zawsze, nawet w przypadku wystąpienia szkody uniemożliwiającej uzyskanie przychodu z pracy firmy. Bezpieczny przedsiębiorca to taki, który ma możliwość pokrycia kosztów w ramach polisy, to bardzo duża zaleta. Warto uwzględnić tę opcję w każdym firmowym ubezpieczeniu - komentuje Maciej Tokarski z TUZ Ubezpieczenia.

Możliwość ubezpieczenia mienia od wszystkich ryzyk to z kolei opcja, która w prosty sposób pozwala na zabezpieczenie m.in.: budynków, maszyn, czy pojazdów przed najczęstszymi zagrożeniami, które mogą dotknąć przedsiębiorstwo niezależnie od branży czy przedmiotu działalności.

Tylko ubezpieczenie zapewniające podstawowe elementy ochrony, wzbogacone o elementy dostosowane do wyjątkowych potrzeb danej jednostki może zapewnić poczucie finansowego bezpieczeństwa na wypadek strat spowodowanych przez niespodziewane wypadki. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia Czy EKUZ wystarczy polskim kibicom na Euro 2024? Biuro prasowe
2024-06-14 | 15:45

Czy EKUZ wystarczy polskim kibicom na Euro 2024?

Kibice z Polski pojadą za reprezentacją na co najmniej trzy mecze fazy grupowej Euro 2024. Jeżeli w podróż zabiorą kartę EKUZ, uzyskają dostęp do publicznej służby zdrowia
Ubezpieczenia Andrzej Klesyk
2024-06-11 | 06:00

Andrzej Klesyk oraz Vincent Vandendael dołączają do Rady Nadzorczej MJM Holdings

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy MJM Holdings SA przegłosowało przyjęcie Andrzeja Klesyka oraz Vincenta Vandendaela w skład Rady Nadzorczej Spółki.
Ubezpieczenia Grupa PIB ujawnia, że kluczowym elementem ich strategii M&A jest zakup portf
2024-06-06 | 13:00

Grupa PIB ujawnia, że kluczowym elementem ich strategii M&A jest zakup portf

W listopadzie tego roku upłyną 4 lata od kiedy PIB Group, brytyjska grupa pośredników ubezpieczeniowych, pojawiło się w Polsce. Zaczęło się od inwestycji w WDB, które w

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”

Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Prawo

Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur

Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.

Transport

Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry

W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie.  – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.