Latem prawie 5 tys. wypadków na drogach. Jak być bezpiecznym na drodze jesienią?
- Komenda Główna Policji (KGP) wystosowała aż 1 800 wniosków, które wskazywały na konieczności poprawy infrastruktury skontrolowanych dróg przy szkołach i przedszkolach.
- Niemal 5 tys. wypadków, 5,9 tys. rannych i 445 ofiary śmiertelne. To bilans z dróg przedstawiony przez KGP dotyczący tylko tegorocznych wakacji.
- Bezpieczeństwo pasażerów i kierowców na drogach zapewni odpowiednia polisa ubezpieczeniowa. To wsparcie finansowe po wypadku, potrąceniu, w czasie pobytu w szpitalu i podczas rehabilitacji.
Komenda Główna Policji (KGP) podsumowała letnie miesiące. Jest lepiej niż w zeszłym roku, ale liczby są nadal niepokojące. Podczas tegorocznych wakacji policjanci odnotowali aż 4 993 wypadków drogowych, w których zginęło 445 osób, a 5 867 zostało rannych. Dla porównania w tabeli znajduje się zestawienie danych z 2022 roku:
| 2023 | 2022 |
wypadki | 4 993 | 5 266 |
ranni | 5 867 | 6 262 |
zginęło | 445 | 453 |
Najczęstszą przyczyną kolizji była nadmierna prędkość i nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego. Policjanci od początku wakacji prowadzili również wzmożone kontrole trzeźwości i zatrzymali 20 884 pijanych kierowców.
Sezon wakacyjny dobiegł końca. Zmalał ruch na drogach, zwłaszcza w popularnych, urlopowych kierunkach, a zaczął się pod szkołami i w miastach. Policjanci skontrolowali placówki oświatowo-wychowawcze pod kątem bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w drodze do szkół i przedszkoli. Sprawdzano, czy trasy są prawidłowo oznakowane oraz czy przejścia są zabezpieczone znakami ostrzegawczymi. Według danych Komendy Głównej Policji aż 1 800 wniosków dotyczyło konieczności poprawy infrastruktury z 14 680 skontrolowanych dróg przy szkołach. Zdarza się również, że dzieci muszą poruszać się po nieoświetlonych poboczach.
- Dane o wypadkach z lata i zbliżająca się jesień powinny skłonić do zapewnienia sobie i rodzinie ochrony ubezpieczeniowej - zarówno dla kierujących, jak i pasażerów. W sytuacji utraty życia lub zdrowia wskutek wypadku komunikacyjnego, ubezpieczyciel wypłaci odszkodowanie. Nie ma znaczenia, czy poszkodowany brał w nim udział jako osoba kierująca, pasażer, pieszy czy rowerzysta – mówi Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.
Droga musi być bezpieczna
Według danych policji najbardziej niebezpiecznie jest w miastach. Niemal 70% ofiar wypadków komunikacyjnych to uczestnicy ruchu - piesi, rowerzyści, motocykliści. Rowerzyści to też jedyna grupa, u której w ciągu ostatniej dekady nie odnotowano spadku liczby ofiar śmiertelnych.
- Mieszkańcy miast często dojeżdżają rowerami do pracy albo szkoły, szczególnie wiosną i wczesną jesienią. Ostatnio stały się popularne pojazdy elektryczne, jak hulajnogi. O wypadek nietrudno, szczególnie w grupie rozproszonych nastolatków. Poza kaskiem i oświetleniem, użytkownicy dróg i ścieżek rowerowych, powinni być zabezpieczeni odpowiednią polisą, która w razie wypadku komunikacyjnego ochroni ich przed skutkami finansowymi i pokryje koszty leczenia czy późniejszej rehabilitacji. W miejskiej dżungli można spotkać się z najróżniejszymi zagrożeniami na przykład potrąceniem na przejściu dla pieszych, wypadkiem spowodowanym wykolejeniem się tramwaju, upadkiem z roweru albo kolizją drogową. Wówczas zarówno ubezpieczony kierowca, jak i pasażer otrzymają pomoc finansową – zwrot kosztów pobytu w szpitalu czy fizjoterapii. Jest też możliwość rozszerzenia takiej polisy – dodaje Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia
Ubezpieczenie obejmuje kierowców niezależnie od środka transportu który prowadzą. Dotyczy to również odwrotnej sytuacji. Jeśli ubezpieczona osoba nie prowadzi samochodu, a jest wyłącznie pasażerem lub pieszym, także jest chroniona tą polisą. Cena polisy nie jest wysoka i w zależności od wariantu zaczyna się od 27 złotych miesięcznie.
Wsparcie assistance dobre na stres
Komfort posiadania wsparcia w razie awarii, to ważny czynnik niwelujący stres. Nadmiar obowiązków, korki, ogólny pośpiech, roztargnienie innych kierowców, tłok na ścieżkach rowerowych - z tym wszystkim musi mierzyć się codziennie każdy użytkownik dróg.
- Poszerzając polisę o zakres assistance można otrzymać pojazd zastępczy albo bezpłatne holowanie do warsztatu. W razie kradzieży auta, ubezpieczyciel wypłaci 2000 złotych na najpilniejsze wydatki związane z tą sytuacją. Wariantów takiego wsparcia jest sporo np. dostarczenie paliwa, pomoc przy rozładowanym akumulatorze, zatrzaśnięciu kluczyków, wymiana przebitej opony albo wsparcie tłumacza przez telefon. To sytuacje, w których często jesteśmy w pośpiechu i bardzo zdenerwowani. Ważne jest wtedy sprawne rozwiązanie problemu – podsumowuje Karolina Ławicka z CUK Ubezpieczenia.
Na drugie ostrożni
Zmienna, wrześniowa aura stwarza zagrożenie zarówno dla pieszych, jak i kierowców. Zaraz będzie się szybciej robić ciemno, do tego dojdą częstsze opady deszczu. Zdarza się, że osoby poruszające się po drogach zapominają o własnym bezpieczeństwie. O zasadach prawidłowego poruszania się po nieoświetlonych drogach, chodnikach czy przejściach dla pieszych oraz zasadach ruchu drogowego w miastach i wsiach, warto systematycznie przypominać.
O tym powinien pamiętać każdy użytkownik dróg:
- Dziecko do 7 roku życia może poruszać się po drogach wyłącznie pod opieką innej osoby lub rodzeństwa - minimalny wiek to 10 lat
- Piesi powinni mieć odblaski albo oświetlenie w widocznym dla kierowców miejscu, np. na plecaku, kurtce
- Piesi powinni przechodzić przez jezdnię w miejscach do tego wyznaczonych
- Wszyscy użytkownicy dróg powinni znać podstawowe zasady ruchu drogowego oraz zasady korzystania z hulajnóg i ścieżek rowerowych,
- Zarówno kierowcy, jak i piesi powinni potrafić prawidłowo oceniać prędkość i odległość nadjeżdżającego pojazdu.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.