Zima znowu przypomina przedsiębiorcom o polisie OC
- Atak zimy to dla przedsiębiorców dodatkowe koszty spowodowane m.in. wydłużonym czasem realizacji zleceń czy dostaw oraz wyższymi opłatami za energię.
- Kosztowne może być dla nich także niedopełnienie obowiązku zadbania o bezpieczeństwo klientów i przechodniów.
- Prawo wymaga od nich usunięcia m.in. sopli z dachu czy śniegu i lodu sprzed lokalu – budżet firmy ucierpi, jeżeli tego nie zrobią i w związku z tym dojdzie do szkody na czyimś zdrowiu lub mieniu.
- Przed finansowymi konsekwencjami takich zdarzeń przedsiębiorcy mogą chronić się ubezpieczeniem OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej.
Nowy rok otwiera się powrotem zimy – gołoledzią, śnieżycami i nawet 20-stopniowymi mrozami. Dla przedsiębiorców oznacza to dodatkowe koszty i utrudnienia – od wyższych opłat za ogrzewanie biur i lokali po wydłużony czas dostaw. A także dodatkowe obowiązki, których niedopełnienie może być bolesne dla finansów firmy.
- Nieodśnieżony chodnik, oblodzone schody, błoto w czasie roztopów, a także zalegający na dachu śnieg czy sople stwarzają zagrożenie dla klientów i przechodniów. Punkty handlowe i usługowe, m.in. hotele, restauracje i sklepy, muszą dbać o porządek przed budynkiem czy lokalem. Tak wynika z art. 5 ust. 1 pkt. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Właściciele nieruchomości – zarówno prywatni, jak i firmy – ponoszą finansową odpowiedzialność za szkody powstałe wskutek np. poślizgnięcia się przed nieposypanym piaskiem wejściem do nieruchomości. Poszkodowana osoba może zażądać od przedsiębiorcy odszkodowania za doznany uszczerbek na zdrowiu i zniszczone mienie – tłumaczy Jacek Kasperski, odpowiedzialny za ubezpieczenia dla MSP w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.
Co ważne, z odpowiedzialności za utrzymanie porządku nie zwalnia sezonowość biznesu. Na przykład działający tylko w lecie restaurator może spodziewać się roszczenia, jeżeli przed jego nieczynnym w styczniu lokalem przechodzień dozna kontuzji.
Jak działa OC dla firm?
Przedmiotem ochrony jest odpowiedzialność cywilna przedsiębiorcy za szkody osobowe lub rzeczowe, które wyrządzi osobom trzecim w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej. Mogą to być zarówno opisane powyżej zdarzenia powstałe np. wskutek nieodśnieżenia chodnika, ale to tylko wycinek sytuacji, w których przydaje się polisa. Można powiedzieć, że ubezpieczenie OC to produkt dla wszystkich firm, których działalność opiera się na bezpośrednim kontakcie z klientem i jego mieniem.
- Właściciel warsztatu czy myjni może przecież uszkodzić powierzony mu samochód, fryzjer przez nieuwagę skaleczyć klienta, a kelner oblać gościa restauracji gorącą zupą – branża ubezpieczeniowa zna mnóstwo tego rodzaju przypadków. Warto dodać, że polisa zabezpiecza firmą na wypadek faktycznie doznanych strat, ale również przed utraconymi korzyściami, np. utratą dochodu wskutek niezdolności do pracy – dodaje Jacek Kasperski z Compensy.
Gdy poszkodowana osoba zgłasza roszczenie wobec ubezpieczonego przedsiębiorcy, finansową odpowiedzialność za szkodę przejmuje na siebie ubezpieczyciel. Jednak warto pamiętać, że tylko do wysokości sumy ubezpieczania – umówionej z przedsiębiorcą kwoty, która stanowi górną granicę wypłaconego odszkodowania. Powinna ona więc odpowiadać charakterowi i skali prowadzonej działalności gospodarczej.
- Co ważne, polisa OC stanowi zazwyczaj rozszerzenie ubezpieczenia firmowego mienia od ognia i innych zdarzeń losowych. Samo OC także można rozbudować o dodatkowe klauzule, np. o szkody wyrządzone pracownikom, spowodowane przez podwykonawców czy powstałe w związku z użytkowaniem wynajmowanej nieruchomości – mówi Jacek Kasperski z Compensy.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.