Komunikaty PR

ZUS wprowadza w błąd przedsiębiorców!

2024-01-17  |  15:15
RMISP
Kontakt
Paulina Szkiełkowska
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorcow

ul. Wilcza 46
00-679 Warszawa
biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl| |biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl
726726580
www.rzecznikmsp.gov.pl
Do pobrania List ( 0.26 MB )

ZUS wprowadza w błąd przedsiębiorców!

Pilna interwencja Rzecznika Adama Abramowicza u Premiera Donalda Tuska. Dziesiątki tysięcy przedsiębiorców o niewielkich dochodach mogą stracić swoje firmy i popaść w długi.

Według  wytycznych ZUS przedsiębiorcy korzystający w latach 2019-2021 z preferencyjnych składek Mały ZUS Plus mogą korzystać z tego rozwiązania dopiero od stycznia 2025. Odmienne stanowisko zajął Rzecznik MŚP.  Jego zdaniem intencją prawodawcy było, ażeby przedsiębiorcy mogli korzystać z tego odciążenia w cyklicznych pięcioletnich okresach, a zatem podmioty, które korzystały z niej w latach 2019-2021, są uprawnione do ponownego skorzystania z preferencji od początku 2024. Co istotne, warunkiem możliwości skorzystania z ulgi jest złożenie odpowiedniego zgłoszenia do ZUS do dnia 31 stycznia br. Rozstrzygnięcie rozbieżności między ZUS a Rzecznikiem MŚP jest więc sprawą nader pilną.

Jak alarmuje Rzecznik Adam Abramowicz, do jego Biura zgłaszają się przedsiębiorcy, którym ZUS odmówił prawa skorzystania z tej preferencji składkowej. W efekcie wielu małych przedsiębiorców może zostać zmuszonych do zawieszenia lub likwidacji działalności gospodarczej. 

Błędna interpretacja przepisów przez ważny organ państwa, jakim jest ZUS, stoi w sprzeczności z literalnym ich brzmieniem. Kłóci się też ze stanowiskiem licznych autorytetów z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych. Tym samym podważa zaufanie obywatela do państwa i grozi utratą źródeł utrzymania licznych rodzin. Jak zauważa Adam Abramowicz, „powyższe praktyki Zakładu są tym bardziej rażące, albowiem dotykają przedsiębiorców o najniższych dochodach”.

Według Rzecznika MŚP gdyby nawet istniały jakieś wątpliwości interpretacyjne co do odpowiednich przepisów, to – w zgodzie z Konstytucją Biznesu – powinny one być rozstrzygane na korzyść przedsiębiorców. Jak jednak zaznacza Rzecznik, w tym przypadku o żadnych wątpliwościach mowy być nie może, a stanowisko ZUS obarczone jest ewidentnym błędem.

W związku z tym, że 31 stycznia br. upływa termin zgłaszania przez przedsiębiorców zamiaru skorzystania z Małego ZUS Plus, Adam Abramowicz zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów o pilne podjęcie działań kładących kres nieprawidłowościom w funkcjonowaniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i tym samym zapewniających skuteczną ochronę praw polskich przedsiębiorców.

Gdyby jednak interwencja Rzecznika u Premiera nie przyniosła odpowiedniego skutku,  RMSP informuje, że będzie do końca stał na straży przestrzegania Konstytucji Biznesu przez urzędników ZUS i nie pozwoli, aby  zasady wynikające z tego ważnego dokumentu były przez nich łamane. Urzędnicy ZUS informują zainteresowanych, że nie mają prawa do niższych składek w 2024 roku. Również system Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS udziela przedsiębiorcom takich informacji. Przedsiębiorcy zgłaszają, że mimo wadliwych pouczeń Zakładu próbowali  zgłosić się z kodem właściwym dla ww. preferencji składkowej, ale nie mogli tego skutecznie zrobić, ponieważ na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i w programie Płatnik pojawiał się komunikat „błąd krytyczny”.

Rzecznik uważa, że ZUS poprzez udzielanie wadliwych informacji chce pozbawić przedsiębiorców  możliwości złożenia  wniosku  w terminie , czyli do 31.01.2024. Wskutek tego na rok stracą oni prawo do obniżonej składki poprzez pozbawienie ich  możliwości odwołania się od ewentualnej negatywnej decyzji ZUS do sądu. Jeżeli jednak przedsiębiorcy złożą skutecznie w terminie do 31.01.2024 wniosek, np. wysyłając listem poleconym albo składając w oddziałach ZUS za potwierdzeniem odbioru, a ZUS wyda decyzję negatywną, RMSP na wniosek przedsiębiorcy w jego imieniu  będzie wstępował do postępowań w tej sprawie także przed sądami powszechnymi.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ubezpieczenia W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków… Biuro prasowe
2024-04-30 | 09:30

W majówkę rośnie odsetek pijanych sprawców wypadków…

W 2023 r. policja zatrzymała w czasie długiego weekendu majowego 1840 nietrzeźwych kierowców – podaje Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji (BRD KGP). Z
Ubezpieczenia Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą
2024-04-30 | 01:00

Nowe horyzonty w ubezpieczeniach – śniadanie pod chmurą

W hotelu Crowne Plaza Warsaw The HUB 24 kwietnia 2024 odbyło się wyjątkowe wydarzenie, które rzuca nowe światło na przyszłość branży ubezpieczeniowej. Spotkanie pt.
Ubezpieczenia Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok
2024-04-24 | 12:00

Allianz Partners notuje rekordowe wyniki za 2023 rok

Kluczowe dane: Przychody w 2023 r.: 9,3 mld euro (+13% w porównaniu do 2022 r.) Zysk operacyjny: 301,2 mln euro (+5,8% w porównaniu do 2022 r.) Wskaźnik

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.