Usługi telekomunikacyjne dla biznesu i rynku operatorskiego warte 14 mld zł

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Według najnowszych danych PMR, wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu B2B i operatorskiego w Polsce w 2019 r. wyniosła 14,3 mld zł. W trzech ostatnich latach rynek poruszał się w trendzie bocznym, z tendencją ku stabilizacji. Pomaga podwyżka cen usług komórkowych i ISP.
Stabilizacja na rynku detalicznym
Według najnowszych danych PMR, wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu B2B i operatorskiego w Polsce w 2019 r. wyniosła 14,3 mld zł. W trzech ostatnich latach rynek poruszał się w trendzie bocznym, z tendencją ku stabilizacji. Odpowiada za to przede wszystkim sytuacja na detalicznym rynku telekomunikacyjnych usług dla biznesu, gdzie operatorzy wdrażają strategię podwyżek cen w zamian za szerszy zakres oferowanych usług. Trend ten widoczny jest w segmentach telefonii komórkowej i usług dostępu do Internetu. Poprawie uległa również sytuacja w segmencie transmisji danych – rynek po siedmiu latach spadków, w 2019 r. ustabilizował się w wyniku rosnącej skali wykorzystywanych przez firmy pojemności teletransmisyjnych (wyższe wolumeny zakupów). Równolegle na cały rynek negatywnie oddziałuje segment hurtowy.
<wykres>
Podobnych tendencji na rynku PMR spodziewa się w kolejnych latach. Średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) rynku w latach 2020-2025 wyniesie 1,8%. Niemniej jednak PMR spodziewa się pewnych strat dla branży w związku z ogłoszoną pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 i niższymi projekcjami dla PKB, głównie w krótkim terminie. Paradoksalnie czynnik epidemiologiczny będzie miał również pozytywny wpływ na rynek.
Wyższe ARPU z usług mobilnych i dostępu do Internetu
PMR szacuje, że wartość rynku usług telefonii komórkowej dla segmentu B2B w 2019 r., po kilkuletnim trendzie spadkowym, doznał odbicia, rosnąc o 3% r/r. Odwrócenie trendu i ubiegłoroczny wzrost wartości rynku wynika przede wszystkim ze zmiany sytuacji w segmencie usług realizowanych w telefonie. Przy stałym wzroście liczby kart SIM niższa erozja wskaźnika ARPU z usług komórkowych w telefonie spowodowała wzrost przychodów operatorów z tego tytułu. Głównym trendem odpowiedzialnym za taką sytuację na rynku jest zmiana strategii operatorów w walce o klienta. Zdecydowaną rolę odgrywa już nie czynnik cenowy, a czynnik jakości świadczonych usług – klienci w zamian za wyższą cenę abonamentu otrzymują szerszy zakres świadczonych usług, głównie wyższe pakiety mobilnej transmisji danych. W myśl tej strategii operatorzy komórkowi wprowadzali wyższe cenniki usług komórkowych dla biznesu w latach 2018-2019. Podobnie jak na rynku masowym, wiąże się to z zapewnieniem sobie puli środków finansowych na pokrycie prowadzonych inwestycji infrastrukturalnych (głównie budowy sieci 5G).
Rynek usług dostępu do Internetu dla klientów biznesowych w Polsce w ostatnich dwóch latach notował średnioroczny wzrost na poziomie 3%. Pozytywna koniunktura rynkowa to efekt dwóch nakładających się na siebie trendów – stale rosnącej liczby abonentów usług dostępowych w segmencie B2B oraz zahamowanie presji na obniżkę średnich przychodów na klienta i wzrost cen za łącza dostępowe. W ramach strategii „więcej za więcej” operatorzy oddają do dyspozycji klienta łącza o wyższej przepustowości, w ramach wyższej stawki cenowej. Powodem drożenia rynku są przede wszystkim oferty internetowe skupione wokół modelu światłowodowego oraz zmodernizowanych łączy TVK. Ściśle koreluje to ze stroną popytową w segmencie B2B, gdzie firmy zgłaszają coraz większe zapotrzebowanie na łącza o wysokich parametrach, zdolnych obsłużyć rosnący wolumen przesyłanych danych
Trend wyższych cen z usług komórkowych i ISP będzie widoczny na rynku również w perspektywie sześciu kolejnych lat. Utrzyma się to w korelacji z wyższymi wolumenami przesyłanych danych w sieciach mobilnych i stacjonarnych.
Rozrastająca się infrastruktura P4 spowalnia przychody hurtowe MNO
W latach 2018-2019 rynek hurtowych usług telekomunikacyjnych, po wzroście w 2017 r., po raz kolejny znalazł się w trendach spadkowych. W dwóch ostatnich latach za spadek wartości rynku hurtowych usług telekomunikacyjnych odpowiedzialne są przede wszystkim segmenty telefonii stacjonarnej oraz hurtowej dzierżawy łączy. Neutralny jest praktycznie natomiast segment hurtowych usług komórkowych, który znajduje się w stagnacji, z lekką tendencją spadkową. Powodem takiej sytuacji są niższe przychody z hurtu wykazane przez Polkomtel w 2018 r. oraz odchodzenie P4 od korzystania z usług roamingu krajowego w ramach wynajmu infrastruktury od innych operatorów – efektem jest spadek hurtowych przychodów Orange, T-Mobile i Polkomtelu z tego tytułu w 2019 r.
AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com

Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów

Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona

PragmaGO implementuje infrastrukturę IT T-Mobile
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.