Komunikaty PR

Uwaga! Hakerzy zastawiają pułapki w wyszukiwarkach

2022-11-14  |  01:00
Biuro prasowe

Większość internautów szuka informacji w wyszukiwarkach, wśród których prymat wiedzie Google. W ciągu jednej minuty trafia do wyszukiwarki blisko 6 milionów zapytań na minutę. Nie bez przyczyny firmy robią wszystko, aby znaleźć się jak najwyższej w wynikach wyszukiwania. Niektóre z nich pieczołowicie dbają o algorytmy i kluczowe frazy, inne wykupują reklamy Google Ads. Co ciekawe, zainteresowanie tą formą promocji wykazują również hakerzy, stosujący tzw. „ad hijacking”. Proceder ten polega na tym, iż oszuści zlecają kampanie reklamowe, w których podszywają się pod znane marki. Używając podobnych nagłówków, opisów i tego samego wyświetlanego adresu URL, zwiększają szanse, że niczego niepodejrzewający użytkownicy klikną w ich reklamy zamiast reklamy prawdziwych producentów. Nieświadomi internauci wchodząc w takie linki, pobierają pliki ze złośliwym kodem.

Pod koniec października badacz bezpieczeństwa posługujący się pseudonimem 0x0luke wskazał na Twitterze na fałszywą kampanię promującą oprogramowanie graficzne GIMP. Jest ono pod względem funkcjonalności bardzo zbliżone do Adobe Photoshop, z tą różnicą, że jest darmowe. Internauta po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa „gimp” otrzymuje na pierwszym miejscu reklamę z odnośnikiem do strony gimp.org, aczkolwiek po kliknięciu ląduje na stronie gilimp[.]org. i pobiera plik ze złośliwym oprogramowaniem.

- Nie jest to jednostkowy przypadek. Hakerzy wykorzystują „ad hijacking” już od dłuższego czasu. Niestety wielu internautów połyka haczyk. O ile w przypadku e-mailingu stosunkowo łatwo odróżnić fałszywe informacje od prawdziwych, o tyle w tym przypadku nie jest to proste. - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.

Choć odróżnienie fałszywych reklam od prawdziwych jest bardzo trudne, to jednak istnieją pewne detale, pozwalające ominąć pułapki zastawiane przez hakerów. Po pierwsze nielegalne reklamy są wyświetlane w większości przypadków w nocy lub w weekendy, kiedy właściciel marki i agencja marketingu internetowego mają mniejsze szanse na zauważenie oszustwa. Google bardzo szybko reaguje na interwencje dotyczące podszywania się oszustów pod inne marki i automatycznie usuwa fałszywki.  Pomocne powinny być też dodatki do przeglądarek, takie jak Live HTTP Headers, pokazują one każdą ścieżkę przekierowania po kliknięciu.

Poza tym oszuści lubią wykorzystywać mniej znane wyszukiwarki, takie jak Yahoo, Ask, Bing i AOL, lub zagraniczne wyszukiwarki, takie jak Baidu (Chiny), Naver (Korea Południowa) i Yandex (Rosja), bowiem są bardzo podatne na ataki. Zazwyczaj właściciel marki i agencja marketingu online rzadko monitorują mniej popularne wyszukiwarki, jeśli w ogóle to robią.

  • Zdecydowanie większe pole manewru w zakresie ścigania i wykrywania fałszywych reklam mają producenci, pod których podszywają się oszuści. Mogą oni skorzystać z fachowej wiedzy agencji marketingowej, a także różnego rodzaju profesjonalnych narzędzi do monitorowania reklam. Co zresztą robią, by chronić własną reputację. - dodaje Mariusz Politowicz.

 

Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.

Telekomunikacja

Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.