Komunikaty PR

Uważaj na cyberzagrożenia podczas świątecznych zakupów online

2022-12-23  |  10:00
Biuro prasowe

Uważaj na cyberzagrożenia podczas świątecznych zakupów online

Okres przedświąteczny to czas, w którym robimy mnóstwo zakupów online: prezenty, choinkowe dekoracje, czy okazyjnie kupione na promocjach towary. Zakupy online robi już 77% Polaków[1]. W porównaniu do 2019 r. jest to aż o 15% więcej. Świąteczny pośpiech bywa złym doradcą, w trakcie zakupowego szału można się łatwo zatracić, a cyberprzestępcy nie śpią.  Jak nie stracić głowy i zadbać o bezpieczne transakcje online?

 

Sprawdzony sklep

Pierwszą regułą bezpiecznych zakupów jest kupowanie w znanym i renomowanym miejscu. Najlepiej korzystać ze sklepu, który jest już sprawdzony – przez nas, bądź naszych znajomych czy bliskich. Warto przed pierwszym zakupem sprawdzić opinie na temat sklepu bądź sprzedawcy w specjalnych serwisach np. opineo.pl. – mówi Aleksandr Valentij, Security Officer w Surfshark. Jeśli nie są one najlepsze, szczególnie, gdy wspominają problemy z obsługą zamówień, lepiej z danego sklepu zrezygnować. Warto zwrócić uwagę, czy firma umieściła regulamin na swojej stronie www – taki dokument precyzuje sposoby działania sklepu przy zakupach czy reklamacjach.

Przy zakupach za pośrednictwem aplikacji mobilnej koniecznie należy sprawdzić w Sklepie Play lub App Store, kto jest wydawcą aplikacji – czy jest to ta sama firma, która prowadzi sklep – jeśli jest inaczej powinniśmy być bardzo czujni, lub wręcz zrezygnować z zakupów, żeby nie paść ofiarą oszustwa. Korzystając z usług portali sprzedażowych należy także sprawdzić, jak wiele osób pozostawiło pozytywne komentarze na temat transakcji i sprzedającego, bo zwykle kupujący czytają tylko opinie o towarze.

 

Certyfikat połączenia i bezpieczne hasło

Kolejnym ważnym czynnikiem przy zakupach online jest certyfikat sklepu. Aby połączenie było bezpieczne i szyfrowane adres sklepu w oknie przeglądarki internetowej powinien się zaczynać od https, a nie od http. Ta jedna mała literka robi ogromną różnicę! Szyfrowanego połączenia nie można podsłuchać. Ponadto przeglądarka wyświetli ikonę zielonej kłódki, po której kliknięciu wyświetla się informacja czy certyfikat jest aktualny i kto jest jego wystawcą. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo warto posiadać w każdym sklepie inne hasło. Hasło, oprócz liter i liczb powinno zawierać także znaki specjalne takie, jak !, @, $ i tym podobne. Uwaga także na wiadomości, które przychodzą na skrzynkę e-mail. Pierwsza zasada to sprawdzenie, czy link w wiadomości rzeczywiście prowadzi do sklepu, a nie do fałszywej strony, która się pod niego podszywa.

 

Sprawdź opisy produktów i ich ceny

Przy zakupach online, szczególnie w nowych dla nas sklepach powinniśmy też zwracać uwagę na opisy produktów i ich zdjęcia. Czy teksty napisane są poprawnie językowo, a zdjęcia są dobrej jakości. Często okazuje się, że towary, które nas interesują nie są dostępne „od ręki” i musimy na nie bardzo długo czekać, ponieważ płyną do nas np. z Chin. Taką sytuację można rozpoznać najczęściej po stylu i poprawności opisu towaru. Tłumaczenia z języków obcych są często niedokładne, niegramatyczne, a czasami nawet zabawne. To powinno być ostrzeżenie, że przesyłka może nie dotrzeć na czas.

Przed dokonaniem zakupu należy się także upewnić, że cechy produktu są dokładnie takie, jakich potrzebujemy. Jeśli cena jest wyjątkowo atrakcyjna na tle konkurencyjnych sklepów – należy wzmóc czujność, bo być może sprzedawany towar jest niepełnowartościowy lub używany.

 

Bezpieczna płatność

Najbezpieczniejszą formą płatności są karty płatnicze, z których skorzystamy zarówno bezpośrednio, wpisując dane karty, jak i za pomocą rozwiązań takich jak Apple Pay, Google Pay, Masterpass czy Visa Mobile. Coraz większą popularnością cieszy się bardzo prosta usługa Blik. Ważne, żeby zwrócić uwagę czy rozliczeń dokonuje renomowany pośrednik płatności. Wiele banków oferuje również jednorazowe wirtualne karty płatnicze – gdy cyberprzestępcy wykradną dane takiej karty, będą one dla nich bezużyteczne. Płatności dokonane kartą można reklamować w trybie tzw. chargebacku. To specjalna procedura organizacji kartowych, która gwarantuje, że dostaniemy zwrot pieniędzy, gdy zakup do nas nie dotrze czy będzie uszkodzony. Szczegółowe informacje na temat tej usługi można znaleźć na stronie internetowej swojego banku.

 

Warto zachować ostrożność, gdy dostajemy podejrzane smsy czy wiadomości e-mail z linkami – mogą to być próby wyłudzenia naszych danych. Nigdy nie należy podawać numeru pin karty płatniczej, numerów swoich dokumentów, takich jak chociażby dowód osobisty itd. Najczęściej na próby oszustwa można trafić na popularnych portalach z ogłoszeniami – w ich przypadku trzeba być szczególnie ostrożnym.

 

Podczas gorączki świątecznych zakupów łatwo zapomnieć o tym, że nasze dane są cenne zarówno dla sklepów, jak i cyberprzestępców – mówi Aleksandr Valentij, Security Officer w Surfshark. Warto pamiętać, że nie musimy wyrażać zgód marketingowych w sklepach, aby potem nie otrzymywać niechcianych reklam na swoją skrzynkę mailową czy telefon. Cyberprzestępcom dane mogą posłużyć natomiast do oszustw, czy też po prostu kradzieży naszych pieniędzy.

 

Korzystanie z wiarygodnych sklepów, wzmożona ostrożność przy zakupach oraz używanie bezpiecznych połączeń (np. domowa sieć zamiast publicznego hotspotu, do którego dostęp ma wiele ludzi i cyberprzestępcy mogą próbować wykraść nasze dane) zwiększy szanse udanych i bezproblemowych zakupów. By mieć pewność, że nasze dane są chronione na najwyższym poziomie warto skorzystać z usługi VPN, która szyfruje nasze połączenie ze sklepem online, dzięki czemu cyberprzestępcy nie przechwycą naszych danych.

 

Zwrot i reklamacja

Wszystkie konsumenckie zakupy online poza dobrami cyfrowymi (np. gry czy muzyka w formie cyfrowej) i towarami przygotowanymi na specjalne zamówienie (np. unikalny grawerunek) można zwrócić do 14 dni bez podania przyczyny. Sklep jest zobowiązany zwrócić pełną cenę towaru i koszt najtańszej wysyłki. Zasady zwrotu i reklamacji powinny być dokładnie opisane na stronie sklepu internetowego. W razie problemów z reklamacją można skorzystać ze wsparcia Powiatowego Rzecznika Konsumentów czy Federacji Konsumentów. Pomocna może być także wyżej wspomniana procedura chargeback. Osoby, które padły ofiarą oszustwa powinny zgłosić to bezzwłocznie na policję, a gdy skradziono również dane ich karty płatniczej – należy kartę zastrzec w banku.

 

 


[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI? Biuro prasowe
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną
IT i technologie Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
2025-03-18 | 10:00

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce

Emitel S.A. intensyfikuje swoją działalność w Wielkopolsce. Spółka kontynuuje rozwój projektów na terenie całego kraju. Wśród ogólnopolskich,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy

Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.

Prawo

Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.

Prawo

W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.