W pracy spędzamy dużą część życia. Ważne, by mieć w niej komfort
Powrót do biur po pandemii okazał się trudny – i dla pracodawców, i dla pracowników. Firmy próbowały namawiać, a czasem wręcz zmuszać zespoły do powrotu do biur – często bezskutecznie, bo możliwość pracy zdalnej dla wielu osób była benefitem, z którego nie chciały zrezygnować. Jednocześnie brak spotkań w biurze nie sprzyjał relacjom, komunikacji i kreatywności. Aby zwiększyć komfort pracy Rohlig Suus Logistics zdecydował się stworzyć miejsce pracy, do którego pracownicy będą chcieli wrócić, nawet mając alternatywę pracy zdalnej. Firma przeprowadziła największe badanie opinii w ówczesnej historii firmy, a następnie na podstawie wniosków z badania wdrożyła zupełnie nowy standard biura w ramach projektu Office of the future.
Dla branży logistycznej czas pandemii okazał się wyjątkowym wyzwaniem. Konieczność zapewnienia ciągłości dostaw mimo zamykanych granic, nakładanej czasem na całe obszary kwarantanny i bardzo dynamicznych zmiany stawek nałożyły się na pełną wyzwań nie tylko technologicznych pracę zdalną. Gdy wiadomo już było, że sposób pracy zmienił się już na zawsze, Rohlig Suus Logistics wraz z Kinnarps rozpoczął prace nad zdefiniowaniem na nowo potrzeb pracowników i dostosowaniem swoich biur do hybrydowego modelu. W ramach przygotowań do zmian przeprowadzono dziesiątki webinarów, ankiet i wywiadów indywidualnych, a na podstawie ich wyników całkowicie zmieniono wygląd i organizację biura. Ten strategiczny projekt był prowadzony przy osobistym zaangażowaniu zarządu firmy. Do tej pory rewolucyjne zmiany aranżacji, wyposażenia, ale przede wszystkim sposobu współpracy w biurze objęły już centralę w Warszawie, biura portowe w Gdyni i Szczecinie, oddział w Łodzi, a także otwierane po przeprowadzce oddziały w Bydgoszczy i Poznaniu.
Postpandemiczne wyzwanie pracy zdalnej i hybrydowej
Nowy projekt biura miał wspierać kulturę firmową nastawioną na dialog, szybką decyzyjność, kreatywność i współpracę – w myśl jednej z wartości firmy „one step ahead”. Inspiracją był nowy standard przestrzeni biurowych w branży IT, konsultingowej czy finansowej, kluczowe jednak było zidentyfikowanie potrzeb pracowników i tego, co dla nich oznacza efektywna i komfortowa praca z biura. W ramach przygotowań do opracowania nowej kultury pracy zorganizowano webinaria ze wszystkimi użytkownikami przestrzeni, której miały dotyczyć zmiany, przeprowadzono anonimowe ankiety i wywiady indywidualne, również z kluczowymi managerami i zarządem. Aktywny udział wzięło w nich ponad 100 osób, które wskazywały zalety pracy z domu i z biura, oczekiwania odnośnie przyszłości pracy i potrzeby, który nowy model pracy powinien zaspokajać. Przeanalizowano style pracy pracowników, rodzaje zadań i poziom skupienia niezbędny przy ich realizacji, wady i zalety obecnej przestrzeni, typy spotkań wewnętrznych i z udziałem gości z zewnątrz, potrzeby w zakresie narzędzi technologicznych oraz biurowe zwyczaje. Jak wskazywali uczestnicy badania, dotychczasowa, typowa przestrzeń biurowa wspierała tradycyjny styl pracy, hierarchiczność, powodowała powstawanie barier między ludźmi – co było absolutnie sprzeczne z tym, jak sami postrzegali kulturę firmową. Jednocześnie wielu pracowników skarżyło się na trudności komunikacyjne, brak możliwości budowania relacji i swobodnego spędzania czasu ze współpracownikami, które były efektem pracy wyłącznie zdalnej. Nowy model pracy i zmieniona aranżacja miały wspierać pracę projektową, elastyczność i digitalizację miejsca pracy, personalizację przestrzeni i poprawę komfortu pracy. 70% pracowników jednoznacznie opowiedziało się za pracą hybrydową i powrotem do biura na przynajmniej 2-3 dni w tygodniu.
– Choć praca zdalna ma wiele zalet, powodowała często zatarcie granic między życiem prywatnym a zawodowym, frustrację związaną z utrudnioną komunikacją, a w skali firmy – trudniejszą realizację projektów, wymagających niestandardowego podejścia i bliskiej współpracy różnych zespołów. Cierpiały też relacje międzyludzkie, a te w naszej firmie zawsze stanowiły bardzo dużą wartość. Jednocześnie przymusowy powrót do biur, który próbowało wdrożyć kilka dużych firm powodował opór pracowników. Nasze podejście było zupełnie inne – chcieliśmy stworzyć przestrzeń komfortową, w której każdy odnajdzie miejsce dla siebie, odpowiadające swojemu modelowi pracy w danej chwili. Chcieliśmy ludzi do niego przyciągnąć, by po trudnym okresie pracy wyłącznie z domu mogli w formule hybrydowej łączyć to co najlepsze w pracy zdalnej i stacjonarnej. Dlatego tak ważne były pogłębione badania opinii pracowników i zaangażowanie ich do współtworzenia tej nowej przestrzeni – komentuje Jacek Głowacz, HR Director w Rohlig Suus Logistics.
Przestrzeń dla komfortu i zdrowia
Nowa przestrzeń kojarzy się z przytulnym, domowym i nowoczesnym wnętrzem – dominują ciepłe, przyjazne kolory, całe biuro wypełnione jest roślinami oczyszczającymi powietrze oraz nietypowymi elementami wystroju – oryginalnymi meblami, obrazami, rzeźbami czy… klockami lego. Dzięki wielu punktom świetlnym i strefowym włącznikom pracownicy mogą samodzielnie dobierać jasność pomieszczeń do swoich potrzeb. W ramach odstresowania pracownicy mogą skorzystać z piłkarzyków, stołu do bilarda lub szachów.
Pracownicy wskazywali na konieczność dostosowania biura do różnych stylów pracy i zadań – spotkań, burz mózgów, samodzielnej pracy w skupieniu czy mniejszych gabinetów do pracy i spotkań w małym gronie. Dlatego w nowym biurze znalazły się zarówno salki projektowe, pokoje spotkań nieformalnych, duże sale konferencyjne z systemem ruchomych ścian, kabiny akustyczne do spotkań online i rozmów telefonicznych, gabinety pracy samodzielnej, przestrzenie do pracy wspólnej. Poszczególne strefy i salki noszą nazwy pochodzące od krain geograficznych i najpiękniejszych miejsc świata, a nad ich oznaczeniami i systemem informacji wizualnej pracowano ze specjalistami w zakresie designu. Część biurek posiada regulację wysokości, a do dyspozycji pracowników są również zróżnicowane meble do siedzenia, sprzyjające zachowaniu prawidłowej postawy i zdrowiu kręgosłupa.
– Przed zmianami pracownicy często zwracali uwagę, że nasza przestrzeń nie odpowiada kulturze firmowej. Dlatego pracując nad projektem szukaliśmy rozwiązań, które będą wspierać współpracę, komunikacji i kreatywność, ale też sprawią, że praca w biurze będzie przyjemniejsza. Jednym z głównych celów naszej strategii biznesowej jest być pracodawcą numer 1 w branży, postanowiliśmy więc potraktować projekt zmian jako inwestycję w realizację tego celu. Od razu założyliśmy, że zmiany będą – etapami rzecz jasna – następowały w całej organizacji. Obejmą całość firmy, w tym rzecz jasna oddziały w regionach. Standard biur regionalnych nie będzie odbiegał standardem od warszawskiej centrali. W wielu z nich zmiany już wdrożyliśmy. Uważamy, że potrzeby pracowników mogą i powinny wyznaczać kierunki rozwoju przedsiębiorstwa – komentuje Agnieszka Małecka, Administration Director.
Ponieważ pracownicy w ankietach skarżyli się na osłabienie relacji podczas pracy zdalnej, kluczową rolę w nowym biurze odgrywają przestrzenie wspólne – odpowiednio wytłumione miejsca relaksu, do rozmów nieformalnych, czy zaaranżowane w kawiarnianym stylu kuchnie i miejsca do spotkań przy kawie, herbacie, prozdrowotnych naparach ziołowych czy sokach tłoczonych.
Jednym z najważniejszych wyzwań, wskazywanych przez pracowników, była poprawa akustyki. Gwar i szum na open space jest jednym z czynników utrudniających koncentrację i zwiększających zmęczenie. Dlatego oprócz montażu kabin akustycznych zadbano również o zasłony i lampy akustyczne, poprawiające komfort pracy.
Digital first
Zmiana aranżacji i wyposażenia biura wiązała się również z dużą inwestycją technologiczną. Firma w pełni przestawiła się systemy i sprzęt umożliwiające pracę zdalną. Wszystkie miejsca pracy zostały zaprojektowane tak, by wspierać mobilność i elastyczność pracy. Biurka posiadają stacje dokujące i różną, zależną od potrzeb liczbę monitorów oraz ładowarek. W ramach sharedeskingu można zarezerwować dowolne biurko – za pomocą aplikacji dostępnej na laptopy i telefony lub skanując kod QR. Wewnętrzna aplikacja umożliwia też rezerwowanie miejsc parkingowych czy sal konferencyjnych i gabinetów. Sale konferencyjne zostały dostosowane do prowadzenia spotkań online, wyposażone w wystandaryzowany system z dwoma telewizorami 55/65 cali, wysokiej klasy sprzęty AV Poly, tablety do systemu MTR (Microsoft Teams Rooms) oraz interaktywne monitory do prowadzenia warsztatów online.
W następnych krokach Rohlig Suus Logistics będzie odnawiał przestrzenie biurowe w kolejnych oddziałach firmy oraz pomieszczenia dla kierowców, dla których również zostały określone nowe standardy, zbieżne ze standardem wykończenia nowych biur.

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.