Wartość transakcji Savills IM w 2019 r. wyniosła 3,5 mld euro.
Savills Investment Management (Savills IM), międzynarodowy menadżer inwestycyjny działający na rynku nieruchomości komercyjnych, w 2019 r. na całym świecie zrealizował transakcje o łącznej wartości 3,5 mld EUR (ok. 3 mld EUR w Europie oraz ok. 500 mln EUR w Azji). W skali globalnej, wartość transakcji sprzedaży wyniosła 1,3 mld EUR, a łączna wartość nabytych aktywów osiągnęła 2,2 mld EUR. Obecnie firma zarządza aktywami o rekordowej wartości ok. 20,75 mld EUR.
W 2019 r. Savills IM zrealizował aż 81 transakcji w 16 krajach. Firma była najbardziej aktywna w sektorze logistycznym, w którym nabyła aktywa o łącznej wartości ponad 1,3 mld EUR. Wśród najważniejszych akwizycji w tym sektorze należy wymienić portfel transakcji typu forward w Niemczech oraz nabycie pięciu projektów logistycznych w Polsce.
Jednym z kluczowych wydarzeń w 2019 r., było utworzenie przez Savills IM funduszu European Logistics Fund 3 (ELF 3), który kontynuuje strategię swojego poprzednika, opartą na inwestowaniu w wysokiej jakości centra dystrybucyjne, magazynowe oraz obiekty typu cross-dock. Fundusz pozyskał już kapitał w wysokości 160 mln EUR.
W ramach swojej działalności, Savills IM koncentruje się także na w sektorze biurowym, Najbardziej znaczące transakcje w tym segmencie rynku nieruchomości komercyjnych, w 2019 r. zrealizowano w Dublinie, Monachium i Norymberdze.
Piotr Trzciński, Head of Transactions – Poland, Savills IM, powiedział:
“Za nami kilkanaście miesięcy intensywnych działań. Jesteśmy bardzo zadowoleni z ich rezultatów. W 2019 r. skoncentrowaliśmy się na sektorze magazynowym, dołączając w sumie siedem tego typu obiektów do naszego portfolio i zabezpieczając umowami przedwstępnymi trzy kolejne. Postrzegamy sektor magazynowy jako jeden z obszarów o najlepszych perspektywach wzrostu. Od 2017 r., kiedy rozpoczęliśmy działalność w Polsce, we współpracy z naszym partnerem Panattoni, zbudowaliśmy portfel magazynowy o wartości niemal 500 mln EUR. Obejmuje on m.in. największe w Polsce centrum dystrybucyjne Amazon Gliwice (200 tys. mkw.) oraz nowoczesne centrum logistyczne H&M w okolicach Bolesławca (75 tys. mkw.). Nie zamierzamy jednak zwalniać tempa i myślę, że w bieżącym roku będziemy mogli pochwalić się kolejnymi akwizycjami.
Dzięki relatywnie atrakcyjnym stopom kapitalizacji, sprzyjającemu otoczeniu makroekonomicznemu oraz konsekwencji w naszej strategii biznesowej, w zaledwie 3 lata obecności na polskim rynku zbudowaliśmy portfolio wysokiej jakości nieruchomości biurowych, handlowych i magazynowych o wartości ponad 1,2 mld EUR. Nie byłoby to możliwe bez niesamowitej pracy, jaką wykonał nasz zespół, partnerzy i doradcy. ”
Kiran Patel, Chief Investment Officer w Savills IM, podsumował:
„Globalny rynek nieruchomości stoi przed kilkoma wyzwaniami. Zdaniem wielu ekspertów, zbliżamy się do szczytu cyklu koniunkturalnego, a stopy kapitalizacji są niskie, szczególnie w porównaniu z ubiegłymi latami. Wskaźniki pustostanów spadają, a na większości rynków podaż nowej powierzchni jest stosunkowo niewielka.
Jeśli stopy procentowe dłużej utrzymają się na niskim poziomie, nieruchomości pozostaną atrakcyjne dla inwestorów. Nie można powiedzieć, że rynki lokalne są w nierównowadze, jednak wraz ze zmianami strukturalnymi, takimi jak wzrost znaczenia e-commerce, urbanizacja i zmiany demograficzne, różnice między poszczególnymi sektorami rynku nieruchomości będą ewoluować.
Występowanie rozbieżności między rynkami w poszczególnych krajach oraz między sektorami powoduje, że rynki te nie działają efektywnie, co tworzy atrakcyjne możliwości inwestycyjne. W Savills IM wierzymy, że do odkrycia tych nieefektywności niezbędna jest gruntowna wiedza o rynku lokalnym i zespół profesjonalistów na miejscu. Dlatego też ciągle pracujemy nad rozwojem naszej platformy inwestycyjnej złożonej z 17 biur, zlokalizowanych w 13 krajach.”
Rośnie przekonanie, że ceny nieruchomości mogą spadać. Przynajmniej te ofertowe
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.