Wedel finalizuje największą od 100 lat inwestycję
Tuż obok Fabryki Czekolady E.Wedel w Warszawie, w której produkowane są kultowe słodycze, powstaje wyjątkowa przestrzeń. – Odwiedzający będą mogli odkrywać fascynujący świat produkcji czekolady, który dostarczy wrażeń angażujących wszystkie zmysły – zapowiada Maciej Herman, dyrektor zarządzający firmy Wedel. To jedyne miejsce o takiej skali w Europie Środkowo-Wschodniej i jedno z zaledwie kilku na całym świecie – dodaje Herman.
Największa inwestycja w historii firmy powstaje w zrewitalizowanym budynku przypominającym gigantyczne kostki czekolady – zlokalizowane tu silosy służyły niegdyś do przechowywania i przetwarzania kakao. Materiały i szare cegły ułożone w dekoracyjne motywy nawiązują do dawnych zdobień gmachu wedlowskiej fabryki i tradycji architektonicznej warszawskiego Kamionka. Z tarasu na szczycie sześciopiętrowego budynku roztacza się wyjątkowy widok na panoramę Warszawy i Park Skaryszewski.
Co kryje w sobie ta ogromna czekoladowa tabliczka? Potężna przestrzeń zajmuje powierzchnię ponad 8 tys. m2. Poza muzeum czekolady oraz Pijalnią Czekolady E.Wedel, do nowej fabryki, wyposażonej w nowoczesny park maszynowy, zostanie przeniesiona produkcja takich produktów marki E.Wedel jak Chałwa Królewska, Sezamki czy słynne Baryłki. Tutaj powstanie także nowe laboratorium R&D (badań i rozwoju) i rozbudowana pracownia Rarytasów, czyli manufaktura, w której ręcznie produkowane są wyroby dla sieci Pijalni Czekolady E.Wedel.
– Wedel nieustannie się rozwija, optymalizuje swoje procesy, zwiększa moce produkcyjne, rozbudowuje centrum R&D i opracowuje nowości produktowe. Ta przełomowa inwestycja jest elementem realizacji naszej długoterminowej strategii, w ramach której chcemy zaskakiwać naszych konsumentów nie tylko bogatą ofertą produktową, ale także zapraszać ich do doświadczania świata czekolady w zupełnie nowej formie – mówi Maciej Herman, Dyrektor Zarządzający firmy Wedel.
Muzeum – Fabryka Czekolady E.Wedel otworzy swoje wnętrza dla turystów z Warszawy, Polski i całego świata jesienią. Na czele przyszłej słodkiej wizytówki stolicy stoi Robert Zydel, który przez ostatnie trzy lata kierował Państwowym Muzeum Etnograficznym.
– Marka E.Wedel od zawsze związana jest z moim rodzinnym miastem, dlatego cieszę się, że mogę być częścią projektu, który z pewnością dołączy do listy kultowych atrakcji na warszawskiej mapie. To jedyne miejsce o takiej skali w Europie Środkowo-Wschodniej, w dodatku nawiązujące do historii rodziny Wedlów, którzy byli jednymi z twórców czekoladowych dziejów w Polsce. Poprzez interaktywne wystawy, zapachy, smaki i tekstury, inspirujemy zmysły i dzielimy się pasją do czekolady, pozwalając naszym gościom odkrywać tajemnice wyjątkowego procesu jej tworzenia. – mówi Robert Zydel.
I dodaje, że nawigacją po powstającym muzeum będzie unoszący się w powietrzu zapach czekolady.
Wedel jest obecny na warszawskim Kamionku od lat 30-tych XX w., gdy Jan Wedel, syn Emila, wnuk Karola – założyciela firmy, zbudował tu zakład produkcyjny. Fabryka od tego czasu pozostaje sercem produkcji kultowych słodyczy.
Niewiele jest na świecie produktów spożywczych tak tradycyjnych i wyjątkowych, by zasługiwały na muzeum, bo to, co jemy niekoniecznie kojarzy się z muzealnymi eksponatami. Takie unikalne połączenie staje się możliwe i nabiera szczególnego sensu, gdy nowoczesna i jednocześnie bliska odbiorcom forma zostaje powiązana z marką tak bliską Polkom i Polakom od pokoleń, jaką jest E.Wedel – dodaje Maciej Herman.
Firma do współpracy przy swojej inwestycji zaprosiła renomowaną warszawską pracownię BiM Architekci, natomiast wykonawcą robót budowlanych jest HOCHTIEF Polska. Za projekt i realizację wystawy w Fabryce Czekolady E.Wedel odpowiada Pracownia WWAA, za treści multimedialne – Lunapark Motion Arts Collective, a za identyfikację wizualną – Studio Homework. Doradztwem inżynieryjno-technicznym zajmuje się firma ARUP, kwestie dostępności i inkluzyjności miejsca konsultowano z Fundacją Polska Bez Barier.
Tworząc nowe przestrzenie oraz część wystawienniczą Fabryki Czekolady E.Wedel, firma współpracowała z wieloma pasjonatami czekolady oraz historii rodziny Wedlów, w tym swoimi pracownikami, a także lokalnymi instytucjami kultury. Dodatkowo, w ramach otwartych konsultacji społecznych projekt prezentowany był na spotkaniach organizowanych przez Urząd Gminy Praga Południe, a także zatwierdzany przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.