Większość franczyzobiorców w sieci Żabka to kobiety
Prawie 200 tys. pracodawców w Polsce to kobiety. Stanowią one również ważną siłę w sieci Żabka – ponad 60 proc. wszystkich franczyzobiorców prowadzących sklepy pod szyldem sieci to kobiety. Przedsiębiorczynie w Żabce sprawdzają się też dobrze w roli trenerów szkolących nowych franczyzobiorców przystępujących do sieci. Żabka jest otwartą organizacją, wspierającą kobiety i jako jedna z niewielu sieci handlowych może pochwalić się parytetem w zarządzie.
W Polsce kobiety stanowią niemal 30 proc. osób pracujących na własny rachunek. 62 proc. spośród wszystkich franczyzobiorców sieci Żabka to także kobiety. Panie przeważają najmocniej w grupie wiekowej 28-37 lat, co czwarta franczyzobiorczyni ma od 38 do 47 lat.
Wśród osób, które zgłaszają się do sieci i chciałaby poprowadzić z nią swój sklep Żabka, są zarówno kobiety posiadające doświadczenie w handlu – pracowały m.in. jako sprzedawczynie w sklepach innych sieci handlowych, ale także panie, które z branżą nie miały nigdy nic wspólnego. Są też i panie jeszcze w trakcie czy tuż po studiach. Co ważne, charakteryzują je jednak pewne predyspozycje, które są niezwykle cenne w prowadzeniu firmy w handlu w ramach franczyzy. – Niezwykle istotna jest przedsiębiorcza postawa, pracowitość i motywacja do bycia na swoim. Należy mieć jednocześnie świadomość, że w początkowym okresie konieczny jest wzmożony wysiłek i zaangażowanie – tak jak w przypadku zakładania każdej innej działalności gospodarczej – zaznacza Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych w Żabka Polska.
To jednak nie wszystkie mocne strony pań prowadzących placówki w sieci Żabka. – Kobiety posiadają wiele cech, dzięki którym bardzo dobrze odnajdują się w roli franczyzobiorczyń. Często z natury są bardziej kontaktowe i nawiązują bliższe relacje międzyludzkie, co jest istotne w kontekście budowania grona stałych klientów czy zgranego zespołu. Co do zasady kobiety mają także niezwykle dobre wyczucie co do ludzi, łatwiej układają sobie relacje z pracownikami. Są także dobrze zorganizowane – dodaje Przemysław Kijewski.
Z sukcesem w biznesie, rozwijają się na wielu polach
Wiele kobiet franczyzobiorczyń, poza prowadzeniem biznesu, pielęgnuje swoje pasje i zainteresowania. – Kiedy rozpoczynałam współpracę z siecią, zarówno córka jak i syn mieszkali ze mną. Zawsze znajdowałam dla nich chwilę na rozmowę czy wspólne aktywności. Mam też czas na zajmowanie się domem. Obecnie spełniam się dodatkowo jako trener franczyzobiorców, przygotowując nowo przystępujących do sieci przedsiębiorców do prowadzenia własnego sklepu Żabka. Jednocześnie niedawno zapisałam się na studia z obszaru mentoringu i coachingu, co od zawsze mocno mnie interesowało – podkreśla Blanka Skotarczak-Zys, która współpracuje z Żabką od 13 lat i obecnie prowadził sklep w Suchym Lesie pod Poznaniem. Inne franczyzobiorczynie w sieci, poza tym zajęciem, w czasie wolnym realizują swoje pasje: tańczą czy sprawdzają się w roli wizażystek. Własny biznes pozwala na samorealizację w obszarze zawodowym, a właściwa organizacja czasu swojego i pracowników daje możliwość szczęśliwie łączyć to z innymi aktywnościami.
Sieć Żabka liczy obecnie w całej Polsce ponad 5600 franczyzobiorców. W 2020 r. przystąpiło do niej więcej kobiet niż mężczyzn. Nowo przystępującym przedsiębiorcom sieć gwarantuje przychód podstawowy w wysokości 16 tys. zł miesięcznie przez pierwszy rok działalności. Przy tym wkład własny wynosi jedynie 5 tys. zł i przeznaczany jest m.in. na zakup kasy fiskalnej czy opłacenie koncesji. Dodatkowo zapewnia franczyzobiorcom w pełni wyposażony i zatowarowany sklep, liczne szkolenia przygotowujące do prowadzenia własnego biznesu i wsparcie niemal w każdym obszarze funkcjonowania. Dzięki dostępowi do platformy e-learningowej podczas całego okresu trwania współpracy sieć umożliwia prowadzącym sklepy dostęp do szkoleń zwiększających ich kompetencje, m.in. z zakresu podatków, IT, rekrutacji pracowników. Z kolei dzięki nowoczesnej aplikacja Cyberstor przedsiębiorcy, z poziomu smartfona, mogą na bieżąco kontrolować wyniki swojego sklepu, sprawdzać obroty z danego dnia, średnią wartość koszyka oraz zarządzać wszystkimi obszarami pracy. Dodatkowo są na bieżąco informowani o godzinie dostawy do sklepu.
– Jeśli kobieta myśli o własnym biznesie, a przy tym nie ma na niego pomysłu, albo brakuje jej środków na start, powinna rozważyć otwarcie sklepu pod szyldem Żabka. Nie powinna się przy tym bać, że nie da rady. Czasem oczywiście trzeba zakasać rękawy, ale przy wsparciu sieci oraz pomocy zaufanych pracowników, wszystko jest możliwe. Żabka jest w moim życiu już od 13 lat, a fakt, że współpracuję z siecią od tak długiego czasu tylko potwierdza, że warto – puentuje Blanka Skotarczak-Zys.

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.