Właściciele firm rodzinnych w historycznym momencie transferów międzypokoleniow
To właśnie dziś większość właścicieli firm zakładanych w latach 80. i 90. ub. wieku oddaje prowadzenie firmy w ręce sukcesorów, co wymaga przyjaznego otoczenia gospodarczego.
Choć firma rodzinna często kojarzy się z małym, prowadzonym przez rodzinę przedsiębiorstwem, np. pensjonatem, osiedlowym sklepem, czy restauracją, w Polsce funkcjonuje wiele dużych organizacji, w których pracują tysiące osób. Historie ich rozwoju są różne, ale wszystkie łączy rodzinny charakter, postrzegany jako gwarancja stabilności, zaufania, wartości i kultywacji tradycji, co często stanowi często przewagę konkurencyjną na rynku. Z drugiej strony prowadzenie biznesu rodzinnego wiąże się z ogromnym ryzykiem i poczuciem odpowiedzialności nie tylko za prowadzony biznes, ale i za zabezpieczenie rodziny. Pomoc państwa jest niezbędna, by zapewnić takim firmom rozwój
Środowisko firm rodzinnych aktualnie znajduje się w historycznym momencie transferów międzypokoleniowych – zauważa Małgorzata Rejmer, dr n. prawnych z Kancelarii Finansowej LEX. W tej sytuacji potrzebne są przede wszystkim efektywne, proste, transparentne i stabilne podatki, sprawny i szybki wymiar sprawiedliwości, jasne zasady dostępu do publicznych środków (zamówienia publiczne, dotacje, itp.), a także zabezpieczenia finansów publicznych. Tymczasem przez ostatnie osiem lat przedsiębiorcy z tego sektora czuli się grupą zaniedbywaną i zaskakiwaną zmianami, które odbywały się bez zadowalających konsultacji. Wystarczy wspomnieć chaos spowodowany „Polskim Ładem" oraz ciągle pogarszające się warunki prowadzenia działalności gospodarczej.
W związku ze zmianą władzy przedsiębiorcy liczą przede wszystkim na odblokowanie środków z KPO, które spowodują stymulację polskiej gospodarki. Ponadto zależy im na sprawnym zrealizowaniu obietnic wyborczych, które partie nowej koalicji prezentowały podczas swoich kampanii. Wśród najważniejszych postulatów można wymienić: przeprowadzenie audytu stanu finansów publicznych i podniesienie kwoty wolnej w podatku dochodowym do 60.000 zł w skali roku. Jeśli chodzi o podatki, dla przedstawicieli firm rodzinnych bardzo ważne jest przede wszystkim zapewnienie, że do 2026 r. nie będzie żadnych podwyżek – przypomina ekspertka. Zależy nam też na wprowadzeniu kasowego PIT i VAT oraz uproszczeniu podatku PIT i CIT. Ponadto przedsiębiorcy liczą na powrót do ryczałtowego rozliczania składki zdrowotnej, a także na płatność zasiłku chorobowego przez ZUS już od pierwszego dnia choroby pracownika. Inne sprawy, które mogą pomóc firmom rodzinnym to zniesienie zakazu handlu w niedzielę, ograniczenie czasu kontroli mikro-przedsiębiorców do 6 dni, ustalenie mapy drogowej wejścia do strefy euro i wreszcie przywrócenie praworządności w sądach.
Realizacja tych postulatów w połączeniu z ostatnio dokonanym dostosowaniem prawa spadkowego
do rzeczywistych wzorców współczesnych relacji rodzinnych, a także wejściem w życie tzw. fundacji rodzinnej – nowoczesnego rozwiązania, które doskonale sprawdza się w procesach sukcesyjnych, to zdaniem ekspertki właściwy kierunek, by pomóc przedstawicielom firm rodzinnych w zachowaniu struktur firm rodzinnych w perspektywie kilku pokoleń.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.