Komunikaty PR

Właściciele gastronomii muszą na nowo przyciągnąć pracowników.

2021-06-16  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP ( 0.9 MB )

Jak podaje Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej, podczas epidemii ponad 200 tysięcy osób straciło pracę w tym sektorze. Obecnie zauważyć można jednak odwrotny trend. Firmy szukają z powrotem pracowników. Jest to efekt odmrażania gospodarki. A także sezonowości związanej z rozpoczęciem okresu letniego i otwarcia ogródków. Przed właścicielami wielu restauracji, czy barów pojawiło się nowe wyzwanie. W jaki sposób pozyskać kandydatów do pracy? Czy pomoże im w tym pozytywny wizerunek pracodawcy?

„Pracownik gastronomii pilnie poszukiwany”

Recesja wywołana epidemią ma swoje implikacje w branży gastronomicznej. Przez wiele miesięcy lokale były zamknięte lub funkcjonowały w ograniczony sposób. Właściciele ucinali godziny pracy lub byli zmuszeni do zwolnienia części załogi. Obecnie rozpoczęła się walka o pracownika. Liczba ofert na stanowisko kelnera w ciągu pierwszych 2 tygodni od odmrożenia gastronomii wzrosła na OLX z 3,1 tys. do 5,1 tys. Jak policzył portal Bankier.pl stawki za stanowiskach związanych z gastronomią w porównaniu do lat ubiegłych stały się bardziej atrakcyjne. Ogłoszenia, które można znaleźć na portalach internetowych mówią o kwotach od 18,30 zł brutto, do nawet 30 zł brutto. Spadły z kolei wymagania. W wielu miejscach brak zainteresowania sprawił, że właściciele chętnie przyjmą do pracy osoby, które szkolić będą od podstaw. Walka o pracownika zatem trwa. Czy można się wyróżnić? A jeśli tak, to w jaki sposób?

Wizerunek pracodawcy – w jaki sposób wspiera rekrutację?

Odpowiedź na pytanie, w jaki sposób przyciągnąć pracownika jest prosta. Słowem klucz jest wizerunek przedsiębiorstwa. - Działania z obszaru employer brandingu budują markę pracodawcy, sprawiając, że staje się atrakcyjna w oczach potencjalnego pracownika – mówi Sebastian Kopiej z Commplace. - To z kolei pozytywnie wpływa na zainteresowanie ofertami pracy i pozwala skrócić czas rekrutacji, jednocześnie wspierając w poszukiwaniu wykwalifikowanej załogi – dodaje ekspert z Commplace.

Marka pracodawcy i odpowiedni wizerunek pracodawcy są niezbędne w procesie rekrutacji nowych pracowników. Ale także do zatrzymania tych, których już zatrudniono. Zmiany na rynku pracy spowodowane pandemią wpłynęły na dalszą transformację trendów.

- W ostatnim roku zdecydowanie wzmocnił się rynek pracownika, zwłaszcza w branży gastronomicznej – mówi Katarzyna Bemsz, reprezentująca Dwór Korona Karkonoszy. - Kucharze, czy kelnerzy obsługujący wesela stanowią o jakości usług. Dlatego celem, jaki należy sobie postawić jest odpowiednie „zaopiekowanie” się nimi, tak by zbudować długotrwałą relację i wspólnie pracować na dobrą opinię lokalu i wizerunek pracodawcy – mówi.

Tymczasem połowa polskich firm wciąż nie posiada strategii dotyczącej kształtowania swojego wizerunku. Co więcej, mimo trudności w rekrutacji 25% nie dostrzega nawet takiej potrzeby. Warto zestawić to z wynikami badania „Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów”. Raport wskazuje, że 84% osób przed aplikowaniem o pracę sprawdza opinie o firmie.

Od czego zatem zacząć?

Na samym początku warto sobie uświadomić, że wizerunek pracodawcy wspiera jego strategiczne cele biznesowe. Dlatego nie można go bagatelizować. Jednak działania z zakresu EB powinny być dostosowane do specyfiki danej pracy. I tu należy sobie postawić kilka pytań:

- Dlaczego potencjalny pracownik miałby pracować dla mnie?

- Jakie potrzeby mają osoby, które pracują w branży gastronomicznej?

- W jaki sposób mogę je spełnić?

- Co jeszcze mogę zaoferować pracownikowi?

- W jaki sposób chciałbym być postrzegany przez potencjalnego pracownika?

Celem jest precyzyjne dotarcie do świadomości potencjalnych kandydatów. I skuteczne zachęcenie do wejścia w szeregi twojej firmy. Poniżej przedstawiamy przykładowe działania wspierające cały proces.

Atrakcyjna kampania rekrutacyjna

„Do pracy w restauracji zatrudnię…”. „Poszukujemy…”. To początek wielu z ogłoszeń, które znaleźć można na popularnych portalach internetowych. Czy przyciągają uwagę? Czy pozwalają się wyróżnić? Zdecydowanie nie. Przełam nudę pojawiającą się w wielu anonsach. Zaprezentuj swoją markę w ciekawy sposób, tak aby to właśnie ją wybrano pośród konkurencji. Kampania rekrutacyjna, połączona z działaniami z obszaru public relations to inwestycja w przyszłość. Zapewne zależy ci na tym, by jakość Twoich usług była na wysokim poziomie? Stwórz zespół, który w tym pomoże i zadba o wizerunek pracodawcy. Ale najpierw dotrzyj do najlepszych. Pamiętaj także, że ambasadorami Twojej firmy są już zatrudnieni pracownicy. Ich opinie to najbardziej wiarygodne źródło informacji. Dla wszystkich. W tym kandydatów do pracy.

Firmy z branży gastronomicznej stanęły przed wyzwaniem, jakim jest znalezienie odpowiednich pracowników pozwalających na sprawne i skuteczne funkcjonowanie na rynku. Chociaż są w stanie oferować zróżnicowane stanowiska i douczyć nowych pracowników, wielu z nich traci na konkurencyjności ze względu mnogość ogłoszeń i brak konkretnych korzyści ze współpracy z nimi. Chcesz pozyskać nowego pracownika? Zadbaj o wizerunek pracodawcy a sam do ciebie przyjdzie.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Rynki pracy w strefie Euro Biuro prasowe
2024-10-31 | 10:30

Rynki pracy w strefie Euro

Pomimo głośnych informacji o zamykaniu kolejnych zakładów i zwolnieniach setek czy nawet tysięcy osób w sektorach takich jak motoryzacja czy AGD, w przekroju całego rynku pracy
Praca Co to znaczy być dobrym liderem?
2024-10-31 | 10:00

Co to znaczy być dobrym liderem?

Pierwszym ważnym elementem w byciu dobrym liderem jest wykazanie się autentycznością. Uczciwe pokazywanie realnego stanu rzeczy, nawet jeżeli jest on trudny do przyjęcia, to fundament
Praca Wszystkich Świętych. Ile można zarobić na sprzedaży zniczy i kwiatów?
2024-10-28 | 10:00

Wszystkich Świętych. Ile można zarobić na sprzedaży zniczy i kwiatów?

Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny już w tym tygodniu. Dla wielu osób te dni to nie tylko moment na udanie się na groby bliskich, lecz również szansa na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw

PGE Polska Grupa Energetyczna oddała właśnie do eksploatacji największą elektrownię gazową w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie. Jednostka o mocy 1366 MW brutto jest zlokalizowana w Gryfinie w Zachodniopomorskiem. Dostarczy do sieci 1,4 GW mocy, dzięki czemu pokryje ok. 5 proc. krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną, zapewniając dostawy dla ok. 3 mln gospodarstw. – To bardzo ważna inwestycja z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i namacalny przykład tego, że transformacja energetyczna trwa – mówi wiceminister klimatu i środowiska Miłosz Motyka.

Bankowość

Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen

Wzrost cen w ostatnich miesiącach przyspieszył. To efekt wyższych cen energii oraz usług. I choć listopad i grudzień mogą przynieść wyhamowanie wzrostów, to około 5-proc. poziom prawdopodobnie będzie się utrzymywać przez całą pierwszą połowę 2025 roku. Zdaniem dr. Jakuba Rybackiego z PIE dopiero w drugiej połowie inflacja może spaść do ok. 3,5 proc. To może oznaczać, że pierwsza obniżka stóp procentowych nie nastąpi na początku roku.

DlaWas.info

Transport

Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem

Niewłaściwe oświetlenie samochodu może prowadzić do tragicznych w skutkach sytuacji na drogach. To o tyle istotne, że 98 proc. kierowców przyznaje, że bywają oślepiani przez reflektory aut jadących z naprzeciwka – przypominają eksperci Instytutu Transportu Samochodowego. I zachęcają, żeby w ramach przygotowania samochodu do zimy sprawdzić ustawienie i moc świateł. W najbliższych tygodniach będzie to możliwe bezpłatnie w wybranych punktach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.