Własny biznes zamiast etatu – dla kogo i jak to zrobić?
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
Być własnym szefem to marzenie wielu z nas. Ale czy każdy się nadaje na prowadzenie swojej działalności? Czy to jedyny sposób na niezależność i większe zarobki oraz spełnianie marzeń? Od czego zacząć i czy rozkręcanie biznesu da się pogodzić z pracą na etacie? Odpowiada ekspertka przedsiębiorczości i doradczyni biznesowa Sylwia Szwed.
Chcemy coraz więcej, więcej pieniędzy, niezależności, czasu, podróży. Wiele osób dusi się już pracą na etacie i szuka rozwiązania, tym bardziej gdy mają już pomysł, są kreatywni i wiedzą czego chcą. Czy jednak własna działalność jest dla każdego?
- Jestem zagorzałą zwolenniczką otwierania własnych firm, próbowania się w wielu branżach
i zabezpieczania źródeł dochodu poprzez ich zwielokrotnienie, zwłaszcza w obecnych, dynamicznych czasach. Oczywiście, nie każdy nadaje się do prowadzenia biznesu. To wymaga pracowitości, wytrwałości, przygotowania na porażkę oraz umiejętności poradzenia sobie z nią. Czasami będzie trzeba pracować po kilkanaście godzin dziennie, jednak finalnie celem jest mniej pracy a więcej pieniędzy i czasu dla najbliższych. Pracownicy etatowi cenią sobie spokój jaki daje taki rodzaj zatrudnienia i to też jest ok. Można przecież dorabiać sobie na mniejszą skalę, nie rezygnując z etatu. Moim zdaniem jednak większość z nas przedsiębiorczości może się nauczyć, myślenie można zmienić, jak to nazywam, „przeprogramować swój mózg”, a własna firma to po prostu wolność – mówi Sylwia Szwed, doradczyni biznesowa i mentorka przedsiębiorców.
Chcesz otworzyć biznes? Od czego zacząć?
Gdy chcemy otworzyć coś swojego, warto sięgnąć po pomoc doradców. Zrobić dokładny research branży, która nas interesuje, zabezpieczyć się finansowo. Najważniejsze jednak to mieć pomysł.
- Pomysł to oczywiście podstawa. Tutaj zachęcam do wykorzystania swoich umiejętności, pasji, zainteresowań, tego co potrafimy i lubimy robić. To dobra baza do startu. Reszty można się nauczyć. Pamiętajmy, że nie musimy robić wszystkiego sami. Ja doradzając początkującym przedsiębiorcom, prowadzę ich krok po kroku, wręcz od wybrania rodzaju działalności. Biznes mnie pasjonuje i tą pasją zarażam innych, by ich inspirować, aby uwierzyli, że mają szansę na odniesienie sukcesu. Wielu z nas zraża się na początku, zwłaszcza przy pierwszej przeszkodzie. A takich będzie mnóstwo! Ważne aby mieć wsparcie w rodzinie. Istotne są też kontakty, nigdy nie palmy za sobą mostów, bo nie wiadomo, czy dana osoba, nie będzie naszym przyszłym klientem. Zawsze miejmy także poduszkę finansową, zalecam sześciokrotność miesięcznych wydatków. Dzięki temu nawet w razie przestoju, będziemy mieć czas na reakcję – dodaje Sylwia Szwed.
Będąc na etacie eksperci zalecają aby rozwijać swój biznes np. rano przed pójściem do pracy, aby nie rezygnować z niej bez żadnego biznesplanu i przygotowania. Warto wówczas poświęcić 1,5 h dziennie na realizację pomysłu, aż do momentu, gdy będziemy gotowi wystartować i poświęcić się mu w całości.
- Własny biznes to ciężka praca, zwłaszcza na początku, jednak jej owoce są niewspółmiernie słodkie od pracy na etacie. Jeśli to jest to, czego pragniemy, to zawsze warto próbować. W biznesie do odważnych świat należy. Nie musimy być od razu kolejnym Elonem Muskiem, ale możemy zarabiać duże pieniądze we własnej firmie i mieć więcej czasu na korzystanie z nich! – Podsumowuje Sylwia Szwed.
Sylwia Szwed - Doradczyni Strategiczna, Przewodniczka Biznesowa, Mentorka Przedsiębiorców, Kreatorka Biznesu.
Posiada 20-letnie doświadczenie w biznesie w wielu branżach od produkcji i przemysłu do sektora beauty. Managerka, gdzie jako CEO odpowiadała za cały obszar rozwoju firmy, pozyskania klientów strategicznych, przygotowania spółek do debiutu giełdowego i rozwoju działalności. Dysponuje rozległym doświadczeniem i wiedzą z zakresu zarządzania, zwłaszcza strategicznego, przejmowania przedsiębiorstw i ich restrukturyzacji, tworzenia planów rozwojowych, pozyskania finansowania zewnętrznego i szybkiego reagowania na zmiany. Jej domeną jest sprzedaż, która wypływa z naturalnego zachowania dzielenia się i oferowania ludziom pomocy.
Zwolenniczka innowacyjności, rozumianej jako umiejętność znajdowania lepszych, szybszych i łatwiejszych sposobów świadczenia usług. Umiejętności i kompetencje zarządcze zdobyła dzięki awansom od najniższego szczebla i znajomości pracy na każdym poziomie struktury organizacyjnej firmy.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.