Wpływ COVID-19 na zmiany zachowań konsumentów

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Zamknięte sklepy, strach, rosnące bezrobocie i brak jasnych perspektyw powrotu gospodarki do normalności wpłynęły na zmianę przyzwyczajeń konsumentów, wynika z przygotowanego przez PMR raportu „Koronawirus a zmiana zachowań konsumentów w Polsce 2020”.
Tak zwany lockdown związany z COVID-19 będzie trwał w Polsce około dwóch miesięcy, ponieważ rząd już wprowadza działania odmrażające gospodarkę, jednak istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że w niektórych segmentach (zwłaszcza imprezy masowe) zakazy będą trwały jeszcze przez kilka miesięcy, jak ma to miejsce w planie ogłoszonym w Niemczech.
Obecne skupienie się rządów na ochronie życia ludzkiego, zostanie wystawione na ciężką próbę. W miarę czasu gospodarka coraz bardziej jest wystawiana na erozję miejsc pracy, bankructwa firm i spadek dochodów państwa. Co więcej choć trwają pracę nad szczepionką i efektywną terapią lekową, to nie należy ich się spodziewać w ciągu najbliższych tygodni. Problemy społeczne i brak pełnego działania gospodarki to coś co nie tylko wpłynęło tymczasowo na zmiany zachowań zakupowych, ale te zmiany będą nie tylko trwać, ale często nawet się pogłębiać.
O ile spadnie konsumpcja?
Fundamentalne zmiany ścieżek zakupowych Polaków oczywiście wpłyną także na zmianę wyników gospodarczych w tym wskaźnika konsumpcji. PMR przygotował trzy scenariusze: 1 – lockdown około 2-miesięczny z szybkim etapem otwierania gospodarki; 2 – lockdown około 2-miesięczny ale z wolnym etapem otwierania gospodarki; 3 – jak scenariusz 2 ale z powrotem epidemii oraz przynajmniej części restrykcji na jesień.
We wszystkich tych scenariuszach konsumpcja odnotuje spadek rok do roku, a dynamika dla 2020 r. według naszych prognoz będzie sięgać od około -1% do -8%. Co więcej, można się także spodziewać dodatkowych znacząco negatywnych informacji, ponieważ w związku z prognozowaną suszą w najbliższych miesiącach należy się także spodziewać wzrostu cen produktów żywnościowych, czyli pogłębienia obecnych spadków.
Prawie każdy konsument kupuje na zapas produkty spożywcze
Co ciekawe, prawie połowa przebadanych na potrzeby raportu PMR konsumentów kupowała w ciągu ostatnich trzech tygodni więcej na zapas niż zwykle, ale prawie drugie tyle kupuje na zapas tyle samo co wcześniej. Dodatkowo, porównując wyniki badań przeprowadzonych przez PMR także w 2019 roku, można powiedzieć, że deklaracje dotyczące zwiększenia zakupów na zapas osiągają podobną powszechność jak w przypadku częstszych zakupów na zapas spowodowanych wprowadzeniem prawie pełnego zakazu handlu w niedzielę, choć różnią się kupowanymi produktami. Aktualnie najistotniejszym powodem, dla którego pojawiają się zwiększone zakupy na zapas jest chęć ograniczenia wyjść i wizyt w sklepach do minimum.
Zakupy niespożywcze ograniczone do minimum
W ostatnich tygodniach trwania epidemii w kraju, poza kategorią kosmetyków, większość zakupów produktów niespożywczych (odzież, obuwie, artykuły wykończeniowe, meble czy RTV/AGD i elektronika) jest przez klientów ograniczana, odkładana w czasie lub badani rezygnują w ogóle z takich zakupów.
Interesujące jest to, że częściej w zakupach internetowych tego typu produktów wybieramy dostawę do paczkomatu. Z drugiej strony patrząc na cały rynek, 2020 rok na pewno przyniesie znaczną korektę, nawet większą niż dla całej konsumpcji. Dodatkowo część zakupów obecnie odkładanych w czasie zostanie zaniechana całkowicie.
Kiedy powrót do usług?
Choć obiekty gastronomiczne starają się przyciągnąć klientów i znacząco poszerzyła się oferta na dowóz, to jednak pierwsze trzy tygodnie oficjalnej pandemii w Polsce nie sprzyjały wzrostowi zamówień na dowóz z lokali gastronomicznych. Ponad połowa badanych deklaruje, że w tym okresie robiła to rzadziej niż zwykle, a mniej niż co dziesiąty uważa, że zwiększył częstość korzystania z dowozu jedzenia.
Raport odpowiada na pytania co będzie za kilka miesięcy, a tu widać strach konsumentów zwłaszcza w sferze usług i rozrywki. Dla przykładu, 43% Polaków całkowicie zrezygnuje z wycieczek zagranicznych, a dodatkowe 26% chce je odłożyć w czasie.
Na potrzeby raportu firma PMR przeprowadziła w kwietniu 2020 r. badanie na reprezentatywnej próbie 1,3 tys. konsumentów. Badani odpowiedzieli m.in. na pytania dotyczące zmiany zwyczajów zakupowych w obliczu epidemii COVID-19 oraz plany na najbliższe miesiące.
AUTOR ARTYKUŁU
Jarosław Frontczak
Market Analysis Departments Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.