Wyniki Black Friday 2024 - średnia obniżka ceny wyniosła u nas 31%
Salesforce przygotował podsumowanie Black Friday oparte na globalnych danych zakupowych zebranych od ponad 1,5 miliarda konsumentów. Jak wyglądał Black Friday w liczbach? Okazuje się, że to właśnie mieszkańcy Europy Wschodniej, w tym Polski, mogli się cieszyć najwyższymi rabatami w całej Europie, sięgającymi średnio 31%. W tym roku najchętniej kupowaliśmy obuwie, torebki, kosmetyki oraz artykuły do wyposażenia domu.
Jak wyglądał Black Friday w Europie Wschodniej, w tym w Polsce?
Średnia wartość zamówienia w naszym regionie wyniosła 61 dolarów i była wyższa niż w ubiegłym roku o 4,8%. Dla porównania w Niemczech kwota ta wyniosła 119 USD, w porównywanej często z Polską Hiszpanii 79 USD, a we Włoszech 97 USD.
A jak sprzedający obniżali ceny? Średnia wysokość rabatu udzielanego w Black Friday w naszym regionie wyniosła 31% (28% rok wcześniej) i była jedną z najwyższych wartości w Europie. Dla porównania średnia wartość rabatu w Niemczech wyniosła 27%, we Francji 23%, a w Wielkiej Brytanii zaledwie 21%.
Zwiększony ruch i sprzedaż w sklepach utrzymywały się przez cały weekend W Black Friday był wyższy o 24% niż w roku ubiegłym, w sobotę odnotowano ruch o 18% większy, niż w roku 2022, a w niedzielę o 27% większy.
Ciekawie wyglądała też forma płatności za zamówienia. Gigantyczny wzrost – aż o 329% - zanotowały formy płatności typu „Wallet Pay” (Apple Pay, Google Pay), choć ich udział we wszystkich typach płatności wyniósł 8%. Najchętniej w naszym regionie płacono za pomocą kart płatniczych i kredytowych (55% udziału we wszystkich płatnościach), na drugim miejscu znalazły się transfery bankowe lub płatności przy odbiorze (15%) choć jest to kategoria, która zaliczyła spadek rok do roku o 4%. Na trzecim miejscu płaciliśmy właśnie za pomocą „Wallet Pay”.
Aż 77% ruchu na witrynach sklepów internetowych w naszym regionie wygenerowały telefony komórkowe, a na komputery przypadło tylko 22% ruchu. 28% wygenerowanego ruchu pochodziło z wyszukiwarek internetowych, 25% stanowiły wejścia bezpośrednie, a za 11% ruchu odpowiadały social media. Ruch wygenerowany przez reklamy oraz wiadomości e-mail sięgnął odpowiednio 3% i 1%.
Dane ogólne
Sprzedaż online w Czarny Piątek osiągnęła imponujące 16,4 mld USD w USA i 70,9 mld USD na całym świecie. Po dość słabych ofertach na początku sezonu, stałe zwiększanie się rabatów zachęciło konsumentów do zakupów w Black Friday. Konsumenci zwrócili się ku cyfrowym zakupom online, które gwałtownie wzrosły:
- Globalnie: o 8%
- USA: o 9%
- Europa: o 8%
Co najchętniej kupowaliśmy w Czarny Piątek? Najwyższy globalny wzrost sprzedaży online zyskały takie kategorie jak:
- Obuwie +23%
- Zdrowie i uroda +21%
- Pielęgnacja skóry +20%
Nieco inaczej sprzedaż kształtowała się na starym kontynencie. Europejczycy swoje decyzje zakupowe najchętniej kierowali w stronę kategorii takich jak:
- Zdrowie i uroda (łącznie) +22%
- Obuwie i torebki +21%
- Dom (łącznie) +10%
Konsumenci w USA mieli nieco inne priorytety zakupowe i największe wzrosty sprzedaży zanotowano w kategoriach taki jak:
- Obuwie i torebki +22%
- Artykuły sportowe +21%
- Zdrowie i uroda (łącznie) +17%
Ile można było zaoszczędzić w Black Friday?
Stopy dyskontowe wzrosły (średnio) do poziomu 28% na całym świecie i 30% w Stanach Zjednoczonych, co stanowi jak dotąd historycznie najlepsze oferty w okresie świątecznym. Kategorie, w których sprzedawcy oferowali najwyższe stopy rabatów w Czarny Piątek (w ujęciu globalnym) były następujące:
- Makijaż: 40%
- Odzież dla aktywnych: 34%
- Odzież (ogólnie): 34%
W Europie widać wyraźnie niższe obniżki cen (TOP 3 kategorie z najwyższymi rabatami):
- Odzież (ogólnie) 27%
- Odzież i obuwie dla aktywnych 26%
- Luksusowe torebki i odzież 26%
Z kolei w USA TOP 3 kategorie z największymi obniżkami to:
- Odzież (ogólnie) 39%
- Zdrowie i uroda 35%
- Dom 25%

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.