Wyższe ceny, mniejszy wybór towarów, niższe przeceny – oto obraz po Cyber Week
Firma Salesforce, globalny lider w dziedzinie CRM, opublikowała swój coroczny raport Cyber Week, w którym przeanalizowano dane dotyczące zakupów ponad miliarda konsumentów z całego świata. W sumie, w 2021 r. globalna sprzedaż online osiągnęła rekordowy poziom 275 mld dolarów, co stanowi wzrost o 2 proc. w porównaniu z rokiem 2020, oraz 62 mld dolarów w samych Stanach Zjednoczonych – stanowi to wzrost o 4 proc. w porównaniu do 2020. Co ważne dla nas wszystkich, sprzedawcy przewidują, że zarówno w okresie świątecznym, jak i po jego zakończeniu konsumenci będą musieli płacić za zakupy o 20% więcej. Rosnąca inflacja coraz częściej skutkuje wyborem odroczonych form płatności – podczas Cyber Week liczba takich transakcji wzrosła o niemal 30%.
Dane pokazują, że mieliśmy do czynienia z wzrostem sprzedaży na początku listopada, za który odpowiadali konsumenci, których nie odstraszyły wyższe ceny, niższe rabaty i zmniejszone zapasy produktów. W samym Cyber Week (23-29 listopada) odnotowano umiarkowany wzrost sprzedaży, a więc kupujący robili zakupy już we wczesnej fazie sezonu, przed tradycyjnym szczytem „zakupowej gorączki”..
Najważniejsze spostrzeżenia Salesforce dotyczące zakupów w 2021 r.
- Główny okres cyfrowych zakupów świątecznych już za nami: Zakupy świąteczne rozpoczęły się na dobre na początku sezonu - w ciągu pierwszych trzech tygodni listopada konsumenci wydali 297 mld dolarów globalnie (wzrost o 5 proc. rok do roku). Podczas Cyber Week sprzedaż w Stanach Zjednoczonych wyniosła 62 miliardy dolarów (wzrost o 4 proc. rok do roku), a sprzedaż globalna osiągnęła poziom 275 miliardów dolarów (wzrost o 2 proc. rok do roku). Największym pojedynczym dniem zakupów podczas Cyber Week był Czarny Piątek (wzrost o 2 proc. r/r na świecie, o 5 proc. r/r w USA), ponieważ popyt świąteczny rozłożył się na cały listopad.
- Konsumenci napotykają na wysokie ceny i mniej rabatów: Inflacja w połączeniu z niższymi rabatami sprawiła, że w tym roku trudniej było znaleźć prawdziwe okazje. Podczas Cyber Week średnia cena sprzedaży (ASP) wzrosła o 11% w Stanach Zjednoczonych i o 5% na całym świecie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Z kolei średnia zniżka w Cyber Week wyniosła 26% w Stanach Zjednoczonych (spadek o 8% rok do roku) i 24% na świecie (spadek o 8%).
- Kryzys w łańcuchu dostaw sprawił, że kupujący mają ograniczone możliwości wyboru prezentów: Wczesne i długotrwałe problemy z łańcuchem dostaw sprawiły, że półki sklepowe nie były tak dobrze zaopatrzone jak w latach ubiegłych. Katalogi produktów (liczba sprzedawanych produktów) podczas Cyber Week zmniejszyły się o 6 proc. w USA i 5 proc. na świecie w porównaniu z ubiegłym rokiem.
- Inflacja coraz częściej skutkuje wyborem odroczonych form płatności: W obliczu wyższych cen i mniejszej liczby rabatów, klienci chętnie korzystali z ofert typu "kup teraz, zapłać później" (BNPL - ang. buy now, pay later). W skali globalnej, wykorzystanie BNPL podczas Cyber Week wzrosło o 29% rok do roku (8% wszystkich zamówień), a wartość sfinansowanych zamówień świątecznych wyniosła ponad 22 miliardy dolarów. W Czarny Piątek 7 proc. zamówień globalnych i 4 proc. zamówień amerykańskich zostało opłaconych za pomocą BNPL.
- Konsumenci preferują sklepy z usługą zamawiania online i odbioru osobistego: Podczas Cyber Week konsumenci nadal stawiali na pierwszym miejscu zdrowie, bezpieczeństwo, wygodę i zaufanie. Amerykańskie sklepy oferujące odbiór osobisty zwiększyły swoje przychody o 50 proc. rok do roku podczas Czarnego Piątku w porównaniu ze sklepami, które nie oferują takich opcji odbioru.
A co nas czeka w całym okresie zakupów przedświątecznych, także w grudniu?
5 prognoz na świąteczny sezon zakupowy
- Handel cyfrowy osiągnie rekordowe wyniki
- W skali globalnej przewidywany jest wzrost obrotów handlu cyfrowego o 7% (1,2 bln USD).
- Rozszerzony łańcuch dostaw zostanie obciążony rosnącymi kosztami
- W tym roku jednym z najważniejszych problemów dla handlowców detalicznych, dostawców i konsumentów jest wzrost kosztów, będący rezultatem wielu czynników. Złożyły się na to następujące przyczyny:
- Detaliści i dostawcy: Istnieją trzy główne czynniki, które wywierają dużą presję cenową na globalny łańcuch dostaw: zdolności produkcyjne, koszty logistyki i brak pracowników.
- Produkcja: Niedostateczna liczba pracowników i niedobory surowców
- Logistyka: Większy popyt, ograniczenia związane z pandemią Covid-19, rosnące koszty frachtu
- Sklepy: mniej sprzedawców, wyższe płace.
- Detaliści i dostawcy: Istnieją trzy główne czynniki, które wywierają dużą presję cenową na globalny łańcuch dostaw: zdolności produkcyjne, koszty logistyki i brak pracowników.
- Konsumenci: Problemy z utrzymaniem poziomu zapasów, a także rosnące koszty, które napędzają inflację i wpływają na marże, sprawiają, że należy się spodziewać wyższych cen detalicznych towarów.
- Sprzedawcy przewidują, że zarówno w okresie świątecznym, jak i po jego zakończeniu konsumenci będą musieli płacić za zakupy o 20% więcej.
- Podczas gdy konsumenci muszą się liczyć z podwyżkami cen, usługa odroczonych płatności będzie prawdopodobnie stosowana w przypadku 8% zamówień online, co odpowiada globalnie kwocie 96 mld USD. Dla porównania, w świątecznym sezonie zakupowym 2020 wskaźnik ten stanowił 4%.
- W tym roku jednym z najważniejszych problemów dla handlowców detalicznych, dostawców i konsumentów jest wzrost kosztów, będący rezultatem wielu czynników. Złożyły się na to następujące przyczyny:
- Ograniczona dostępność produktów wyprzedziła opóźnienia wysyłek na liście największych problemów
- W ubiegłorocznym sezonie świątecznym jednym z największych problemów były opóźnienia dostaw do domu klienta. W tym roku problem ten nadal istnieje, ale jest znacznie mniejszy.
- Ogólnie Salesforce przewiduje, że liczba paczek zagrożonych opóźnieniami dostaw spadnie o 94% i wyniesie 40 mln, w porównaniu z 700 mln w analogicznym okresie ubiegłego roku.
- Ma to związek z faktem, że klienci składają mniej zamówień, ale za to większych.
- Przewoźnicy obsługujący końcowy odcinek dostaw zwiększyli w ciągu ostatniego roku swoje moce przerobowe, a już niemal połowa detalistów oferuje możliwość składania zamówień online z odbiorem w sklepie stacjonarnym.
- Wąskie gardła w portach i szybko rosnące koszty transportu morskiego to dwa główne czynniki, za sprawą których konsumenci mogą się obawiać o dostępność produktów.
- Z prognoz wynika również, że w tym roku konsumenci szybciej rozpoczną świąteczne zakupy, aby uniknąć sytuacji, w której zabraknie zamówionych produktów. Wskaźnik zakupów dokonywanych przed Cyfrowym Tygodniem wzrósł w tym roku o 3% (do 129 mld USD na całym świecie).
- Sklep fizyczny staje się ważnym elementem strategii sprzedaży cyfrowej
- Sprzedawcy pracujący w sklepie fizycznym wykonują dziś wiele zadań: realizują zlecenia online, oferują praktycznie nieograniczony asortyment produktów, obsługują klientów cyfrowych i stają się influencerami w mediach społecznościowych. Z kolei klienci przebywający w sklepie fizycznym robią zakupy na urządzeniach mobilnych. Wszystko to sprawia, że w tegorocznym sezonie świątecznym sklepy takie staną się kluczowymi elementami cyfrowych strategii sprzedaży.
- W rezultacie przewiduje się, że ponad 60% zamówień online na całym świecie będzie realizowane z udziałem sklepów fizycznych, pomagających klientom w składaniu zamówień lub realizujących je w swoich punktach odbioru.
- Równocześnie brakuje pracowników, co w tegorocznym sezonie świątecznym będzie wyjątkowo zauważalnym problemem. Zaangażowanie sprzedawców odegra więc szczególnie ważną rolę w zaspokojeniu rosnącego popytu.
- Tym razem bez świątecznych „ciasteczek”: działy marketingu muszą wprowadzić duże zmiany
- Zarówno przepisy prawa, jak i zmieniające się preferencje konsumentów w skali globalnej wymagają zapewnienia większej prywatności w Internecie. W związku z tym działy marketingu będą musiały wprowadzić jedną z największych zmian w ciągu ostatnich pięciu lat.
- Śledzenie aktywności użytkownika z wykorzystaniem danych stron trzecich w aplikacjach internetowych i mobilnych stanie się bardziej kosztowne, a może nawet niemożliwe. Zyskają natomiast na znaczeniu dane własne, tj. gromadzone i przetwarzane przez firmę dane klientów.
- W pozyskiwaniu danych własnych pomogą marketingowcom programy lojalnościowe, aktywność w mediach społecznościowych oraz spersonalizowany marketing pocztowy. Salesforce przewiduje, że w listopadzie i grudniu ruch w e-handlu wygenerowany dzięki poleceniom w mediach społecznościowych wzrośnie o 30%, a liczba e-maili marketingowych będzie o 18% większa w porównaniu z ubiegłorocznym sezonem świątecznym.
Salesforce napędza świąteczne zakupy
● Einstein: Sztuczna inteligencja nadal odgrywa dużą rolę w tym, jak konsumenci robią zakupy. Kupujący podczas Cyber Week skorzystali z 73,6 miliona rekomendacji produktów opartych na sztucznej inteligencji, dostarczonych przez Einstein.
● Commerce Cloud: Globalna sprzedaż cyfrowa obsługiwana przez Commerce Cloud wzrosła o 4 procent rok do roku w Święto Dziękczynienia, 7 procent w Czarny Piątek i 9 procent w Cyber Monday.
● Marketing Cloud: Globalna komunikacja marketingowa wzrosła w Cyber Week o 40 miliardów wiadomości, co oznacza wzrost o 34% rok do roku. Liczba mobilnych powiadomień push wzrosła o 114%, a liczba wiadomości e-mail wzrosła o 25% rok do roku.
● Service Cloud: Liczba połączeń telefonicznych wzrosła o 39% rok do roku podczas Cyber Week, oraz zainicjowano ponad 5,3 miliona rozmów z chatbotami.
Photo by Artem Beliaikin on Unsplash

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.
Bankowość
Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.
Prawo
Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.