Z Ukrainy do Katowic: historia asystentek międzykulturowych
Monika Kacprzak
UNICEF
Towarowa 25a
00-869 Warszawa
mkacprzak|unicef.org| |mkacprzak|unicef.org
604226866
www.unicef.org/eca/poland
Siostry Oksana Malko i Olga Tabinova to profesjonalne muzyczki i nauczycielki. W swoim rodzinnym mieście w Ukrainie nie tylko grały w orkiestrze, ale też przez kilkanaście lat kształciły kolejne pokolenia muzyków. Dzisiaj pomagają Ukraińskim dzieciom zadomowić się w szkole w Polsce.
- Gdy wybuchła wojna, bałyśmy się o życie swoje i swoich dzieci. Spakowałyśmy kilka najważniejszych rzeczy, wzięłyśmy saksofony i przyjechałyśmy do Katowic – opowiadają.
- Od razu szukałyśmy pracy. Sprzątałyśmy sklepy, zakłady, nawet w kopalni sprzątałyśmy – mówi Oksana Malko. – Chciałyśmy pracować w zawodzie, ale w szkołach muzycznych nie było żadnych wakatów.
- Przechodząc przez Rynek w Katowicach usłyszałyśmy orkiestrę dętą. Nie mieli nikogo z saksofonem, więc od razu poszłyśmy spytać, czy nie potrzebują. Chcieli żebyśmy z nimi grały, ale to nie była praca, tylko wolontariat – opowiada Olga Tabinova. – Brakowało nam muzyki, więc od razu się zdecydowałyśmy grać razem z nimi. Nasz dyrygent bardzo chciał nam pomóc. Dzwonił po wszystkich znajomych i pytał o pracę dla nas. Aż dodzwonił się do swojego dawnego ucznia, który był dyrektorem szkoły podstawowej. Usłyszał, że szkoła właśnie otrzymała wsparcie od UNICEF na zatrudnienie dwóch asystentów międzykulturowych.
Dziś, rok szkolny 2024/2025 to kolejny rok pracy pani Olgi i Oksany w Szkole Podstawowej nr 11 w Katowicach. To placówka, w której co czwarty uczeń to uchodźca z Ukrainy. Poza Ukraińcami i Polakami w szkole uczą się także dzieci z Białorusi, Kanady, Rosji czy Hiszpanii.
- Najtrudniej było zorientować się, co możemy zrobić razem z uczniami, na co nam pozwala polskie prawo, bo przecież nie jesteśmy tu nauczycielkami, nie wykładamy żadnego przedmiotu, ale pracujemy z uczniami i dla uczniów – opowiada Olga.
- No i oczywiście był stres czy dzieci nas zaakceptują, czy nauczyciele nie będą wrogo traktować – dodaje Oksana. – Żeby wszyscy wiedzieli kim jesteśmy, żeby uczniowie nas rozpoznawali, nosiłyśmy na bluzkach czerwone papierowe serca.
W katowickiej szkole, w której pracują panie Oksana i Olga, uczy się 60 dzieci z Ukrainy. Nie wszystkie potrzebują jednakowego wsparcia i pomocy. Asystentki indywidualnie diagnozują sytuację i planują drobiazgowo dopasowane działania.
- Przede wszystkim wspieramy dzieci. Zaczynając od pomocy językowej, przez naukę, ale głównie jesteśmy wsparciem psychologicznym – wyjaśnia Oksana Malko. – Gdy dziecko jest zamknięte w sobie, zdenerwowane przez to, że nie rozumie dobrze poleceń nauczyciela po polsku, to nie ma mowy o żadnej edukacji. Jesteśmy przy takich dzieciach, pomagamy, wspieramy, często pracujemy razem ze szkolną psycholożką.
- Jak w każdej szkole tak i tutaj zdarzają się konflikty - mówi Olga Tabinova. - Mama jednej z dziewczynek, która spędziła parę miesięcy w trzeciej klasie, zdecydowała, że córka powtórzy cały rok szkolny. Jej koledzy, którzy awansowali do klasy czwartej, zaczęli ją wyśmiewać. Zrobiłyśmy dla nich przedstawienie. Udawałyśmy, że cała klasa trafiła do ukraińskiej szkoły, gdzie prowadziłyśmy lekcję w języku, którego polskie dzieci prawie nie rozumieją. Uczniowie przekonali się, jak trudno jest odnaleźć się w szkole, gdzie wszyscy mówią w obcym języku, ile dodatkowej pracy potrzeba, żeby nadążyć za nauczycielem. To bardzo zmieniło sytuację. Polskie dzieci stały się bardziej wspierające swoich zagranicznych kolegów i koleżanek.
Przemoc rówieśnicza jest jedną z najczęstszych przyczyn wskazywanych przez ukraińskie dzieci, które zdecydowały się przerwać naukę w polskich szkołach. Praca asystentów międzykulturowych ma pomóc w wyeliminowaniu tego zjawiska.
- Dzięki pracy asystentek polskim nauczycielom jest o wiele łatwiej – mówi Gabriela Marks, dyrektorka szkoły. – Nasi nowi uczniowie, którzy dopiero niedawno przyjechali do Polski i rozpoczęli edukację w polskim systemie, dzięki pracy asystentek międzykulturowych, nie tylko dobrze sobie radzą z nauką to jeszcze odnoszą sukcesy w innych dziedzinach, angażują się w klubach sportowych, zajęciach muzycznych, artystycznych czy kółkach zainteresowań. Udaje nam się wyposażyć uczniów w umiejętności, które przydadzą im się w dorosłym życiu.
W katowickich szkołach uczy się prawie 37 tysięcy dzieci z czego przeszło 2500 to uczniowie, którzy przyjechali z Ukrainy w ciągu ostatnich dwóch lat. Zarówno dzieci ukraińskie jak i uczniowie innych narodowości, korzystają ze wsparcia 100 asystentów międzykulturowych, którzy na początku eskalacji wojny w Ukrainie zostali zatrudnieni w katowickich placówkach edukacyjnych dzięki wsparciu UNICEF.
Asystenci międzykulturowi na stałe związali się z pracą polskich szkół. Od września 2024 roku UNICEF wraz z innymi organizacjami, pod przewodnictwem Ministerstwa Edukacji, pracuje w grupie roboczej zajmującej się m.in. wsparciem dla asystentów międzykulturowych w polskich szkołach.
Jednocześnie Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz partnerami humanitarnymi prowadzi kampanię „Powrót do nauki w klasie” wspierającą rekrutację i integrację dzieci z doświadczeniem uchodźczym w polskich szkołach. W ramach kampanii udostępniane są darmowe, wysokiej jakości i łatwe w użyciu materiały, które pomagają nauczycielom sprostać zróżnicowanym potrzebom uczniów w wielokulturowej klasie oraz umożliwiają uczniom płynne przystosowanie się do nowego środowiska. Kampania potrwa cały rok szkolny 2024/2025. Więcej informacji o kampanii: https://www.unicef.org/eca/pl/story/kampania-powrot-do-nauki-w-klasie
Nie zgadzasz się z wynikiem maturalnym z biologii lub chemii? Dawid Uczy pomoże Ci się odwołać!
Newline Lyra Pro w Szkole Podstawowej nr 5 w Białymstoku
UX – zawód przyszłości Motorola Solutions stawia na kompetencje 4.0
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.