Za co zapłacisz cyfrowymi walutami?
Duża popularność przekłada się na rozwój kolejnych altcoinów oraz – co jeszcze bardziej istotne – na coraz szerszą dostępność możliwości dokonywania transakcji za ich pomocą.Zainteresowanie kryptowalutami jako formami płatności nie jest niczym nowym, choć historia samej waluty Bitcoin, uznawanej za jedną z pierwszych alternatywnych form płatności, jest relatywnie długa i sięga 2008 roku.
Najdroższa pizza za… 2,5 miliarda
Pierwszą transakcją za pośrednictwem bictoinów był zakup, dokonany przez programistę, Laszlo Hanyecza, który zapłacił nimi za… pizzę w amerykańskiej sieci Papa John’s. Zapłacił za nią 10 tysięcy BTC, co współcześnie odpowiada wartości około 2,5 miliarda złotych! Z czasem cyfrowa waluta zyskała jeszcze większą popularnosć, w 2011 roku przekroczyła wartość jednego dolara, a zainteresowały się nią również m.in. portal Reddit, który zaczął przyjmować płatności bitcoinami za Gold Membership, czyli tzw. członkostwo premium dla użytkowników. W 2014 roku fundacja WikiMedia, stojąca za wirtualną encyklopedią Wikipedia, udostępniła możliwość dokonywania wpłat na działalność fundacji za pomocą BTC. W tym samym roku opcję płatności za bilety za pomocą kryptowaluty zapowiedział operator lotniczy Air Baltic. Wkrótce potem na BTC otworzyła się linia lotnicza Air Baltic, a rok później otwarcie się na płatności BTC zapowiedział polski operator - Polskie Linie Lotnicze LOT. Dziś płatności kryptowalutami w USA akceptują m.in. PayPal, Microsoft, Starbucks, Burger King.
Mapa zainteresowania
W ciągu tych kilku lat stało się jasne, że kryptowaluty nie są już niszową ciekawostką, a realną alternatywą dla tradycyjnych środków płatniczych, co zostało dostrzeżone przez rynek – zarówno przez przedsiębiorstwa, jak i klientów. W blisko 28 tysięcy punktach na świecie (obejmujących zarówno handel, jak i usługi) przyjmuje się płatność za pomocą kryptowalut – wynika z serwisu CoinMap.org, monitorującego zainteresowanie płatnościami za pomocą cyfrowych walut. Niewykluczone jednak, że to liczba niedoszacowana. Coraz bardziej powszechnym narzędziem są specjalne bramki płatnicze, umożliwiające opłacenie zakupów właśnie za pośrednictwem walut takich, jak Bitcoin, Ethereum czy PlatonCoin.
Licytacje i sklep Platon Life
W popularyzację kryptowalut jako środków płatniczych angażuje się międzynarodowy holding fintechowy Platon Life, z którego usług od września mogą skorzystać użytkownicy w Polsce. W katalogu Platon Life znajdują się platformy Platon Auction, za pośrednictwem której można wylicytować unikatowe, kolekcjonerskie przedmioty w atrakcyjnych cenach, oraz Platon Store, na którym można kupić bony i kupony w sklepach Amazon, Zalando i Google Play oraz karty podarunkowe, Spotify, Netflix i PlayStation Plus. Przedmiotem aukcji na Platon Auction są lub były już: konsola PlayStation 5, zaprojektowane przez Kanye Westa buty Adidas Yeezy Slide, zegarek Hublot Big Bang Sang Bleu, okulary czy torebka Louis Vitton, a nawet… rzadkie modele resoraków Matchbox.
Zarówno w przypadku Platon Auction, jak i Platon Store, środkiem płatniczym jest PLTC, czyli kryptowaluta wprowadzona na rynek przez amerykański fintech. Skorzystanie z obu usług wymaga rejestracji i weryfikacji konta, która umożliwia utworzenie cyfrowego portfela (można w nim przechowywać 8 rodzajów kryptowalut – PLTC, BTC, ETH, BCH, XLM, USDT, UNI oraz LINK). Wirtualny portfel jest zabezpieczony zarówno przed utratą środków, jak i kradzieżą dzięki zabezpieczeniom, dostarczonym przez Broadcom i ubezpieczeniu przez firmę Anderson.
Szczegóły dotyczące platformy Platon Auction dostępne są na stronie internetowej: https://auction.platonlife.com/pl/.Informacje, z kolei informacje dotyczący sklepu Platon Store dostępne są tutaj: https://store.platonlife.com/pl/.

Kongres Rady Podatkowej o najważniejszych wyzwaniach fiskalnych dla biznesu

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.