Komunikaty PR

Za czy przeciw – o zaletach i wadach faktoringu

2021-03-22  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt
Materiał prasowy
Symetria PR

Kozia 26a
30-733 Kraków
kontakt|symetriapr.com| |kontakt|symetriapr.com
506 436 176
www.facebook.com/symetriapr

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem. Niekiedy, tak jak w okresie pandemii, pojawiają się dodatkowe problemy, związane chociażby z finansami przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy zaczynają wtedy szukać dodatkowych źródeł wspomagających budżet. Możliwości jest sporo – kredyt, leasing lub faktoring. Jakie zalety i wady ma ta ostatnia opcja?

Według badania “Płynność finansowa MŚP w pandemii”, przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów oraz firmę NFG, prawie 35% przedsiębiorstw wystawia obecnie mniej faktur niż przed pandemią. Powodem jest słabszy popyt na niektóre produkty oraz usługi, ograniczenia narzucone wskutek obostrzeń, a także problemy finansowe klientów. Wszystkie te czynniki sprawiają, że działalność firm często nie przebiega po myśli właścicieli. 

Czym jest faktoring?

Faktoring to usługa pozwalająca przedsiębiorcom odblokować środki finansowe zamrożone w wystawionych, ale nieuregulowanych jeszcze fakturach. Korzystając z takiego sposobu finansowania, działalność gospodarcza może szybko uzyskać niezbędną do jej funkcjonowania gotówkę. 

Zazwyczaj na faktoring decydują się przedsiębiorcy, którzy wystawili, często wskutek niesprzyjających okoliczności, faktury z dłuższym terminem płatności. Tymczasem szybko okazuje się, że środki są niezbędne – finansowane są z nich pensje pracowników, comiesięczne zobowiązania bądź konieczne inwestycje.

- W sytuacji, gdy pojawiają się należności wymagające szybkiego opłacenia, przedsiębiorcy wykorzystują różne opcje finansowania. Nie każda firma może pozwolić sobie na kredyt czy leasing, przeszkodą bywa chociażby zbyt krótki okres funkcjonowania na rynku. W tym przypadku pomoże faktoring, który w 2020 roku zyskał na popularności, o czym informował między innymi Polski Związek Faktoringu. Aby ułatwić skorzystanie z niego przedsiębiorcom wystawiającym faktury w naszym programie, wprowadziliśmy w systemie funkcję faktoringu. Udostępniamy ją w porozumieniu z naszym partnerem, firmą Brutto – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART. 

Firmy faktoringowe zwykle oferują także dodatkowe usługi, takie jak odzyskiwanie zaległych należności bądź sprawdzanie wiarygodności kontrahentów. 

Do kogo kierowane są takie usługi?

Z tego typu usług korzystają zazwyczaj mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Zwykle jest to dla nich łatwiej dostępne rozwiązanie, ponieważ firmy faktoringowe często nie biorą pod uwagę długości funkcjonowania działalności, a także branży, w której działa. 

Komu faktoring opłaca się to najbardziej? Głównie przedsiębiorstwom, które sprzedają towary z odroczonym terminem płatności stałym kontrahentom. Niemniej, co warto podkreślić, to również dobra opcja dla mniejszych oraz średnich działalności gospodarczych mających przejściowe problemy związane z wydłużonymi terminami płatności. Takie rozwiązanie sprawdzi się chociażby w przypadku branż sezonowych oraz przy długotrwałej współpracy z zaufanymi kontrahentami. 

Dlaczego na tak?

Główną zaletą korzystania z faktoringu jest przede wszystkim szybka poprawa płynności finansowej. Warto zaznaczyć, że niekiedy firmy nie mają dostępu do pieniędzy zamrożonych na fakturze nawet przez kilka miesięcy. Usługa faktoringu pozwala uzyskać dodatkowe finansowanie, chroniąc między innymi przed nieprzyjemnymi w skutkach zatorami płatniczymi. 

Prostota całego procesu – to kolejny argument przemawiający za faktoringiem. Skorzystać z niego mogą firmy, które nie zbudowały jeszcze wystarczającej wiarygodności kredytowej, na przykład mają zbyt krótki staż funkcjonowania na rynku. Procedury nie są skomplikowane i nie wymagają między innymi badania historii zadłużenia.

- Należy spełnić kilka warunków, aby faktura została objęta opcją faktoringu. Dokument nie może być opłacony, nie może być też do niego wystawiona korekta. Procedura została zredukowana do minimum, wystarczy kliknięcie w jeden przycisk, aby przejść do strony, na której można złożyć odpowiedni wniosek. Potwierdzeniem rosnącego zainteresowania faktoringiem jest to, że funkcję dodaliśmy pod koniec 2020 roku i obecnie są już pierwsze firmy, które zdecydowały się skorzystać z tej możliwości precyzuje Krzysztof Wojtas. 

Dodatkową opcją, która jest istotna dla wielu przedsiębiorców, są informacje dotyczące kontrahentów, z którymi współpracują. Firmy faktoringowe mogą sprawdzić wiarygodność finansową i ocenić, czy transakcja się powiedzie. Dzięki temu współpraca dwóch podmiotów staje się transparentna, odbywa się na uczciwych zasadach oraz daje nadzieję na korzystny rozwój działalności gospodarczej. 

Co należy podkreślić, firmy faktoringowe wspierają również swoich klientów w sytuacji, gdy kontrahent okaże się nieuczciwy i nie reguluje na czas swoich zobowiązań. Wówczas doświadczenie faktora może okazać się niezwykle pomocne. 

Nie można jednak zapomnieć o pewnej różnicy między kredytem a faktoringiem. Pieniądze uzyskane wskutek tej ostatniej formy można spożytkować w dowolny sposób – użyć ich w trudniejszym okresie działalności, zainwestować bądź pokryć pilne zobowiązania. W przypadku kredytów bankowych instytucje ich udzielające mogą kontrolować wydatki przedsiębiorców. 

Słabsze strony faktoringu

Czy faktoring w takim razie ma jakieś wady? Zanim się na niego zdecydujemy, należy przemyśleć, czy taki sposób finansowania będzie rzeczywiście korzystny dla przedsiębiorstwa. Skorzystanie z usług firmy faktoringowej, podobnie jak w przypadku kredytu, wiąże się z pewnymi kosztami. Wydatki mogą się jednak różnić, w zależności od wyboru firmy oraz rodzaju finansowania. 

W ramach faktoringu przedsiębiorca otrzymuje pewne usługi dodatkowe, które niejednokrotnie łączą się z prowizjami, na przykład przygotowawczą, operacyjną, oraz odsetkami za finansowanie. 

Wielu właścicieli działalności gospodarczych obawia się również pogorszenia relacji biznesowych z kontrahentami. Firma faktoringowa odbiera bowiem należności w imieniu przedsiębiorstwa. Taka sytuacja bywa traktowana jako sygnał o niewypłacalności firmy korzystającej z faktoringu bądź brak zaufania do kontrahentów. 

Warto jednak zauważyć, że taka usługa staje się coraz popularniejsza, dlatego też więcej osób zdaje sobie sprawę ze sposobu, w jaki funkcjonuje oraz jest egzekwowana. 

Decydując się na faktoring w firmie, należy dokładnie przeanalizować jej sytuację i poznać wszystkie możliwości. Jeśli okaże się, że taki sposób finansowania przyniesie spodziewane korzyści, a przedsiębiorstwo faktoringowe jest godne zaufania, warto na pewno zainteresować się taką opcją.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Symetria PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.