Zabawa światłem
Może odmieniać wygląd, charakter i atmosferę całego wnętrza. Pozytywnie oddziałuje także na nasz nastrój. Sabine Marcelis, zafascynowana światłem oraz tym, jak potrafi ożywiać przedmioty, stworzyła z IKEA wyjątkową kolekcję VARMBLIXT, która odmieni Twoje wnętrze, czyniąc je jaśniejszym i bardziej promiennym. Kolekcja trafi do sprzedaży w lutym.
Sabine Marcelis to mieszkająca w Rotterdamie projektantka nowozelandzkiego pochodzenia. To już jej druga współpraca z IKEA – wcześniej uczestniczyła w pracach nad kolekcją IKEA Art Event 2021. Artystka zajmuje się wzornictwem użytkowym, instalacjami artystycznymi i aranżacją przestrzeni. W swoich projektach kładzie nacisk na proste kształty, a inspiracje czerpie z efemerycznych zjawisk występujących w naturze. Wiele z jej prac opiera się na sensorycznych doświadczeniach wynikających z interakcji naturalnego światła z materiałami. W 2020 roku magazyn Wallpaper* przyznał jej tytuł Projektantki Roku, a w latach 2021 i 2022 znalazła się na liście 100 najważniejszych twórców według magazynu Architectural Digest.
Gdy światło budzi się do życia
Światło ma kluczowe znaczenie dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia, a jego ilość i rodzaj przekłada się na nasz stan emocjonalny. IKEA chce inspirować i zachęcać do przemyśleń na temat tego, jak może ono odmieniać wygląd i charakter wnętrza, a także jak pozytywnie oddziałuje na nasz nastrój.
Kolekcja VARMBLIXT obejmuje oświetlenie i akcesoria do domu. Łączy w sobie odważne wzornictwo z pięknem światła, które tworzy przytulną atmosferę we wnętrzu. Każdy element charakteryzuje się unikalną formą oraz grą kolorów i efektów świetlnych.
Celem tej kolekcji było stworzenie produktów, które wprowadzą do domu uczucie ciepła i pomogą stworzyć w nim pozytywną atmosferę. Światło mnie fascynuje. Jest czymś, co zawsze przyciągało moją uwagę. Wspaniałe jest w nim to, że ciągle się zmienia. Uwielbiam, gdy ożywia rzeczy i nadaje dynamizmu nieruchomym przedmiotom. Dobierając paletę kolorystyczną, w dużej mierze inspirowałam się ciepłym wieczornym światłem, które wprowadza mnie w dobry nastrój – mówi Sabine Marcelis.
Wizytówką całej kolekcji jest wykonana w technologii LED lampa wisząca złożona z zakrzywionych rurek z mlecznego szkła. Zdobi wnętrze, nawet gdy jest zgaszona. Natomiast po jej włączeniu można obserwować magiczny spektakl ukazujący cuda inżynierii światła.
Kształt obwarzanka nieodzownie kojarzy się z twórczością Sabine Marcelis, a w kolekcji VARMBLIXT występuje w dwóch różnych postaciach. Jako szklana misa, której piękno podkreśla światło przenikające przez jej półprzezroczyste szkło. Drugim „obwarzankiem” jest lampa, którą można zamocować na ścianie albo postawić na stole lub półce.
Kolekcja obejmuje również inne dodatki do domu jak dywany z wełny w słonecznych barwach, stoliki kawowe, podświetlane lustro, a także elegancki zestaw koktajlowy, w skład którego wchodzą karafka, kieliszek do szampana, szklanka, taca z metalowymi brzegami i mieszadełka do drinków. Gdy pada na nie światło, napełnione płynem szklane naczynia tworzą bajeczne refleksy i cienie. Sabine nazywa ten efekt „chwilą zdumienia”.
Jednym z długoterminowych celów IKEA jest odejście od technicznej funkcji światła na rzecz światła, które ma wpływ na emocje i przyczynia się do naszego dobrego samopoczucia. Piękno VARMBLIXT sprawia, że Demokratyczne Wzornictwo IKEA idzie o krok naprzód, a oryginalny design jest na wyciągnięcie ręki w przystępnej cenie.
Wywiad z Sabine Marcelis do obejrzenia na YouTube.
Limitowana kolekcja VARMBLIXT dostępna będzie w sklepach, na IKEA.pl oraz w Aplikacji Mobilnej IKEA od lutego 2023 roku do wyczerpania zapasów.

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Czym stresują się Polacy? Finanse i obowiązki domowe w czołówce. Wyniki badań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.