Mówi: | dr n. hum. Iwona Kania |
Funkcja: | p.o. kierownika Działu Komunikacji |
Firma: | Naczelna Izba Lekarska |
Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
Zdaniem przedstawicieli Naczelnej Izby Lekarskiej temat ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej, prowadzonej przed I turą wyborów, zszedł na dalszy plan. Kandydaci na najwyższy urząd w Polsce nie podawali – poza tematem składki zdrowotnej – w tym obszarze konkretów, a skupili się na kampanijnych ogólnikach i zapewnieniach. Zabrakło poruszenia wielu ważnych kwestii dotyczących m.in. przyszłości zawodów medycznych, kształcenia lekarzy, walki z agresją wobec medyków czy pomysłów na skrócenie kolejek do specjalistów i poprawy finansowania.
– Temat sektora ochrony zdrowia w kampanii prezydenckiej się pojawił i to już jest dość optymistyczna wiadomość, głównie w kontekście składki zdrowotnej. To była akurat sprawa bardzo aktualna, więc tutaj kandydaci wyrazili swoje poglądy zgodnie z linią partii, do których należą bądź z którymi sympatyzują – mówi agencji Newseria dr n. hum. Iwona Kania, p.o. kierownika Działu Komunikacji Naczelnej Izby Lekarskiej. – Widzimy dwupodział zwolenników zmniejszenia składki i pójścia w kroku prywatyzacji ochrony zdrowia w Polsce oraz model bardziej socjalny, który jednak widzi tę potrzebę, aby ochrona zdrowia w Polsce była finansowana ze środków publicznych i była dobrze finansowana ze środków publicznych.
Rafał Trzaskowski (Platforma Obywatelska) wielokrotnie na swoich wiecach wyborczych zapowiadał, że podpisze ustawę o obniżeniu składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Wtórował mu między innymi Szymon Hołownia (Trzecia Droga) – w tym w trakcie debaty, która odbyła się 11 kwietnia w Końskich. Oponentami w tej kwestii okazali się m.in. Karol Nawrocki (kandydat popierany przez Prawo i Sprawiedliwość), Magdalena Biejat (Lewica) i Adrian Zandberg (Razem).
Ekspertka jednocześnie zwraca uwagę na to, że w dyskusji toczonej przez kandydatów zabrakło poruszenia wielu ważnych tematów. Jeszcze na początku kwietnia br. NIL zaapelowała do kandydatów o przedstawienie szczegółowych propozycji dotyczących kluczowych kwestii związanych z systemem ochrony zdrowia. Chodzi m.in. o zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia, skrócenie kolejek do specjalistów czy zapewnienie równego dostępu do opieki medycznej w różnych regionach kraju. Samorząd lekarski, reprezentujący ponad 200 tys. lekarzy i lekarzy dentystów, podkreślił w apelu, że temat zdrowia publicznego powinien się stać jednym z filarów kampanii prezydenckiej.
– Jesteśmy przedstawicielami sektora ochrony zdrowia, więc chcielibyśmy, aby więcej było powiedziane na temat przyszłości zawodów, kształcenia, na temat być może właśnie też walki z agresją wobec medyków. To jest to, czego być może zabrakło. Byliśmy karmieni ogólnikami kampanijnymi. Zobaczymy, jak będzie to wyglądało po objęciu urzędu przez przyszłego prezydenta – dodaje dr Iwona Kania.
Prezydent posiada kompetencje w zakresie ochrony zdrowia. Ma inicjatywę ustawodawczą, może zwoływać Radę ds. Ochrony Zdrowia, która stanowi organ doradczy w zakresie polityki zdrowotnej. Ponadto uczestniczy w procesie powoływania i odwoływania ministra zdrowia na wniosek premiera. Ekspertka wskazuje także na prawo do weta. Z niego właśnie skorzystał na początku maja br. Andrzej Duda, który odmówił podpisania ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i przekazał ją Sejmowi do ponownego rozpatrzenia. Dotyczyła ona obniżenia składki dla przedsiębiorców.
– Te uprawnienia, które prezydent posiada: prawo do podpisania ustawy bądź zawetowania, być może nie są ogromne, ale bardzo wpływają na kształtowanie wizerunku i kierunku rozwoju ochrony zdrowia w Polsce. A pamiętajmy, że prezydent również może się włączać na przykład w akcje profilaktyczne bądź sam je organizować – dodaje rzeczniczka NIL. – Prezydent jako głowa państwa i osoba, która reprezentuje nasz kraj, również kształtuje wizerunek tego, jak o zdrowiu się mówi: czyli to, czy on propaguje na przykład sport, jak się odżywia, jakie ma wzorce. To też może bardzo mocno wpływać na Polaków, na to, jak postrzegają kwestie profilaktyki, i tutaj bardzo duża jest rola głowy państwa.
Jak dodaje, jest kilka pilnych kwestii, którymi niezwłocznie powinni się zająć rządzący.
– To kwestia finansowania, kwestia funkcjonowania szpitali, bo tutaj nie tylko istotne są pieniądze, ale i kwestie zarządcze, oraz skrócenie kolejek do lekarzy specjalistów – wylicza dr Iwona Kania.
Czytaj także
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-23: Polacy chcą jak najszybciej przechodzić na emeryturę i nie chcą na niej pracować. Potrzebne zachęty do dłuższej aktywności zawodowej
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-18: Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.