Komunikaty PR

Żabka Polska testuje gospodarkę o obiegu zamkniętym dla marki własnej

2020-10-20  |  12:00
Biuro prasowe

Odpady z tworzyw sztucznych to jedno z największych światowych wyzwań środowiskowych. W połowie XX w. produkcja plastiku wynosiła 2 mln ton, obecnie jest to już ilość przekraczająca 400 mln ton rocznie, z czego największy udział ma produkcja jednorazowych opakowań. Dlatego sieć Żabka, jako pierwsza firma w Polsce, zachęca klientów i franczyzobiorców do zbiórki plastikowych butelek i darowania opakowaniom drugiego życia, wdrażając rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki własnej. Akcja ma charakter pilotażowy i jest prowadzona w 23 warszawskich sklepach. Z zebranych opakowań powstaną butelki wody mineralnej marki własnej OD NOWA. Żabka chce również, by dzięki akcji klienci wyrobili w sobie nawyk oddawania do sklepów plastikowych opakowań po napojach, tak jak oddaje się butelki szklane.

Klienci, którzy wezmą udział w projekcie, zostaną nagrodzeni dodatkowymi punktami lojalnościowymi, czyli tzw. żappsami – 10 żappsów za każdą przyniesioną pustą butelkę plastikową.

Żabka kontynuuje działania w zakresie odpowiedzialności społecznej, podejmując kolejne kroki i promując recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Od początku roku systematycznie wprowadza na opakowaniach produktów marki własnej informacje o tym, jak właściwie segregować zużyte opakowania. Dba także o to, by jak najwięcej z nich powstawało z surowców wtórnych. Przy okazji akcji, sieć w innowacyjny sposób wykorzystuje także aplikację żappka, w ramach której za oddany plastik klienci otrzymają punkty lojalnościowe – żappsy.

- Wpływ plastiku na stan środowiska to aktualnie jeden z najważniejszych tematów społecznych. Tymczasem każdy z nas, robiąc nawet małą rzecz, może przyczynić się do poprawy stanu naszej planety. Dlatego jako pierwsza firma w Polsce, wspólnie z naszymi klientami i franczyzobiorcami, zamierzamy przetestować działanie gospodarki o obiegu zamkniętym. Gorąco więc zachęcamy mieszkańców dwóch dzielnic Warszawy – Pragi Północ i Południe – by przy okazji zakupów w Żabce, przynosili do sklepu puste opakowania po napojach. Wspólnie pokażemy, że małe, proste działania składają się na duży, namacalny efekt. Plastik ten trafi bowiem ponownie na rynek w postaci butelki wody mineralnej OD NOWA. Mamy również nadzieję, że dzięki naszej akcji klienci wyrobią w sobie nawyk oddawania do sklepu pustych plastikowych butelek, tak jak robią to już ze zwrotnymi butelkami szklanymi – mówi Anna Gorączka Green officer w firmie Żabka Polska.

Akcja ma charakter pilotażowy i biorą w niej udział 23 sklepy Żabka zlokalizowane na terenie dwóch warszawskich dzielnic – Praga Północ i Praga Południe. W placówkach tych staną specjalne kosze, do których warszawiacy, przy okazji zakupów, mogą wrzucić przyniesione opakowania po napojach.

- Ekologia to temat, który interesuje coraz szerszą grupę klientów. Coraz częściej pytają oni o ekologiczne produkty; cieszą się, że w naszym sklepie nie ma plastikowych toreb na zakupy, tylko papierowe; doceniają oznaczenia na opakowaniach produktów marek własnych, ułatwiające segregację odpadów. Pomysł na wspólne zbieranie opakowań i dawanie im drugiego życia uważam za świetny. W akcję chętnie zaangażowali się nie tylko nasi klienci. Do pojemnika, który stoi w moim sklepie, puste plastikowe butelki wrzucam również ja i moi pracownicy. Praca dla sieci, dla której liczy się nie tylko zysk, ale także nasze zdrowie czy otaczające nas środowisko napawa mnie dumą i daje mnóstwo satysfakcji – mówi Adrian Olszak, franczyzobiorca sklepu przy ul. Markowskiej w Warszawie.

Zebrany w sklepach Żabka surowiec zostanie przekazany do sortowni Lekaro. - W Lekaro, odbierając odpady od ponad miliona osób, widzimy jak mieszkańcy coraz chętniej i odpowiedzialniej je segregują. Choć wciąż zdarza się, że jakość selektywnej zbiórki jest dość niska. Z tego powodu przykładamy dużą wagę do ekoedukacji i podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców. Segregacja u źródła, przez nas, w naszych domach, jest niezwykle ważna, gdyż finalnie przekłada się na to, czy dane odpady mogą być przekazane do recyklingu. Mimo dużego zaawansowania sortowni, wciąż o wiele więcej surowców odzyskuje się z odpadów wstępnie przesortowanych niż ze zmieszanych, bo te są zabrudzone. Dzięki odzyskowi ograniczamy negatywny wpływ na środowisko, gdyż mniej odpadów jest składowanych na składowiskach, mniej surowców zużywa się do produkcji materiałów pierwotnych, pozostawiając czystsze środowisko dla następnych pokoleń – mówi Leszek Zagórski, dyrektor Lekaro.

Z LEKARO surowiec zostanie przetransportowany do zakładu PET Recycling Team w Radomsku należącego do grupy ALPLA. Tam zostanie on przetworzony na granulat, z którego w jednej ze swoich fabryk w Polsce firma ALPLA, producent opakowań z tworzyw sztucznych, wytworzy preformy butelek. Następnie preformy trafią do producenta wody mineralnej OD NOWA, czyli firmy Cechini.

 - Naszym celem, jako globalnego lidera rynku opakowań i recyklingu, jest aktywne działanie na rzecz tworzenia gospodarki w obiegu zamkniętym. Współpraca realizowana z siecią sklepów Żabka jest kolejnym z projektów prowadzonych przez nas w tym obszarze. Bardzo cieszymy się, że w ramach tej inicjatywy poprzez prawidłową segregację oraz przekazanie nam wartościowego towaru, jakim są zużyte butelki PET, poddane zostaną one recyklingowi, z których odzyskamy cenny surowiec i nadamy mu drugie życie – mówi Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający ALPLA w Polsce.

OD NOWA to naturalna woda mineralna, pochodząca ze źródła „Anna” w uzdrowisku Muszyna w woj. małopolskim. Woda od Żabki jest także przyjazna dla środowiska. Jej opakowanie – butelka i etykieta – jest wykonane z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu. Gwarancją tego, że opakowanie wody nie tworzy kolejnego pierwotnego plastiku i nie generuje kolejnych śmieci, jest specjalny znak i hasło na butelce.

OD NOWA to już kolejny produkt marek własnych w ofercie Żabki w opakowaniu z produktów przyjaznych środowisku. Butelki pochodzące w 100% z recyklingu (tzw. rPET) mają także produkty Foodini, Wycisk i S!

Żabka wspólnie z franczyzobiorcami zbiera także surowce wtórne. Udział w programie „Naturalnie razem” jest dobrowolny, do projektu dołączyło już 4 tys. sklepów. W jego ramach Żabka odbiera od franczyzobiorców folię i makulaturę. Dzięki akcji w 2019 r. do odzysku przekazanych zostało 900 ton folii i 7 tys. ton kartonu i papieru.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny! Biuro prasowe
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.