Zakupy spożywcze online pod lupą – dla konsumentów to oszczędność czasu
Publicis Consultants
Domaniewska 42
02-672 Warszawa
rafal.blank|publicis-consultants.com| |rafal.blank|publicis-consultants.com
608 636 815
consultants.publicis.pl/
Prawie 98% badanych stwierdziło, że zakupy spożywcze online to oszczędność czasu. Niska cena, rabaty i akcje promocyjne oraz termin dostawy to najważniejsze elementy, na które zwracamy uwagę kupując artykuły spożywcze w internecie – to najważniejsze wnioski z badania konsumenckiego przeprowadzonego przez supermarket online delio[1].
W wyniku obostrzeń oraz zmian zachowań konsumenckich spowodowanych pandemią, rynek w ostatnich kilku latach uległ transformacji. Jedną z głównych zmian jest rosnące znaczenie e-grocery. O ile potrzeba bezpieczeństwa i restrykcje z powodu COVID-19 silnie wpłynęły na popularyzację tego kanału, to dzisiaj głównie wygoda, a także oszczędność czasu przekonują konsumentów do zakupów online. Z tym ostatnim stwierdzeniem zgadza się aż 98% kupujących w supermarkecie online delio.
W trakcie pandemii Polacy przekonali się, że zakupy przez internet są wygodną alternatywą dla tradycyjnych wizyt w sklepie. Wystarczy kilka kliknięć, by zakupy pojawiły się pod naszymi drzwiami już nawet w dwie godziny od złożenia zamówienia. Nie musimy stać w kolejce, tracić czasu w korkach czy szukać miejsc parkingowych. W ten sposób, nauczyliśmy się już kupować produkty z wielu kategorii, takich jak ubrania czy elektronika. A dziś coraz chętniej sięgamy po smartfon czy tablet, by kupić również artykuły spożywcze. Zakupy przez internet dają nam swobodę decydowania, kiedy i jak ich dokonujemy – mówi Iga Sołowińska – communication manager w delio.
I to właśnie termin dostawy, dostosowany do preferencji użytkownika, jest jednym z najważniejszych czynników przy wyborze sklepu spożywczego online. Tego zdania jest 60% ankietowanych. Wyżej są tylko kwestie bezpośrednio związane z naszym portfelem, czyli niska cena (ważna dla 67% badanych) oraz rabaty i akcje promocyjne (63%). Prawie co druga osoba zwraca również uwagę na próg darmowej dostawy. Co ciekawe przy wyborze sklepu online nie kierujemy się opiniami o sklepie (zaledwie 4,5% badanych), a także jego rozpoznawalnością (2,5%). Ponad 80% osób porównuje ceny pomiędzy sklepami online, szukając tym samym jak najlepszej oferty.
Co najchętniej kupujemy w sklepach spożywczych online?
Wśród najchętniej nabywanych rzeczy w sklepach spożywczych online królują suche artykuły spożywcze, które są kupowane przez 85% badanych. Na drugim miejscu uplasowały się napoje kupowane przez 68% osób. Podium zamykają świeże produkty spożywcze, po które sięga prawie 65% ankietowanych. W co trzecim koszyku zakupowym znajdziemy także chemię gospodarczą.
Systematyczny wzrost kanału e-grocery
Jak wynika z danych PwC, prognozowany udział handlu online w sprzedaży produktów spożywczych w Polsce na koniec 2022 roku wyniósł 1,4%, a w 2027 roku ta wartość wzrośnie do 2,7%. Ogromne możliwości rozwoju tego kanału tkwią w zamiłowaniu Polaków do zakupów spożywczych. W przeciwieństwie do zachodnich krajów, statystycznie robimy je średnio 2-3 razy w tygodniu, podczas gdy na zachodzie jest to zazwyczaj 1-2 razy w tygodniu. Co więcej, aż 40% polskich respondentów przyznaje, że codziennie dokonuje zakupów spożywczych.
[1] Badanie przeprowadzone w dniach 13-19 listopada na klientach supermarketu online delio, N=753.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Komisja Europejska musi wyciągnąć wnioski z problemów z dostawami energii w Hiszpanii i Portugalii. Zapowiada też podjęcie działań, aby uniknąć takich poważnych blackoutów w przyszłości. Eksperci apelują przede wszystkim o inwestycje w modernizację sieci, by była ona gotowa na większą liczbę źródeł odnawialnych, a także w rozbudowę połączeń między państwami członkowskimi, dzięki czemu łatwiej będzie reagować na kryzysy.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Telekomunikacja
Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem

Według zapewnień rządu w tym kwartale zakończą się rządowe prace nad nowelizacją ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która wdroży do polskiego prawa zapisy dyrektywy NIS2. Będzie to mieć istotne znaczenie dla kształtowania polityk cyberbezpieczeństwa przez duże i średnie podmioty zaliczane do kategorii kluczowych i ważnych. Choć pojawiają się głosy krytyczne, sugerujące, że regulacje są zbyt daleko idące, to eksperci od cyberbezpieczeństwa są przekonani, że akurat w tym obszarze mogą one przynieść szereg korzyści, zwłaszcza we współczesnych warunkach geopolitycznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.