Zamieszkać na peryferiach. Gdzie szukać mieszkania poza centrum Poznania
Urokliwe wąskie uliczki z kamienicami pamiętającymi niejedną historię, knajpki, muzea, modne sklepy i niepowtarzalna atmosfera – tak wygląda centrum Poznania, chętnie odwiedzane przez turystów i samych poznaniaków. Do mankamentów centrum jako miejsca do zamieszkania należy z pewnością brak nowoczesnej zabudowy w przystępnych cenach, która z reguły znajduje się w dzielnicach poza śródmieściem, podobnie jak centra biurowe i galerie handlowe. Sprawdzamy, gdzie najlepiej zamieszkać w Poznaniu.
Niezaprzeczalnym atutem mieszkania w centrum Poznania jest szybki dostęp do innych dzielnic, dogodna komunikacja, instytucje kulturalne i rozrywkowe na wyciągniecie ręki, w tym Stary Browar z szeroką ofertą handlowo-rozrywkową oraz poznańskie uczelnie. Poznań, w odróżnieniu od wielu dużych aglomeracji ze starym miastem, ma stosunkowo dużo miejskich zieleńców w obrębie śródmieścia – Park Dąbrowskiego, Park Tadeusza Mazowieckiego, Park Fryderyka Chopina czy Park Cytadela to tylko kilka z licznych parków w śródmieściu. W czasie odbudowy poznańskiego Starego Miasta, które znacznie ucierpiało podczas II wojny światowej, plan zakładał wyburzenie kamienic wzdłuż dawnych murów obronnych, by w ich miejsce otoczyć starówkę Plantami na wzór Krakowa. Ostatecznie pomysł ten nie został zrealizowany, ale w miejsce Plant powstały liczne mniejsze parki.
Poznańskie Stare Miasto nie różnie się od innych tego typu lokalizacji zabudową. Urokliwe kamienice podziwiane przez turystów, stanowiące o kolorycie miasta bywają uciążliwe w codziennej eksploatacji, zwłaszcza dla rodzin z dziećmi czy seniorów, m.in. przez brak wind umożliwiających komfortowe przemieszczanie się na wyższe kondygnacje, brak wygodnych i przestronnych balkonów lub tarasów a także niewielkie możliwości zaaranżowania wnętrz zgodnie z własnym pomysłem. Mieszkań w tym rejonie miasta poszukują chętnie single i młode pary. Mieszkania w centrum to także dobre miejsce do zakupów inwestycyjnych.
Gdzie szukać mieszkania poza centrum?
Jak w każdym dużym mieście, tak i w Poznaniu dzielnice położone w niewielkim oddaleniu od centrum cieszą dużym zainteresowaniem mieszkańców, dla których liczy się dobra lokalizacja własnego M, dogodna komunikacja z pozostałymi częściami miasta, łatwy dostęp do sklepów, szkół i instytucji kulturalno-rozrywkowych. Nie bez znaczenia jest także sąsiedztwo terenów rekreacyjnych. Biorąc pod uwagę wyżej wymienione aspekty, dużym zainteresowaniem poznaniaków cieszy się zielona Malta z Jeziorem Maltańskim, ZOO oraz Parkiem Tysiąclecia i dogodną komunikacją z centrum. Usytuowane na północy Strzeżyny i Piątkowo to najbardziej zielone, bezpieczne i najczystsze dzielnice Poznania. Wśród nowych inwestycji deweloperskich o atrakcyjnym nowoczesnym designie, z udogodnieniami w postaci wind czy podziemnych parkingów. W tej części Poznania w ofercie znajdują się także mieszkania z pakietem antysmogowym chroniącym przed zanieczyszczeniami, smogiem, a nawet owadami oraz innowacyjnymi rozwiązaniami smart home, dzięki którym mieszkańcy mogą np. zdalnie zarządzać swoim mieszkaniem. Mieszkania z tego rodzaju udogodnieniami dostępne są na osiedlu Murapol Malta.
Dynamicznie rozwijające się dzielnice Strzyszyn i Rataje chętni wybierane są jako miejsce do życia przez rodziny z dziećmi ze względu na bogatą infrastrukturę, dużo zieleni i dobre skomunikowanie z pozostałymi dzielnicami. Z kolei Winogrady i Rataje leżące na trasie „Pestki”, czyli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju cieszą się zainteresowaniem ze względu na możliwość dogodnego i szybkiego przemieszczania się w zakorkowanym Poznaniu. Winogrady to także dzielnica, w której chętnie zamieszkują studenci ze względu na bliskość wciąż rozwijającego się kampusu uniwersyteckiego na Morasku. Już cieszące się zainteresowaniem poszukujących nowego mieszkania Naramowice z pewnością staną się jeszcze chętniej wybieraną lokalizacją z chwilą uruchomienia kolejnej nitki szybkiego tramwaju. Jednym z głównych kryteriów poszukiwania nowego mieszkania jest bowiem dogodna komunikacja, w Poznaniu chętnie wybierane są dzielnice wprawdzie oddalone od centrum, ale z łatwym dojazdem na obwodnicę, która umożliwia szybkie przemieszczenie się na drugą stronę miasta lub w pobliżu węzła tramwajowego. Innym ważnym aspektem jest zaplecze pozwalające na aktywne spędzanie wolnego czasu – parki, lasy, tereny rekreacyjne, ale także niewielka odległość do kina, na basen, czy do restauracji. Poznaniacy mają w czym wybierać.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.