Komunikaty PR

Badanie: Czy boimy się kolejnej fali koronawirusa?

2021-10-19  |  10:00
Biuro prasowe

Blisko co drugi Polak obawia się czwartej fali koronawirusa – wynika z badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie BISAF. Według połowy społeczeństwa przepisy o zasłanianiu ust i nosa w pomieszczeniach oraz komunikacji publicznej powinny zostać podtrzymane. Różnice pojawiają się w momencie, kiedy porównamy odpowiedzi osób młodych i tych powyżej 50. roku życia.

Agencja badawcza SW Research na zlecenie firmy BISAF, producenta maseczek FFP2 i FFP3, zapytała Polaków, czy obawiają się czwartej fali pandemii koronawirusa. Jak pokazały wyniki badania, polskie społeczeństwo jest w tej kwestii podzielone. Dla blisko 40 proc. badanych taka obawa nie istnieje. Jednak przeciwnego zdania jest większość, bo 47 proc. ankietowanych. Większy niepokój pojawia się u kobiet (52 proc.) niż u mężczyzn (41 proc.). Na uwagę zasługuje zmiana w podejściu do tej kwestii wraz z wiekiem badanych. Zaledwie co trzecia młoda osoba do 24 lat obawia się zakażenia, a im dana osoba jest starsza, tym obawy są większe. W grupie wiekowej 35–49 lat jest to 45 proc., a u osób powyżej 50 lat strach przed kolejną falą wyraża 59 proc. ankietowanych. 

Według najnowszych komunikatów Ministerstwa Zdrowia liczba zakażeń koronawirusem będzie rosnąć w najbliższych dniach w coraz szybszym tempie, aż przekroczy liczbę tysiąca przypadków. Zdecydowana większość z nich będzie dotyczyć osób niezaszczepionych, jednak – jak przestrzegają lekarze – nawet pełne zaszczepienie nie daje 100-procentowej skuteczności przed zakażeniem, dlatego nieustannie należy pamiętać o zasadzie DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka), która w znacznym stopniu może ograniczyć ryzyko infekcji.

– W przypadku noszenia maseczki szansa zachorowania znacznie spada. Pamiętać należy jednak o jej rodzaju, który ma wpływ na jakość i skuteczność ochrony. W przypadku masek bawełnianych jest ona niewielka i ryzyko zakażenia sięga nawet 95–100 proc., natomiast w przypadku półmasek o standardzie FFP2 lub FFP3 ryzyko zakażenia jest praktycznie zerowe, gdyż wg danych CIOP – Państwowego Instytutu Badawczego mieści się ono między 94,8 a 98,91 proc. Pamiętajmy jednak, że nawet jeśli jesteśmy zaszczepieni, to powinniśmy dbać o dobro i bezpieczeństwo innych – mówi Andrzej Gładysz, specjalista chorób wewnętrznych i chorób zakaźnych.

Młodzi podzieleni w kwestii podtrzymania bieżących obostrzeń 

Dla połowy Polaków obecne przepisy dotyczące zasłaniania ust i nosa w pomieszczeniach i w komunikacji publicznej powinny zostać podtrzymane, przeciwnego zdania jest 28 procent – ich zdaniem przepisy powinny zostać uchylone. Zaledwie 11 proc. badanych uważa, że należy rozszerzyć ograniczenia również o noszenie maseczek na świeżym powietrzu. Tutaj również wyniki różnią się w zależności od wieku. 

W przypadku osób do 24. roku życia 39 proc. jest za całkowitym zniesieniem bieżących obostrzeń w tym zakresie. Przeciwnego zdania jest 35 proc. badanych, a 11 proc. chce zaostrzenia przepisów. Sytuacja diametralnie zmienia się w najstarszej grupie wiekowej, tj. powyżej 50 lat. Tutaj 63 proc. ankietowanych jest za podtrzymaniem bieżących przepisów, a zaledwie co druga osoba jest przeciwnego zdania. Powyższe wyniki pokazują, że im osoba starsza, tym podejście do dbania o bezpieczeństwo jest większe. 

Badanie przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na zlecenie BISAF na grupie 808 osób, 13–14 września 2021. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Udar mózgu - szybka reakcja może uratować życie Biuro prasowe
2024-10-29 | 06:00

Udar mózgu - szybka reakcja może uratować życie

Udar mózgu to zdarzenie, które zabiera zdrowie, sprawność, a czasem nawet życie. Może dotknąć każdego - jest trzecią najczęstszą przyczyną śmierci i głównym
Zdrowie Zmiana czasu na zimowy już w ten weekend.
2024-10-24 | 18:00

Zmiana czasu na zimowy już w ten weekend.

Badania pokazują, że kiedy dni stają się krótsze - zmniejszona ekspozycja na światło dzienne może wpływać na nasz nastrój. Okres po zmianie czasu, wraz
Zdrowie enel-med na konferencji „VITAzdrowie” zgromadził ponad 300 lekarzy
2024-10-15 | 16:00

enel-med na konferencji „VITAzdrowie” zgromadził ponad 300 lekarzy

Centrum Medyczne ENEL-MED po raz kolejny wspiera rozwój zawodowy lekarzy, organizując wielodyscyplinarne projekty edukacyjne. Ostatnia konferencja „VITAzdrowie. O prewencji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polityka

Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna

Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.