Badanie: Czy boimy się kolejnej fali koronawirusa?
Blisko co drugi Polak obawia się czwartej fali koronawirusa – wynika z badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie BISAF. Według połowy społeczeństwa przepisy o zasłanianiu ust i nosa w pomieszczeniach oraz komunikacji publicznej powinny zostać podtrzymane. Różnice pojawiają się w momencie, kiedy porównamy odpowiedzi osób młodych i tych powyżej 50. roku życia.
Agencja badawcza SW Research na zlecenie firmy BISAF, producenta maseczek FFP2 i FFP3, zapytała Polaków, czy obawiają się czwartej fali pandemii koronawirusa. Jak pokazały wyniki badania, polskie społeczeństwo jest w tej kwestii podzielone. Dla blisko 40 proc. badanych taka obawa nie istnieje. Jednak przeciwnego zdania jest większość, bo 47 proc. ankietowanych. Większy niepokój pojawia się u kobiet (52 proc.) niż u mężczyzn (41 proc.). Na uwagę zasługuje zmiana w podejściu do tej kwestii wraz z wiekiem badanych. Zaledwie co trzecia młoda osoba do 24 lat obawia się zakażenia, a im dana osoba jest starsza, tym obawy są większe. W grupie wiekowej 35–49 lat jest to 45 proc., a u osób powyżej 50 lat strach przed kolejną falą wyraża 59 proc. ankietowanych.
Według najnowszych komunikatów Ministerstwa Zdrowia liczba zakażeń koronawirusem będzie rosnąć w najbliższych dniach w coraz szybszym tempie, aż przekroczy liczbę tysiąca przypadków. Zdecydowana większość z nich będzie dotyczyć osób niezaszczepionych, jednak – jak przestrzegają lekarze – nawet pełne zaszczepienie nie daje 100-procentowej skuteczności przed zakażeniem, dlatego nieustannie należy pamiętać o zasadzie DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka), która w znacznym stopniu może ograniczyć ryzyko infekcji.
– W przypadku noszenia maseczki szansa zachorowania znacznie spada. Pamiętać należy jednak o jej rodzaju, który ma wpływ na jakość i skuteczność ochrony. W przypadku masek bawełnianych jest ona niewielka i ryzyko zakażenia sięga nawet 95–100 proc., natomiast w przypadku półmasek o standardzie FFP2 lub FFP3 ryzyko zakażenia jest praktycznie zerowe, gdyż wg danych CIOP – Państwowego Instytutu Badawczego mieści się ono między 94,8 a 98,91 proc. Pamiętajmy jednak, że nawet jeśli jesteśmy zaszczepieni, to powinniśmy dbać o dobro i bezpieczeństwo innych – mówi Andrzej Gładysz, specjalista chorób wewnętrznych i chorób zakaźnych.
Młodzi podzieleni w kwestii podtrzymania bieżących obostrzeń
Dla połowy Polaków obecne przepisy dotyczące zasłaniania ust i nosa w pomieszczeniach i w komunikacji publicznej powinny zostać podtrzymane, przeciwnego zdania jest 28 procent – ich zdaniem przepisy powinny zostać uchylone. Zaledwie 11 proc. badanych uważa, że należy rozszerzyć ograniczenia również o noszenie maseczek na świeżym powietrzu. Tutaj również wyniki różnią się w zależności od wieku.
W przypadku osób do 24. roku życia 39 proc. jest za całkowitym zniesieniem bieżących obostrzeń w tym zakresie. Przeciwnego zdania jest 35 proc. badanych, a 11 proc. chce zaostrzenia przepisów. Sytuacja diametralnie zmienia się w najstarszej grupie wiekowej, tj. powyżej 50 lat. Tutaj 63 proc. ankietowanych jest za podtrzymaniem bieżących przepisów, a zaledwie co druga osoba jest przeciwnego zdania. Powyższe wyniki pokazują, że im osoba starsza, tym podejście do dbania o bezpieczeństwo jest większe.
Badanie przeprowadzone przez SW Research metodą wywiadów on-line (CAWI) na zlecenie BISAF na grupie 808 osób, 13–14 września 2021.
Bezzębie: problem, na który cierpi ponad 9 milionów Polaków
Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce
Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.