Cukrownia Nordzucker w Opalenicy ma już 140 lat!
Cukrownia w Opalenicy, należąca do Nordzucker Polska ma już 140 lat. Wśród gości świętujących jubileusz cukrowni znaleźli się przedstawiciele świata nauki, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, władz administracyjnych, samorządowych, służb ratunkowych, a także współpracujących z Nordzucker plantatorów, reprezentantów spółki oraz pracownicy i szanowni emeryci cukrowni.
Ponad wiek tradycji i innowacji
Historia cukrowni w Opalenicy to dzieje ludzi odważnych – właścicieli ziemskich o znanych w wtedy nazwiskach, takich jak: Hardy z Wąsowa, Hildebrandt ze Śliwna, Jacobi z Trzcianki, Tiedeman z Jeziorek czy Pflug z Bród. To oni postanowili zainwestować w jedną z bardziej obiecujących z gałęzi przemysłu, jakim wydawała się wtedy produkcja cukru z buraków cukrowych. Budowa cukrowni rozpoczęła się w 1883 roku, a już rok później, 13 października 1884 roku przeprowadzono pierwszą kampanię cukrowniczą. Przerobionych zostało wtedy 232.848q (kwintali) buraków zebranych z niespełna tysiąca hektarów ziemi.
W ciągu 140 lat funkcjonowania zakładu zaszły w nim znaczące zmiany, które przełożyły się na jego późniejszy rozwój. Liczne modernizacje oraz inwestycje zapewniły poprawę jakości produkowanego cukru, zmniejszanie zużycia energii, ochronę środowiska i bezpieczeństwo pracy.
Droga do zrównoważonego rozwoju
Trudno opowiedzieć w kilku zdaniach 140-letnią historię jednej firmy i tysięcy ludzi z nią związanych. Do historii cukrowni Opalenica sięgaliśmy wielokrotnie w minionych dniach i każdy może przywołać inne wspomnienia. Szanujemy tę historię i mamy pełną świadomość tego, że to, gdzie i kim jesteśmy dzisiaj wynika z naszego dziedzictwa, dekad pracy, pasji i zaangażowania wielu ludzi. Dzięki nim odważnie spoglądamy w przyszłość. Chcemy się rozwijać i pewnie prowadzimy cukrownię w kierunku zielonego rozwoju.
„Nordzucker. Razem. Zrównoważony. Te trzy słowa podsumowują to, za czym się opowiadamy i na czym opiera się nasza działalność. Dlatego już dziś współpracujemy z Polską Akademią Nauk nad stworzeniem modeli biznesowych, które będą miały długoletni i pozytywny wpływ na zrównoważoną uprawę buraka cukrowego. Naszym celem jest odejście od węgla, a to nastąpi już w przyszłym roku. Obniżenie zużycia energii i poziomu emisji o 50% będzie możliwe do 2030 roku, a w 2050 roku osiągniemy neutralność klimatyczną.” – powiedział podczas gali Marcin Lechowski Prezes Zarządu Nordzucker Polska S.A.
Dziękujemy wszystkim osobom związanym z cukrownią w Opalenicy za zaangażowanie, profesjonalizm i pasję. Dzięki nim nasza fabryka jest nie tylko miejscem pracy, ale również wspólnotą, w której razem dążymy do osiągania wyznaczonych celów. Dziękujemy gościom za obecność w tym uroczystym dniu, który był wielkim świętem dla nas cukrowników, od 140 lat związanych z jedną firmą.

NDP i brak wzajemności standardów –pięta Achillesa unijnej polityki handlowej

Jak pestycydy trafiają na nasze stoły? - nowy raport ujawnia niespójności w polityce UE

Czy dzieci mogą jeść pieczarki i od jakiego wieku jest to bezpieczne?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.