Komunikaty PR

Czy to koniec ery Matki Polki? Zdaniem 55% kobiet, Polska nie jest dobrym krajem

2021-05-25  |  10:32
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.15 MB )

Według danych szacunkowych w Polsce w 2020 roku urodziło się 355 tysięcy dzieci, czyli o 20 tysięcy mniej[1] niż rok wcześniej. W połowie maja firma badawcza SW Research wraz z Katarzyną Pawlikowską i agencją Garden of Words zapytała Polki w wieku 16-44 lat, co myślą o posiadaniu dzieci. Dlaczego rodzi się ich tak mało i co jest dla kobiet ważne, oprócz macierzyństwa? Zdaniem 55% kobiet, Polska nie jest dobrym krajem do tego, żeby zakładać rodzinę i realizować się w macierzyństwie[2].

Na byciu matką świat się nie kończy

Bez względu na wiek dla połowy przebadanych Polek bardzo ważny jest rozwój zawodowy
i dostęp do dobrej pracy (56%) oraz utrzymanie niezależności finansowej (49%). Nie jest to jednak nowy trend. Cenimy pracę i chcemy się rozwijać, zarówno zawodowo, jak i w życiu osobistym, co możemy dostrzec w różnych badaniach przeprowadzanych w ciągu kilku ostatnich lat. Już w 2018[3] roku wśród najważniejszych obszarów, którymi powinien zając się rząd, kobiety wymieniały pracę oraz gospodarkę, zaraz po służbie zdrowia, a posiadanie dobrej pracy ważne było dla 84% Polek.

(Nie) Matka Polka

Czy kariera idzie w parze z rodzicielstwem? Okazuje się, że mimo iż w przestrzeni publicznej pokazujemy kobiety, które idealnie łączą bycie matką i profesjonalistką spełniającą się zawodowo oraz w życiu osobistym, te role nie zawsze idą w parze. Prawie 33% badanych zwraca uwagę na fakt, że matki w Polsce muszą rezygnować z pracy, żeby zajmować się dzieckiem. Wiele Polek (32%) uważa także, że czasami dla kobiety ważniejsza jest kariera niż macierzyństwo. Niepewność ekonomiczna oraz nierówności kobiet na rynku pracy odciska swój ślad na decyzji o posiadaniu potomstwa. Polki wśród przyczyn tego, dlaczego kobiety coraz rzadziej mają dzieci lub nie decydują się na nie wskazują, że nie chcą rezygnować z pracy z obawy, że nie będą miały gdzie wrócić (35% ogółu i 37% matek), oraz że kobiet nie stać nas na dziecko, ponieważ ich zarobki są zbyt niskie (prawie 35%). 

Jednak nie tylko sytuacja finansowa kobiet ma decydujący wpływ na decyzję o zostaniu matką. Ogromne znaczenie ma również wsparcie, jakie możemy otrzymać od państwa.

Na pytanie: czy Polska jest dobrym krajem do tego, żeby zakładać rodzinę i mieć dzieci? Aż 55% kobiet odpowiedziało przecząco. Po zawężeniu grupy badanych tylko  do tych, które nie mają dzieci, odsetek negatywnych odpowiedzi wynosi blisko 65% kobiet.

Wśród głównych powodów takiego stanu rzeczy kobiety wymieniają dwa czynniki: brak faktycznego wsparcia systemowego dla rodziny oraz dostępu do niezbędnych usług (38%), a także ograniczanie podstawowych wolności obywatelskich (blisko 37%).

Również niepewność i strach o zdrowie swoje, jak i dziecka, ma w tym przypadku ogromny wpływ na decyzje Polek dot. zakładania rodziny. Badanie „Polki o macierzyństwie 2021” pokazało, że nieco ponad 30% kobiet uważa, iż Polki boją się ewentualnej niepełnosprawności dziecka, a w naszym kraju nie ma rozwiązań skierowanych do rodzin dzieci z niepełnosprawnościami. Również prawie 30% badanych wskazuje, że nie decyduje się na rodzicielstwo, z powodu braku dostępu do legalnej aborcji w przypadku wykrycia ciężkich wad płodu.

A co jeśli chcemy, ale nie możemy? Nawet co piąta respondentka wskazuje na brak dostępności metody in vitro przy problemach z płodnością, co jest poważnym problemem i niejednokrotnie uniemożliwia posiadanie potomstwa.

Nie ma planety B

33% kobiet wskazuje, że Polki rodzą rzadziej, ponieważ nie chcą mieć dzieci. Co ciekawe, coraz więcej, zwłaszcza młodych osób, jest świadomych wpływu naszych działań na środowisko. Dostrzegamy zagrożenia związane z kryzysem klimatycznym oraz to, że kondycja planety nie jest najlepsza. W związku z tym od kilku lat na sile przybiera ruch BirthStrike, którego członkinie nie chcą, by ich dzieci cierpiały z powodu zmian klimatycznych. Jak wynika z badania niecałe 10% kobiet uważa, że Polki nie mają dzieci w związku ze zwiększającym się zanieczyszczeniem środowiska i szybko zmieniającym się klimatem.

Nic o nas bez nas

Na początku 2020 roku w badaniu jakie przeprowadziliśmy z SW Research Polki uważały, że kobiety będą mieć coraz więcej do powiedzenia w biznesie, gospodarce, polityce i życiu społecznym, a ich głos zacznie odgrywać większą rolę w przestrzeni publicznej (59,2%). Dostrzegały także w swoim najbliższym otoczeniu bardzo kompetentne kobiety, które powinny, ich zdaniem, zajmować wyższe i bardziej wpływowe stanowiska – mówi Katarzyna Pawlikowska.

W dalszym ciągu dla Polek, oprócz bycia matką istotne jest także poczucie sprawczości (30%),wpływ na swoje życie oraz wolności obywatelskie i decydowanie o swoim kraju (27%).

Kobiety stają się coraz bardziej autonomiczne, zaczynają też rozumieć i wdrażać w życie hasło „nic o nas bez nas”. Polki chcą żyć w kraju nowoczesnej demokracji i równych szans dla wszystkich. Już ostatnie wybory samorządowe pokazały, jak budzi się świadomość obywatelska Polek, a ubiegłoroczne protesty na ulicach w takiej optyce nie powinny nikogo dziwić. Wielka zmiana świadomościowa, którą widziałam już badaniach w 2012[4] roku zaczyna zataczać coraz szersze kręgi. Społeczeństwo się zmienia, ponieważ zmieniają się Polki. Ten proces bardzo przyspiesza także z powodu niezrozumienia jego źródeł i struktury oraz anachroniczności (wręcz wsteczności) obecnej władzy oraz Kościoła – mówi Katarzyna Pawlikowska.

___________________________________________________________________

Katarzyna Pawlikowska – „kobietolożka”- badaczka społecznych i konsumenckich zachowań kobiet. Autorka książek i publikacji dotyczących kobiet. Keynote speaker, felietonistka i ekspertka z dziedziny komunikacji. Współzałożycielka agencji Garden of Words - pierwszej w Polsce i jednej z pierwszych na świecie agencji komunikacji marketingowej adresowanej do kobiet. Jedyna Polka prelegentka podczas The Global Summit on Marketing to Women w Nowym Jorku

SW Research - agencja badań rynku i opinii. Lider badań panelowych i sondażowych online.


[1] Źródło: GUS

[2] Badanie zostało zrealizowane w dniach 11-12.05.2021 r. przez agencję badawczą SW Research we współpracy z Katarzyną Pawlikowską i Garden of Words na reprezentatywnej próbie n=511 kobiet w wieku 16-44 lata
w ramach badania omnibusowego OmniWatch48. Metoda: wywiady online, CAWI. Źródło próby: panel badawczy SW PANEL.

[3] Badanie „Polki i Polacy” Pawlikowska, SW Research 2018

[4] Katarzyna Pawlikowska, Dominika Maison- Dom badawczy Maison „Polki same o sobie”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce Biuro prasowe
2024-04-17 | 12:30

Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce

Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce Grupa Sanofi w Polsce łączy dwie spółki, upraszcza nazwę prawną oraz przenosi się do nowego biura. Te inicjatywy są kolejnym
Zdrowie Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024
2024-04-17 | 08:00

Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024

Rozpoczął się nabór wniosków na beneficjentów tegorocznej charytatywnej sztafety biznesowej Poland Business Run. Każdy, kto potrzebuje dofinansowania do zakupu protezy
Zdrowie Z jakich powodów Polacy sięgają po catering?
2024-04-05 | 10:40

Z jakich powodów Polacy sięgają po catering?

Jak wynika z danych Maczfit, aż 69,9% osób decyduje się na wybór cateringu ze względu na chęć zrzucenia kilogramów[1]. Na górze tej listy znajduje się też m.in.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.