Finaliści EuropeDesign Awards, wśród nich Polak
KOMUNIKAT PRASOWY
17 września 2021 r.
Ogłoszono zwycięzców konkursu DesignEuropa Awards i zdobywcę nagrody za całokształt osiągnięć
-
Do finału zakwalifikowano osiem wyselekcjonowanych projektów reprezentujących najlepszy europejski wzór przemysłowy i produktowy
-
Zdobywcą nagrody za całokształt osiągnięć jest André Ricard, znany z zaprojektowania pochodni na Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie w 1992 r.
-
Ceremonia odbędzie się 19 października w Eindhoven
-
Obecna będzie też Polska firma StethoMe® – finalista w kategorii Małych i nowo utworzonych przedsiębiorstw
Dzisiaj ogłoszono finalistów konkursu DesignEuropa Awards w kategoriach Przemysł oraz Małe i nowo utworzone przedsiębiorstwa, a także wyłoniono zdobywcę nagrody za całokształt osiągnięć. Finaliści pochodzą z 7 państw (Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Hiszpania, Szwecja i Stany Zjednoczone). Reprezentują oni uznane marki jak Philips, John Deere, ASSA ABLOY i Actiu, a także te nowopowstałe, takie jak StethoMe, MiniFinder, Relio² i Knister. Pochodzą z wielu sektorów, w tym opieki medycznej, zaawansowanej inżynierii, rozwiązań w zakresie automatyzacji i dostępu, meblarstwa, profesjonalnego oświetlenia, urządzenia do użytku na zewnątrz, bezpieczeństwa oraz Internetu rzeczy. Każdy z finalistów ustanawia nowe standardy w sektorze wzornictwa.
To już trzecia edycja konkursu DesignEuropa Awards organizowanego przez Europejski Urząd ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), a jego celem jest docenienie zarówno produktów, jak i projektantów w dziedzinie wzornictwa.
Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 19 października 2021 r. podczas ceremonii wręczenia nagród w Eindhoven, która będzie również transmitowana na żywo. Podczas ceremonii nagroda za całokształt osiągnięć zostanie wręczona jednemu z pionierów i najbardziej wpływowych projektantów przemysłowych naszych czasów, André Ricardowi.
Christian Archambeau, dyrektor wykonawczy EUIPO, powiedział:
Konkurs DesignEuropa Awards to dla nas ważna okazja do uznania nie tylko gospodarczych i praktycznych skutków innowacyjnych projektów, ale także ich oddziaływania kulturalnego. Obok ośmiu wybitnych finalistów (w kategorii „Przemysł” oraz „Małe i nowo powstałe przedsiębiorstwa”) będziemy mieli zaszczyt uhonorować wieloletni wkład André Ricarda nagrodą za całokształt osiągnięć. Już od lat 60. XX wieku jego ikoniczne wzory pojawiły się zarówno w tle, jak i na pierwszym planie w naszym życiu, począwszy od butelek perfum po pochodnię olimpijską. Powyższy przykład ilustruje nam, w jaki sposób wzornictwo kształtuje każdy element naszego życia i stanowi inspirację dla twórczości kolejnych pokoleń.
Jury konkursu przewodzi Päivi Tahkokallio, uznana fińska projektantka i przewodnicząca Biura Europejskich Stowarzyszeń Projektowych (BEDA). Pozostałych 11 członków jury pochodzi z branży wzornictwa, reprezentuje przedstawicieli biznesu i sektora ochrony własności intelektualnej. Wszyscy są uznanymi liderami w swoich dziedzinach i wnoszą różnorodne doświadczenie zdobyte w trakcie swoich karier zawodowych.
Laureat nagrody za całokształt osiągnięć: André Ricard
André Ricard, tegoroczny zdobywca nagrody za całokształt osiągnięć, jest bardzo wpływową postacią i źródłem inspiracji dla hiszpańskiego i europejskiego wzornictwa oraz kolejnych pokoleń projektantów.
Zaprojektowana przez niego kopenhaska popielniczka jest symbolem lat 60. ubiegłego wieku. Stworzona przez niego w 1968 r. butelka na perfumy jest nadal produkowana i sprzedawana na całym świecie. Zaprojektowana w 1972 r. lampa Tatu wygląda teraz tak nowocześnie jak ówcześnie. Jego majestatyczne lampy już od dziesięcioleci zdobią muzeum Reiny Sofíi w Madrycie. W 1992 r. pochodnia olimpijska, projektu której jest autorem, oświetlała jego rodzinne miasto Barcelonę i jeszcze bardziej rozsławiła jego nazwisko.
Wzory finalistów
W kategorii „Przemysł” doceniane są wyróżniające się wzory dużych i średnich przedsiębiorstw. Wzory które zakwalifikowały się do finału konkursu w tej kategorii to:
-
SZWECJA: Aperio® H100 klamka do drzwi (ASSA ABLOY Opening Solutions; projektant: Mauro Menin)
-
NIDERLANDY: IntelliVue X3 przenośny monitor pacjenta (Koninklijke Philips N.V.; projektanci: Fabian Benedikter i Ceren Bagatar)
-
HISZPANIA: System biurowy Talent (Actiu Berbegal y Formas S.A.; projektant: Marcelo Alegre)
-
USA: Traktor John Deere 8 Series tractor (Deere & Company; projektanci: Felix Nagelin, Brian Huenink, John W. Krieger, Eric Keen, Sebastian M. Himpel, Thorsten Hagner, Daniel J. Deboer, Martin Clay, Michael D. Kollath, Richard Knowels Jr, Thomas C. Boe, Charles Warren)
Kategoria „Małe i nowo utworzone przedsiębiorstwa” uznaje wyróżniające się wzory małych przedsiębiorstw, a także niedawno założonych firm, niezależnie od ich rozmiaru. Wzory które zakwalifikowały się do finału konkursu w tej kategorii to:
-
NIEMCY: Knister Grill (Knister GmbH; projektant: Carolin Kunert)
-
SZWECJA: MiniFinder Nano osobisty alarm bezpieczeństwa (MiniFinder Sweden AB; projektant: Dean Maros)
-
WŁOCHY: Profesjonalny system oświetleniowy Relio² (Relio Labs s.r.l.; projektant: Marco Bozzola)
-
POLSKA: Inteligentny elektroniczny stetoskop StethoMe® (StethoMe sp. z o.o.; projektant: Michał Bonikowski)
W konkursie uznaniem cieszą się wzory przemysłowe, które chronione są jako zarejestrowane wzory wspólnotowe (ZWW). Zarejestrowany wzór wspólnotowy, zarządzany przez EUIPO, jest popularnym prawem własności intelektualnej, obowiązującym we wszystkich państwach członkowskich UE. Od 2003 r., kiedy agencja zaczęła zarządzać tym prawem własności intelektualnej, do EUIPO wpłynęło 1,5 mln bezpośrednich zgłoszeń ZWW.
Unia Europejska ma bogatą tradycję związaną ze wzorami i jest światowym liderem w zakresie wzorów przemysłowych. Sektory intensywnie korzystające ze wzorów zapewniają bezpośrednio 30,7 mln miejsc pracy, a ich łączny wkład w PKB UE kształtuje się na poziomie 16,2%. Polska jest obecnie na szóstym miejscu, jeśli chodzi o liczbę składanych wniosków o rejestrację wzorów wspólnotowych. Na czele listy znajdują się Chiny, Niemcy, USA, Włochy i Francja.
SŁOWO O KONKURSIE DESIGNEUROPA
Konkurs DesignEuropa Awards 2021 jest organizowany we współpracy z Holenderskim Ministerstwem Gospodarki i Polityki Klimatycznej oraz Urzędem Własności Intelektualnej państw Beneluksu. Ceremonia wręczenia nagród w konkursie DesignEuropa odbędzie się 19 października 2021 r. w Eindhoven i zbiegnie się w czasie z Holenderskim Tygodniem Designu (16-24 października). Jest to trzecia edycja konkursu DesignEuropa Awards po Mediolanie (Włochy) w 2016 r. i Warszawie (Polska) w 2018 r.
O EUIPO
EUIPO jest zdecentralizowaną agencją UE z siedzibą w Alicante (Hiszpania). Zarządza rejestracją znaku towarowego Unii Europejskiej (ZTUE) i zarejestrowanego wzoru wspólnotowego (ZWW); oba zapewniają ochronę własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE.
Kontakt z mediami
Ewelina Kawczynska
Tel.:+34 644134336
ewelina@marco.agency
Udar mózgu - szybka reakcja może uratować życie
Zmiana czasu na zimowy już w ten weekend.
enel-med na konferencji „VITAzdrowie” zgromadził ponad 300 lekarzy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.