Finaliści EuropeDesign Awards, wśród nich Polak
Polski projektant, Michał Bonikowski, znalazł się w gronie ośmiu finalistów nominowanych do prestiżowej międzynarodowej nagrody DesignEuropa Awards 2021 organizowanej przez EUIPO
● EUIPO (Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej) organizuje w Eindhoven już trzecią edycję prestiżowego konkursu DesignEuropa Awards, którego celem jest uhonorowanie pionierów przemysłu, którzy zarejestrowali swoje innowacje jako zarejestrowany wzór wspólnotowy (RCD)
● W konkursie o dwie nagrody DesignEuropa Awards weźmie udział ośmiu finalistów z siedmiu krajów, w tym Polak Michał Bonikowski. Nagrodę za całokształt twórczości otrzyma André Ricard, znany z projektu pochodni na Olimpiadzie w Barcelonie w 1992 roku.
● W 2020 roku Polska była siódmym co do wielkości zgłaszającym w skali globalnej zarejestrowany wzór wspólnotowy (RCD) w EUIPO. W roku 2021 Polska stała się szóstym co do wielkości zgłaszającym, co pokazuje, że polskie firmy szybko sięgają po RCD, aby chronić swoje innowacyjne wytwory.
● 83 mld euro polskiego PKB jest generowane przez branże intensywnie wykorzystujące wzornictwo, wspierając 2,4 mln miejsc pracy.
Wzornictwo przemysłowe odgrywa kluczową rolę w naszym codziennym życiu. Jednym z takich przykładów jest cyfrowy stetoskop stworzony przez polskiego projektanta Michała Bonikowskiego, który wykorzystuje sztuczną inteligencję (AI) do wykrywania nieprawidłowości w płucach.
Nagrody DesignEuropa są wyrazem uznania zarówno dla produktów, jak i ich projektantów w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, a dzięki ośmiu finalistom z siedmiu krajów reprezentowane będzie najlepsze międzynarodowe wzornictwo. Spotkają się 19 października 2021 roku w Eindhoven w Holandii, podczas ceremonii wręczenia nagród.
Podczas ceremonii, specjalna nagroda za całokształt twórczości zostanie wręczona pionierowi, André Ricard, jednemu z najbardziej wpływowych projektantów przemysłowych naszych czasów, znanemu z projektu znicza olimpijskiego na Olimpiadzie w Barcelonie w 1992 roku.
Według badania Intellectual property property intensive industries and economic performance in the EU (Przemysły intensywnie korzystające z praw własności intelektualnej a wyniki gospodarcze w UE), branże te generują 16,2% PKB UE i tworzą 14,2% wszystkich miejsc pracy (30,7 mln miejsc pracy). Firmy projektowe w Polsce mają większy wkład w PKB kraju niż średnia UE, a pod względem tworzenia miejsc pracy są prawie na poziomie średniej UE.
Do EUIPO wpływa rocznie około 110 000 zgłoszeń wzorów przemysłowych, co stanowi łącznie ponad 1,5 miliona wzorów, co podkreśla znaczenie jednolitego rynku UE dla przedsiębiorstw intensywnie korzystających z wzornictwa. DesignEuropa to główna europejska nagroda w dziedzinie wzornictwa, przyznawana pionierom przemysłu, którzy zarejestrowali swoje pomysły i produkty jako zarejestrowany wzór wspólnotowy (RCD) w EUIPO w oparciu o trzy zasadnicze elementy: własność intelektualną, wpływ na rynek i wzornictwo.
Niemcy, Włochy i Stany Zjednoczone to trzy kraje, z których pochodzą finaliści konkursu DesignEuropa Awards. Zgłosiły największą liczbę zarejestrowanych wzorów wspólnotowych (RCD) w latach 2010-2020. Jak widać na poniższym wykresie, liczby te różnią się znacznie w zależności od reprezentowanych krajów (Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Hiszpania, Szwecja i Stany Zjednoczone).
Źródło: EUIPO
Dyrektor wykonawczy EUIPO, Christian Archambeau, powiedział:
Nagrody DesignEuropa Awards są dla nas ważną okazją do uznania nie tylko gospodarczego i praktycznego wpływu innowacyjnych projektów, ale także ich oddziaływania kulturowego. Oprócz ośmiu znakomitych finalistów (w kategoriach Przemysł oraz Małe i wschodzące firmy), zaszczytem jest uznanie wielu zasług André Ricarda poprzez przyznanie mu nagrody za całokształt twórczości. Jego kultowe projekty pojawiają się zarówno w tle, jak i na pierwszym planie naszego życia od lat 60-tych, od flakonów perfum po znicz olimpijski. Ilustruje to, jak design kształtuje każdą część naszego życia i służy jako inspiracja do tworzenia nowych kreacji z pokolenia na pokolenie.
Kategoria przemysłowa wyróżnia wybitne projekty pochodzące z dużych i średnich przedsiębiorstw. Projekty finalistów w tej kategorii to:
● HISZPANIA: System biurka talentów (Actiu Berbegal y Formas S.A.; projektant: Marcelo Alegre)
● SZWECJA: inteligentna klamka Aperio® H100 (ASSA ABLOY Opening Solutions; projektant: Mauro Menin)
● HOLANDIA: przenośny monitor pacjenta Philips IntelliVue X3 (Royal Philips N.V.; projektanci: Fabian Benedikter i Ceren Bagatar)
● USA: ciągniki John Deere serii 8 (Deere & Company; projektanci: Felix Nagelin, Brian Huenink, John W. Krieger, Eric Keen, Sebastian M. Himpel, Thorsten Hagner, Daniel J. Deboer, Martin Clay, Michael D. Kollath, Richard Knowels Jr, Thomas C. Boe, Charles Warren).
W kategorii Małe i Wschodzące Firmy nagradzane są wybitne projekty małych firm, jak również firm, które niedawno powstały, niezależnie od ich wielkości. Finalistami w tej kategorii są:
● POLSKA: StethoMe® stetoskop cyfrowy (StethoMe sp z.o.o.; projektant: Michał Bonikowski)
● NIEMCY: Knister Grill (Knister GmbH; projektant: Carolin Kunert)
● WŁOCHY: Profesjonalny system oświetleniowy Relio² (Relio Labs s.r.l.; projektant: Marco Bozzola)
● SZWECJA: MiniFinder Nano osobisty alarm bezpieczeństwa (MiniFinder Sweden AB; projektant: Dean Maros)
Dodatkowe informacje:
Nagrody DesignEuropa 2021 są przyznawane we współpracy z Holenderskim Ministerstwem Gospodarki i Polityki Klimatycznej oraz Urzędem Własności Intelektualnej Krajów Beneluksu. Ceremonia wręczenia nagród DesignEuropa Awards odbędzie się 19 października 2021 r. w Eindhoven, zbiegając się z Holenderskim Tygodniem Designu (16-24 października). Nagrody DesignEuropa Awards mają już swoją trzecią edycję, po pierwszej ceremonii wręczenia nagród w Mediolanie we Włoszech w 2016 roku i drugiej w Warszawie w Polsce w 2018 roku.
O EUIPO
EUIPO jest zdecentralizowaną agencją UE, z siedzibą w Alicante w Hiszpanii. Zarządza rejestracją znaku towarowego Unii Europejskiej (EUTM) oraz zarejestrowanego wzoru wspólnotowego (RCD), które zapewniają ochronę własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE.
Kontakt z mediami
Ewelina Kawczynska
Tel.:+34 644134336
ewelina@marco.agency
Udar mózgu - szybka reakcja może uratować życie
Zmiana czasu na zimowy już w ten weekend.
enel-med na konferencji „VITAzdrowie” zgromadził ponad 300 lekarzy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.