Ile pijemy mleka i za co je cenimy?

Katarzyna Bagińska
Publicon Sp. z.o.o.
Świdnicka
50-066 Wrocław
k.baginska|publicon.pl| |k.baginska|publicon.pl
693260235
www.publicon.pl
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (dane za lata 2016-2020), spożycie mleka na 1 mieszkańca Polski przez ostatnich kilka lat rosło z roku na rok. Jakkolwiek w roku 2022 trend ten może zostać zahamowany, warto się przyjrzeć, czemu nasi rodacy tak sobie umiłowali ten pożywny napój i jakie są antycypacje dotyczące jego produkcji w najbliższym czasie.
Czemu mleko?
Jak podaje GUS, statystyczny obywatel w roku 2018 spożył mniej więcej 223 litrów mleka, czyli aż o 50 litrów więcej niż w roku 2005. Niewątpliwie jest to rekordowy wzrost. Co sprawia, że tak chętnie sięgamy po ten napój? Wśród głównych powodów należy wskazać kwestie kulturowe. Mleko w naszej diecie obecne jest od dawna. Najlepszym tego świadectwem jest fakt, iż polski archeolog, Piotr Bogucki wpadł na ślady neolitycznego mleczarstwa, datowanego na mniej więcej 5000 lat p.n.e.. Odnalazł on na terenie Kujaw, naczynia z drobnymi otworami, których przeznaczenie nie było na początku znane. Dopiero dokładne badania, wykazały, że w glinie, z której wytworzone były owe naczynia, znajdują się mikroślady tłuszczów pochodzących z mleka.
Dziś po mleko sięgamy z różnych powodów. Nie bez znaczenia jest fakt, iż znajduje się ono – wraz z innymi przetworami mlecznymi – na wysokiej pozycji naszej piramidy żywieniowej i powinno być składnikiem zróżnicowanej diety nie tylko najmłodszych, ale także dorosłych. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż napój ten jest niezwykle pożywny, zawiera dużo składników odżywczych i pomaga zachować nasz organizm w dobrej kondycji. W mleku znajdziemy m.in. duże ilości białka, potasu, cynku, magnezu, miedzi i witamin – szczególnie A, D, E, K i witamin z grupy B. Każde dziecko wie również, iż zawierające wapń, fluor, fosfor mleko, doskonale wzmacnia nasze zęby i pomaga zapobiec próchnicy.
Warto zwrócić uwagę, iż nagła ochota na mleko często pojawia się u osób, które poddane są długotrwałemu stresowi. Dzieje się tak, ponieważ mleko zawiera tryptofan, czyli aminokwas biorący udział w procesie produkcji dwóch ważnych dla nas hormonów - serotoniny i melatoniny. Osoby, które borykają się z niedoborem tryptofanu w organizmie mogą uskarżać się na znaczny spadek nastroju, problemy ze wzrokiem, ale też ogólny spadek odporności. Zarówno tryptofan, jak i melatonina sprawiają, że lepiej śpimy. Mleko okazuje się zatem doskonałym remedium dla wszystkich osób, które pragną uspokoić skołatane nerwy.
Jak pandemia wpłynęła na spożycie mleka w Polsce?
Również pandemia nie miała negatywnego wpływu na spożycie mleka. Paradoksalnie, zamknięcie lokali gastronomicznych w 2020 roku sprawiło, że Polacy konsumowali więcej podstawowych artykułów żywnościowych, a wśród nich także i mleka, którego sprzedaż wzrosła w tym okresie. Sytuacja uległa zmianie dopiero w roku 2021, kiedy to mogliśmy zaobserwować zmniejszenie liczby inwestycji w sektorze mleczarskim. Oczywiście ma to związek z rosnącymi kosztami produkcji, które odbijają się na cenach produktów.
Spożywanie danego produktu ściśle skorelowane jest z jego ceną na rynku. To między innymi dzięki tej zależności nastąpił rekordowy wzrost, o którym wspomnieliśmy wcześniej. Teraz sytuacja może się odwrócić, ponieważ koszty produkcji rosną.
Dietetycy i lekarze podkreślają, iż nasza codzienna dieta powinna uwzględniać dwie szklanki mleka, kefiru lub jogurtu. Nie zaszkodzą również dwa plasterki żółtego sera. Co więcej jadłospis warto wzbogacić o biały ser twarogowy, z którego można przygotować mnóstwo dietetycznych deserów. Mając na względzie nasze zdrowie, nie należy o tym zapominać.
Program „Ja Cię SERniczę!” jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.