Jak Polska stała się mekką cateringów dietetycznych w Europie?
O fenomenie cateringów dietetycznych w Polsce mówi się coraz głośniej. Jak to możliwe, że trend, który przybył do nas ze Stanów Zjednoczonych, zyskał w kraju aż tak duże zainteresowanie? Dlaczego natomiast nie znalazł zbyt wielu zwolenników za zachodnią granicą?
Rynek cateringów dietetycznych w Polsce jest obecnie wyceniany na 1 mld złotych, a jeszcze kilka lat temu budził wątpliwości społeczeństwa, kojarząc się raczej z chwilową modą. W kraju jest już 650 firm zajmujących się dostarczaniem gotowych posiłków, a około 300 znajduje się na terenie Warszawy i okolic. Liczby te stale rosną, a pandemia jedynie wzmocniła pozycję liderów, którzy zwiększyli liczbę zamówień o kilkadziesiąt procent w porównaniu do roku 2019. Polacy zauważyli w dietach pudełkowych nie tylko wygodne rozwiązanie, ale przede wszystkim pewien styl życia, z którym chcą być kojarzeni. Kluczowe znacznie odegrał tutaj trend convenience, czyli gotowość wydania więcej na wygodę.
Zmiany zachodzące w naszym kraju widać już na pierwszy rzut oka. Jeszcze kilka lat temu tendencje żywieniowe Polaków wyglądały zupełnie inaczej. Wybierano proste i szybkie w przygotowaniu, tłuste posiłki, a jednym z najpopularniejszych dań na naszych stołach był kotlet schabowy z ziemniakami i mizerią. Dziś coraz bardziej troszczymy się o nasz organizm, a zdrowie jest głównym powodem, dla którego sięgamy po dietę pudełkową. Spożywanie pięciu zbilansowanych, pełnowartościowych posiłków daje nie tylko energię i poprawia koncentrację, ale przede wszystkim pozytywnie wpływa na samopoczucie. Nie bez powodu mówi się bowiem, że jesteśmy tym, co jemy. Na drugiej pozycji uplasowały się motywacje związane z sylwetką – chęć utraty wagi, czy utrzymanie odpowiedniej masy ciała. Sport to zdrowie, a Polacy zaczęli być jeszcze bardziej świadomi plusów płynących z aktywnego trybu życia i lepszej kondycji. Szczególnie w rzeczywistości ograniczającej możliwość ruchu i treningów. Podium korzyści zamyka oszczędność czasu. Społeczeństwo coraz chętniej skupia uwagę na karierze zawodowej, pasji, zainteresowaniach i spędzaniu czasu z najbliższymi, tym samym rezygnując z godzin poświęconych na gotowanie. Bardziej dbamy również o środowisko i zwierzęta, dokonując świadomych wyborów. Świetnym przykładem jest niesłabnąca popularność diet wegetariańskiej i wegańskiej – według raportu marki Maczfit już ponad 20% mieszkańców Polski to wegetarianie. Catering dietetyczny niewątpliwie stanowi tu świetną alternatywę do nauki gotowania posiłków ze składników niepochodzących od zwierząt, która może stanowić wyzwanie dla nowicjuszy. Jesteśmy także dużo bardziej świadomi naszych nietolerancji pokarmowych. Warto też zauważyć, że w Polsce nie wykształciła się kultura jedzenia posiłków w gronie najbliższych – tak, jak celebrują ją Grecy, Hiszpanie, a przede wszystkim Włosi. Kim zatem jest statystyczny użytkownik diety pudełkowej?
Według danych udostępnionych przez firmę Maczfit – lidera na rynku cateringów dietetycznych w Polsce, na dietę pudełkową decydują się częściej kobiety, stanowiąc tym samym 64% zamawiających. Jest to uwarunkowane faktem, że statystycznie to właśnie Panie przykładają większą wagę do zdrowego stylu życia. Największy odsetek zamawiających – 50% – to osoby między 26 a 35 rokiem życia. Młodzi ludzie częściej otwierają się na zmiany, kierując się przede wszystkim oszczędnością czasu, zdrowiem, różnorodnością dań i poprawą samopoczucia. Celebracja spożywania posiłków nie jest dla nich również tak ważnym aspektem, a coraz większe znaczenie nabiera praca oraz budowanie kariery, samorealizacja i poświęcanie się pasjom. Mając na uwadze korzyści zdrowotne, istotną grupę stanowią także osoby między 36 a 45 rokiem życia, czyli 29% wszystkich zamawiających. Co ciekawe, z cateringu dietetycznego nie rezygnują również osoby starsze. Odbiorcy powyżej 45 roku życia stanowią ponad 13% wszystkich użytkowników. Ponad 8% klientów firmy to z kolei osoby między 18 a 25 rokiem życia, kierujące się przede wszystkim wygodą, oszczędnością czasu i różnorodnością dań.
Szacuje się, że szczyt zainteresowania dietą pudełkową wciąż przed nami. Branża, która nieustannie się rozwija, stając naprzeciw oczekiwaniom klientów i dowożąc swoje posiłki do ponad tysiąca polskich miast, wciąż zaskakuje innowacjami, a liderzy wyznaczają kierunek mniejszym markom.

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Zrób sercu przysługę tego lata
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.