Komunikaty PR

Komentarz dot. Funduszu Medycznego

2020-09-08  |  13:00
Biuro prasowe

Komentarz Anety Grzegorzewskiej, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej i Relacji Zewnętrznych w Gedeon Richter Polska.

Fundusz Medyczny, projekt na lata 2020-2029, zakłada wsparcie działań w następujących subfunduszach: terapeutyczno-innowacyjnym, rozwoju profilaktyki, modernizacji podmiotów leczniczych oraz infrastruktury. Na powyższe założenia Rząd ma przeznaczyć maksymalnie 4 mld rocznie, co przy obecnym zapisie nie daje gwarancji stałego finansowania, a decydenci mogą co roku ustalać ile faktycznie pieniędzy przekażą na ten cel. Z pewnością, jeśli plany doczekają się realizacji, mamy szansę na poprawę obecnej sytuacji wielu chorych i zwiększenie nakładu na produkcję leków. Również intensywne prace Sejmowej Komisji Zdrowia, która wsłuchując się w głosy ekspertów i branży wprowadziła do projektu szereg istotnych zmian, poczytujemy jako dobry znak. Jednak, przyglądając się poszczególnym zapisom w ustawie, można dostrzec pewne zagrożenia. Bezpieczeństwo zdrowotne jest dla mnie niezwykle ważną wartością i jako reprezentant branży farmaceutycznej chciałabym szczególnie zwrócić uwagę na bezpieczeństwo lekowe. Ingerencja w obecne rozwiązania systemowe może paradoksalnie ograniczyć dostęp do nowych leków, ponieważ obejmuje szereg zmian technicznych związanych z ustawą o refundacji. Zapisy zakładają m.in. ograniczenie liczby spotkań negocjacyjnych do trzech, przy jednoczesnym limicie czasowym wynoszącym 30 dni. Słuszna poprawka komisji dodająca możliwość jeszcze jednej tury negocjacji, to niewątpliwie krok w dobrym kierunku, jednak w dalszym ciągu przygotowanie oferty odpowiadającej na uwagi Komisji Ekonomicznej będzie niezwykle trudne. Mówiąc o bezpieczeństwie lekowym należy również zwrócić uwagę na fakt, że Komisja Ekonomiczna w swoich decyzjach kieruje się głównie aspektem cenowym danego leku, co w naturalny sposób preferuje te produkowane w Azji a nie przez polskich producentów. Ten fakt w połączeniu z trwająca epidemią COVID-19 nie zabezpiecza należycie polskich pacjentów w dostęp do leków w przypadku zamknięcia granic lub innych ograniczeń w transporcie z powodu np. drugiej fali koronawirusa. Dlatego tak istotne jest aby, w przypadku uwzględnienia dodatkowych środków w ramach Funduszu Medycznego na produkcję leków, pojawiły się mechanizmy wspierające produkcję krajową. Dobrym rozwiązaniem wydaje się propozycja, która zakłada włączenie RTR do prac legislacyjnych nad uruchomieniem Funduszu Medycznego, co wdroży mechanizmy gwarantujące wzrost produkcji leków w Polsce. Ponadto, zapisy w ustawie nie wskazują jasno źródeł finansowania dodatkowych środków i nie określają dokładnie warunków refundacji. Ta kwestia wymaga doprecyzowania. Potrzebne jest również wskazanie z wyprzedzeniem wszystkich obszarów terapeutycznych na które alokowane będą dodatkowe środki.

Podsumowując, ustawa o Funduszu Medycznym to dobry kierunek, który ma szansę zwiększyć dostępność do leczenia. Wpłynie również na rozwój profilaktyki, co miejmy nadzieję, poskutkuje szybszą diagnozą u wielu pacjentów. Ogromną korzyścią będzie również inwestycja w infrastrukturę podmiotów medycznych. Dodatkowo, Fundusz ma szansę na usprawnienie procesów refundacyjnych i zwiększenie produkcji leków w Polsce, ale tylko w momencie, kiedy Rząd weźmie pod uwagę głos reprezentantów branży i ponownie pochyli się nad stosownymi zapisami.

Gedeon Richter Plc., z siedzibą w Budapeszcie, jest jedną z największych firm farmaceutycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, coraz prężniej rozwijającą swoją działalność na rynkach Europy Zachodniej, w Chinach i Ameryce Łacińskiej. W 2019 roku firma Richter osiągnęła skonsolidowaną sprzedaż na poziomie 1,6 mld euro (1,7 mld dol.), a jej wartość giełdowa wyceniana była na 3,6 mld euro (4,1 mld dol.). Wachlarz produktów firmy Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych, m.in. ginekologię, ośrodkowy układ nerwowy oraz układ sercowo-naczyniowy. Posiadając największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowo-Wschodniej, spółka Richter koncentruje swoje badania nad lekami oryginalnymi w dziedzinie chorób ośrodkowego układu nerwowego. Za sprawą swojego powszechnie uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów firma Richter odgrywa na świecie znaczącą rolę w zakresie zdrowia kobiet. Aktywnie angażuje się również w rozwój produktów biopodobnych.

Gedeon Richter Polska Sp. z o.o., z główną siedzibą w Grodzisku Mazowieckim (zajmującą się produkcją, konfekcjonowaniem oraz obszarem B+R) oraz Oddziałem w Warszawie (odpowiedzialnym za marketing i sprzedaż) jest obecna na rynku polskim od 1994 roku. Natomiast główna działalność produkcyjna i badawczo-rozwojowa rozpoczęła się w 2002 roku. Obecnie rynek Polski jest jednym z kluczowych dla Gedeon Richter – znajduje się tu jedno z trzech najważniejszych centrów badawczo-rozwojowych koncernu w grupie. Produkowane przez Gedeon Richter Polska preparaty trafiają zarówno na rynek krajowy jak i zagraniczny. Firma specjalizuje się w produkcji leków klasyfikowanych w kilku grupach terapeutycznych, z których najważniejsze to leki kardiologiczne, dermatologiczne i immunostymulujące.

Więcej informacji: www.gedeonrichter.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce Biuro prasowe
2024-04-17 | 12:30

Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce

Zmiany formalno-prawne w Grupie Sanofi w Polsce Grupa Sanofi w Polsce łączy dwie spółki, upraszcza nazwę prawną oraz przenosi się do nowego biura. Te inicjatywy są kolejnym
Zdrowie Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024
2024-04-17 | 08:00

Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024

Rozpoczął się nabór wniosków na beneficjentów tegorocznej charytatywnej sztafety biznesowej Poland Business Run. Każdy, kto potrzebuje dofinansowania do zakupu protezy
Zdrowie Z jakich powodów Polacy sięgają po catering?
2024-04-05 | 10:40

Z jakich powodów Polacy sięgają po catering?

Jak wynika z danych Maczfit, aż 69,9% osób decyduje się na wybór cateringu ze względu na chęć zrzucenia kilogramów[1]. Na górze tej listy znajduje się też m.in.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.