Nadal co trzecią konsultację lekarska odbywamy przez telefon
- Polacy przyzwyczaili się do teleporad – nadal stanowią 30% wykonywanych konsultacji lekarskich.
- Oprócz porad internistycznych najczęściej zamawiamy konsultacje telefoniczne u: ginekologa, endokrynologa i ortopedy.
- Porady u ubezpieczycieli coraz częściej można umawiać samodzielnie i w językach obcych.
Choć wszystkie pandemiczne ograniczenia w dostępie do świadczeń medycznych zostały dawno zniesione, to nadal chętnie korzystamy z konsultacji lekarskich zdalnie.
– Polacy przekonali się, że niektóre dolegliwości lekarze są w stanie leczyć skutecznie polegając jedynie na rozmowie z pacjentem, w razie potrzeby posiłkując się przesłanymi cyfrowo wynikami badań. To wygodne nie tylko z punktu widzenia badanych, ale także lekarzy, których praca przebiega dzięki temu sprawniej. Niestety NFZ mocno ograniczył dostępność teleporad, dlatego Polacy coraz częściej decydują się na prywatne konsultacje. Skłania to rynek ubezpieczeń do nieustannego rozwijania tych świadczeń – stwierdza Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.
U których lekarzy najczęściej leczymy się zdalnie?
Przy pierwszych objawach złego samopoczucia najpierw kierujemy się do internisty, więc nic dziwnego, że konsultacje z lekarzami rodzinnym są w czołówce ogólnej liczby teleporad. Często kontaktujemy się z nimi także w związku z potrzebą wypisania recepty na stale przyjmowany lek lub w celu uzyskania skierowania na badania lub interpretacji wykonanych badań. W tych przypadkach również teleporady są dla pacjentów najwygodniejszym rozwiązaniem. Podobnie postępujemy w przypadku konsultacji specjalistycznych, które także regularnie odbywamy już zdalnie. U kogo najczęściej?
5 NAJCZĘŚCIEJ ZAMAWIANYCH TELEKONSULTACJI SPECJALISTYCZNYCH | |
GINEKOLOG | 26% |
ENDOKRYNOLOG | 14% |
ORTOPEDA | 10% |
DERMATOLOG | 8% |
ALERGOLOG | 6% |
Źródło: dane SALTUS Ubezpieczenia |
Popularność teleporad w tych dziedzinach nie jest przypadkowa, ponieważ pokrywają się one z listą specjalizacji, na które w NFZ czeka się najdłużej. Na przykład, jak podaje barometr WHC, średni czas oczekiwania na wizytę stacjonarną w przypadku endokrynologów to nawet 11,6 miesięcy.
– Nie dziwię się więc, że prywatne teleporady zyskują coraz większą popularność. Wystarczy spojrzeć na średni czas oczekiwania na rozmowę z poszczególnymi specjalistami w ramach NFZ. A ubezpieczyciele i operatorzy teleporad gwarantują czas oczekiwania liczony w dniach, a nawet godzinach, a nie miesiącach czy nawet latach. Co więcej, usługi te są nieustająco rozwijane – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.
Jak działa telemedycyna w ubezpieczeniu zdrowotnym?
Telemedycyna w ostatnich latach wyrosła na jeden z najistotniejszych elementów ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce, z których jak podaje Polska Izba Ubezpieczeń – korzysta już ponad 3,8 mln Polaków. Wcześniej telekonsultacje były jedynie dodatkiem, „gadżetem” urozmaicającym ofertę. Teraz to podstawa, dlatego usługi te są cały czas rozszerzane. Przede wszystkim coraz więcej ubezpieczycieli umożliwia samodzielne umawianie połączenia z lekarzem, tzn. już z poziomu portalu lub aplikacji pacjenta można wybrać datę i godzinę teleporady, bez konieczności zamawiania jej w centrum umawiania wizyt czy rejestracji ubezpieczyciela. Co więcej, telekonsultacje są cennym narzędziem pomocy dla obcokrajowców mieszkających w Polsce, ponieważ są co do zasady dostępne co najmniej w języku angielskim a coraz częściej też ukraińskim czy rosyjskim.

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?

Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.