PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych
PGE Baltica – należąca do Grupy PGE spółka z największym portfelem projektów morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – podpisała razem z CRIST i jej spółką celową WIKE oraz z Grupą Przemysłową Baltic list intencyjny, który zakłada współpracę przy projektowaniu i budowie jednostek instalacyjnych i serwisowych dla morskich farm wiatrowych. W ten sposób sygnatariusze listu podejmują działania na rzecz rozwoju lokalnego łańcucha dostaw dla branży offshore wind w Polsce.
– Zarówno inwestorom, przyszłym operatorom morskich farm wiatrowych, jak również dostawcom i podwykonawcom zależy na tym, aby jak najwięcej polskich firm wzięło aktywny i szeroki udział w łańcuchu dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Żeby osiągnąć satysfakcjonujący wszystkich poziom zaangażowania polskiego przemysłu w budowę morskich farm wiatrowych i tym samym tworzyć odpowiedni łańcuch wartości, musimy działać razem i długofalowo – powiedział Dariusz Marzec, Prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
– Spółka PGE Baltica stanowi w ramach Grupy PGE zaplecze kompetencyjne w zakresie rozwoju, budowy i eksploatacji morskich farm wiatrowych. Nie rozważamy zaangażowania kapitałowego w budowę floty instalacyjnej, ponieważ nie jesteśmy i nie będziemy armatorem. Chcemy jednak podzielić się naszą wiedzą techniczną i merytoryczną, która może posłużyć partnerom w procesie rozwoju i realizacji koncepcji budowy specjalistycznych statków z myślą o naszych kolejnych projektach morskich farm wiatrowych i związanych z nimi potrzebach – dodał Piotr Dziubałtowski, Wiceprezes Zarządu PGE Baltica ds. Operacyjnych.
Od lewej na zdjęciu: Adam Kowalski, prezes zarządu GP Baltic; Piotr Dziubałtowski, wiceprezes zarządu PGE Baltica; Ireneusz Ćwirko, prezes zarządu CRIST; Wojciech Kąkol, prezes zarządu WIKE
Stocznia CRIST S.A. jako jedyna w Europie zbudowała jak do tej pory trzy jednostki do instalacji morskich farm wiatrowych i kilkanaście statków do serwisowania morskich farm wiatrowych. Obecnie realizuje budowę nowoczesnego kablowca i kilku statków serwisowych do obsługi farm na morzu dla kontrahentów zagranicznych. Zgodnie z treścią listu intencyjnego CRIST, WIKE oraz Grupa Przemysłowa Baltic, będąca częścią Agencji Rozwoju Przemysłu, zadeklarowały udział w postępowaniach przetargowych na czarter statków – instalacyjnego i serwisowego – potrzebnych do realizacji kolejnych projektów Grupy PGE planowanych na morzu w przyszłości. Ewentualne kontrakty, w tym umowy rezerwacyjne, będą zawierane w oparciu o specyficzne dla każdego projektu regulacje zakupowe.
– Uczestniczymy aktywnie w rozwoju branży offshore wind, również w Polsce. Nasza spółka-córka CRIST Offshore jako pierwsza w Polsce podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie stacji transformatorowej „na gotowo” na pierwszą fazę polskich farm wiatrowych. Dzięki temu kontraktowi weszliśmy na poziom dostawców tzw. Tier 1. Wierzymy również, że dla polskich farm wiatrowych wybudujemy statek tzw. jack-up służący do budowy tychże farm. Oczywiście mam na myśli drugą fazę MEW, a czas płynie szybko i musimy podejmować pilne działania projektowe. Cieszymy się bardzo, iż PGE zdecydowała się rozpocząć dialog techniczny w zakresie zwiększenia tzw. local content – powiedział Ireneusz Ćwirko, Prezes Zarządu CRIST S.A.
- Spółka WIKE ma szansę stać się polskim operatorem zbudowanej w polskiej stoczni jednostki typu jack-up przeznaczonej do budowy i serwisowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Celem naszych działań jest doprowadzenie do budowy i przyszła eksploatacja jednostki – powiedział Wojciech Kąkol, Prezes Zarządu WIKE S.A.
– Podpisanie listu intencyjnego to kolejny krok w kierunku wzmacniania naszego udziału w local content dla sektora offshore wind w Polsce. Grupa Przemysłowa Baltic posiada doświadczenie, zasoby i kompetencje do realizacji kompleksowych projektów stoczniowych i offshore, w tym dostaw sekcji i bloków statkowych oraz wyposażania jednostek w systemy rurarskie, elektryczne, konstrukcje i wyposażenie pokładowe jak np. dźwigi offshore. Obecnie realizujemy m.in. projekty wyposażenia pokładów statków instalacyjnych w zaawansowane dźwigi offshore, co potwierdza naszą gotowość do aktywnego wsparcia tej inicjatywy – powiedział Adam Kowalski, Prezes Zarządu Grupy Przemysłowej Baltic.
Źródło: PGE Baltica

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.