Polska Misja Medyczna przekaże szczepionki ukraińskim szpitalom
PMM
ul. Batorego 2/30
31-135 Kraków
dorota.zadroga|pmm.org.pl| |dorota.zadroga|pmm.org.pl
698989141
pmm.org.pl
Polska Misja Medyczna przekaże ukraińskim szpitalom 15 tysięcy dawek szczepionki przeciw tężcowi o wartości 35 tysięcy euro. Zakup wsparło EIT Health, współpracujące z polską organizacją w zakresie pomocy medycznej dla Ukrainy. Transport opuści Polskę jeszcze na początku tego tygodnia.
15 tysięcy dawek szczepionek Clodivac przeciwko tężcowi i błonicy zapewni kilkunastu szpitalom możliwość kontynuowania niezbędnych programów szczepień. Niedobory leków i specjalistycznych środków medycznych w szpitalach to od pierwszego dnia wojny jeden z największych problemów ukraińskiej służby zdrowia. Dostawy z Polski i krajów Europy Zachodniej pozwalają uzupełnić braki w tamtejszych magazynach. Ukraina jeszcze przed wojną miała stosunkowo niski wskaźnik wszczepialności, również przeciw tężcowi, nie osiągając standardu Światowej Organizacji Zdrowia. Zaledwie 39% dorosłych jest zaszczepionych przeciw tej bakterii.
Z racji ciężkiego przebiegu choroby i wysokiej śmiertelności wśród osób zarażonych, Polska Misja Medyczna we współpracy z EIT Health zdecydowała się o rozpoczęcie dystrybucji szczepionek właśnie od środka przeciwtężcowego. Nie bez znaczenia są okoliczności – osoby przebywające w zniszczonych miastach i schronach są szczególnie narażone na odniesienie ran i kontakt zagrażającą życiu bakterią. Choroba nie jest zaraźliwa, ale każda niezaszczepiona osoba jest podatna na jej najpoważniejsze objawy, takie jak gorączka i pocenie się, drgawki, skurcze mięśni, w najdramatyczniejszych przypadkach prowadzące do śmierci. Systematyczne szczepienia to jedyna skuteczna obrona przed tężcem.
– Od początku naszego zaangażowania we wsparcie ukraińskich szpitali przyświecała nam chęć utrzymania funkcjonujących placówek, które będą w stanie prowadzić programy obowiązkowych szczepień. Zawieszenie leczenia chorób przewlekłych i profilaktyki doprowadzi do długoterminowych konsekwencji, przy czym brak szczepień jest o tyle niebezpieczny, że grozi całej populacji na danym obszarze. Nie zostawiamy mieszkańców Ukrainy bez opieki ani nie pozwalamy, by lekarze musieli odsyłać pacjentów bez udzielenia pomoc – mówi Ewa Piekarska-Dymus z Polskiej Misji Medycznej.
Organizacja ma w planach rozszerzenie programu dostarczania szczepionek do ukraińskich szpitali i podtrzymanie programów szczepień skierowanych przede wszystkim do najmłodszych mieszkańców kraju. Na liście znajdują się szczepienia rekomendowane przez WHO, w tym przeciw żółtaczce, odrze i polio. W Ukrainie obowiązkowe jest przyjęcie szczepień przeciw 10 chorobom, jednak obecnie na miejscu jest problem z dostępem do szczepionek i kontrolą szczepień wśród noworodków i dzieci.
– Dwa miesiące temu musieliśmy od zera stworzyć system zakupu i dostarczania szczepionek do Ukrainy. Teraz znajdujemy się w zupełnie innym miejscu i możemy przewieźć niezbędną pomoc specjalnymi transportami, bez ryzyka uszkodzenia ładunku. Każdy szpital może przyjąć około tysiąca szczepionek, więc jeden transport oznacza pomoc przynajmniej piętnastu placówkom. Pierwsza partia trafi między innymi do Kijowa, Winnicy i Żytomierza – dodaje przedstawicielka krakowskiego stowarzyszenia. Dodatkowo do Kijowa trafią szczepionki Pseudovac przeciwko pałeczce ropy błękitnej, stosowane w przypadku zapobiegania rozwojowi infekcji w miejscu rozległych poparzeń.
Wesprzyj pomoc Polskiej Misji Medycznej:
· ustaw płatność cykliczną w Twoim banku na działania PMM lub na https://pmm.org.pl/ukraina
· przekaż darowiznę na numer konta Polskiej Misji Medycznej: 62 1240 2294 1111 0000 3718 5444
BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu
Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.