Skąd Polacy czerpią wiedzę na temat zdrowia, medycyny i farmacji?
Na wspólnym koncie widnieją już dwa ogólnopolskie badania, które przerodziły się w dwie kampanie społeczne, promujące zdrowie i profilaktykę prozdrowotną, podniesienie świadomości społecznej w zakresie opieki farmaceutycznej, czy wsparcie autorytetu farmaceuty. Fundacja Aflofarm i niezależna agencja badawcza BioStat razem zrealizowały już kolejny projekt.
Z inicjatywy Fundacji Aflofarm i Naczelnej Izby Aptekarskiej we współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat w 2019 r. powstał raport „Farmaceuta w Polsce”, stanowiący jeden z najważniejszych elementów szeroko zakrojonej kampanii wizerunkowej „Po pierwsze farmaceuta”. W 2021 r. w niemalże identycznej konfiguracji współpracy (Fundacja Aflofarm – BioStat) - powstał raport „Polacy rok po wybuchu pandemii SARS-CoV-2” wskazujący na najistotniejsze zmiany w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego i relacji społeczno-rodzinnych Polaków w czasie pandemii.
Badania inicjujące obie kampanie były zakrojone na szeroką skalę, bo zarówno Fundacji Aflofarm, jak również agencji BioStat zależało na rzetelnym i holistycznym ukazaniu problemów i wyzwań w obrębie poruszanych zagadnień – opieki farmaceutycznej i skutków pandemii. Obie instytucje w maksymalnym stopniu wykorzystały swoje możliwości na rzecz promocji istotnych wartości w obrębie tych kampanii i przełożenia ich na podniesienie świadomości, czy propagowanie cennej wiedzy z zakresu zdrowia oraz medycyny.
Po pierwsze farmaceuta
Wśród pytań zadanych w ramach badań prowadzonych przez BioStat na rzecz kampanii „Po pierwsze farmaceuta” znalazły się m.in.: czy zadajesz pytania kontrolne, by sprawdzić, czy pacjenci rozumieją porady? czym kierujesz się przy wyborze apteki? czy uważasz, że apteka jest ważnym punktem konsultacji w sprawach zdrowotnych, niezależnym od wizyt lekarza? Udział w badaniu wzięło aż 380 farmaceutów i 1067 pacjentów. Był to pierwszy w Polsce tak kompleksowy zakres badań poświęconych wizerunkowi i pracy farmaceutów oraz opiece farmaceutycznej. Organizatorami akcji byli Naczelna Izba Aptekarska oraz Fundacja Aflofarm.
- Rola ok. 27 tys. farmaceutów w Polsce jest bardzo duża, lecz niedoceniana. Magistrzy farmacji w zakresie ochrony, profilaktyki i poprawy zdrowia pacjentów są niezbędni, choć wciąż w oczach wielu marginalizowani. Celem kampanii, którą prowadziliśmy wraz z Naczelną Izą Aptekarską było podkreślenie roli farmaceuty. Badania, które na nasze zlecenie przeprowadziła niezależna agencja BioStat były fundamentem tej akcji i dały nam podstawy do dalszej pracy nad szerzeniem wiedzy w zakresie opieki farmaceutycznej i wzmocnieniem autorytetu farmaceuty. Z racji podjęcia tak ważnego tematu swoim patronatem objął tę akcję Minister Zdrowia – komentuje Tomasz Furman, prezes zarządu Fundacji Aflofarm.
Polacy rok po wybuchu pandemii SARS-CoV-2
Po niezwykle owocnej kampanii „Po pierwsze farmaceuta”, która ewaluowała i rozszerzyła się o portal wiedzy dla farmaceutów „Po stronie farmaceuty”, Fundacja Aflofarm zainicjowała nową kampanię, którem zadaniem była rzetelna weryfikacja skutków pandemii w zakresie zdrowia i samopoczucia Polaków. Ponownie za badania stanowiące fundament akcji odpowiadała Agencja BioStat.
Badanie przeprowadzono za pośrednictwem metod badawczych CATI oraz CAWI na próbie 1000 respondentów, a wśród najważniejszych wniosków można wyszczególnić:
- 58,3% zakażonych nadal odczuwa skutki choroby
- 49,7% badanych przyznała, że ich relacje rodzinne podczas pandemii nie uległy zmianie, w przypadku 14,4% relacje te stały się bliższe
- Badani w czasie pandemii zauważyli u siebie m.in. większą nerwowość (52,3%), bóle pleców (44,4%), głowy (36,4%) oraz na pogarszający się wzrok (36%), czy problemy psychiczne skłaniające do skorzystania z profesjonalnej pomocy psychologa bądź psychiatry (14,4%)
- Ponad połowa Polaków źle ocenia dostęp do lekarzy ogólnych i specjalistów w czasie pandemii, ale aż 61% badanych dobrze ocenia e-recepty i teleporady.
- Nikogo nie trzeba przekonywać, że ostatni rok był szczególny i odcisnął swoje piętno na wszystkich sferach naszego życia. Skutki społeczne będziemy odczuwać zapewne jeszcze przez następne lata. Dla wielu z nas był to rok wyzwań, który zmusił nas do przeorganizowania i przewartościowania swojego życia. Okres pandemii przyniósł również rewolucję cyfrową w ochronie zdrowia. Polacy mieli okazję w przyśpieszonym tempie zapoznać się z telemedycyną i jej poszczególnymi składowymi. Wysoka ocena teleporad wskazuje na to, że dosyć szybko zaakceptowali tę formę korzystania z usług medycznych – komentuje Rafał Piszczek – prezes zarządu Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat.
Cenne partnerstwo, owocna współpraca, spektakularny efekt
- Wśród najistotniejszych czynników przy wyborze partnera, który miałby objąć pieczę nad badaniami było zaufanie. Zależało nam na podjęciu współpracy z rzetelnym, solidnym, doświadczonym i zaufanym partnerem, który wnikliwie zbada problem. Mając świadomość, że efekty prowadzonych badań i kampanii są cennym źródłem wiedzy dla lekarzy, farmaceutów, mediów i pacjentów, zadbaliśmy o szczególnie wysoką jakość raportu, jego dostępność, transparentność oraz czytelność, co jest wynikiem naszej ścisłej współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym BioStat – podsumowuje Katarzyna Liberska-Kinderman head of PR&communications Fundacji Aflofarm.
Fundacja Aflofarm stale podejmuje ważne zagadnienia z zakresu medycyny, zdrowia i farmacji, które mają istotny wpływ na promocję profilaktyki zdrowotnej, edukowanie społeczeństwa w istotnych kwestiach zdrowotnych. Takie działania podejmowane we współpracy z cenionymi i zaufanymi partnerami mają wielowymiarowe znaczenie dla rynku, rzucają światło na ważne społecznie problemy i wspierają poszukiwanie rozwiązań, które w niedalekiej perspektywie mogą odmienić system profilaktyki prozdrowotnej, medycyny czy farmacji.
BCC: Ochrona zdrowia nadal nie jest priorytetem rządu
Aurumaris Professional zdobywa zaufanie gabinetów kosmetycznych
74% Polaków popiera zmiany w medycynie pracy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.