Startuje kampania społeczna „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie”
Nasze społeczeństwo powoli traci wzrok - to wyniki raportów przygotowanych przez Polskie Towarzystwo Okulistyczne. Wskazują to także statystyki Ministerstwa Zdrowia. Jednym z powodów jest pandemia, która wywróciła świat medycyny do góry nogami. Lekarze cały czas dokładają wszelkich starań, żeby leczenie było całkowicie bezpieczne dla pacjentów. Niestety, mimo podjętych środków i zapewnień – okuliści obserwują niechęć pacjentów do wykonywania operacji w trakcie pandemii. Lekarze apelują – nie czekajmy! Lepiej podjąć leczenie już teraz i cieszyć się doskonałym wzrokiem niż odkładać to na później.
Rozpoczynając proces edukacji pacjentów oraz ich najbliższych, Polskie Towarzystwo Okulistyczne startuje z kampanią społeczną „Pokonaj zaćmę, popraw widzenie” dotykającą jednego z najważniejszych problemów ostatnich kilkunastu miesięcy – spadającej liczby wykonywanych operacji zaćmy. Kampania ma za zadanie zachęcić pacjentów do regularnego odwiedzania gabinetów okulistycznych i przede wszystkim sprawić, aby powrócili oni do wcześniej zaplanowanych zabiegów. Głównym elementem kampanii jest spot uświadamiający problemy i konsekwencje wynikające z odwoływania wizyt i braku podejmowania przez pacjentów kroków w kierunku leczenia. Kampania ma za zadanie rozwiać obawy pacjentów związane z COVID – 19 i bezpieczeństwem leczenia. Twarzą i wsparciem merytorycznym działań został ceniony specjalista prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik.
Operacja usunięcia zaćmy nie tylko znacząco poprawia komfort życia, ale też należy do zabiegów niskiego ryzyka. Niestety, od kilkunastu miesięcy, z dużym niepokojem obserwujemy jak wielu pacjentów nie stawia się na planowe operacje i odkłada diagnostykę na lepsze ich zdaniem, bezpieczniejsze czasy. My pracujemy nieprzerwanie zachowując wszystkie zasady i standardy sanitarne, aby pacjenci byli bezpieczni. Dzięki zabiegowi operowany pacjent po wszczepieniu nowej soczewki bez problemu widzi z daleka i bliska, czyta, a nawet może prowadzić bezpiecznie samochód po zmroku. – wyjaśnia prof. dr hab. n. med. Jacek P. Szaflik.
Statystyki pokazują, że w 2020 roku wykonano w Polsce aż o 30% mniej operacji usunięcia zaćmy niż w 2019 roku. Najbardziej dotknięta została grupa wiekowa powyżej 70-tego roku życia. Liczba wykonywanych zabiegów spadła na przestrzeni ostatnich lat z 200 288 tysięcy rocznie do 111 916. Podobnie sytuacja wygląda również w innych grupach wiekowych. W grupie 60-69 lat ilość operacji zaćmy spadła o prawie 30 tysięcy. Głównym powodem zaistniałej sytuacji jest pandemia, która zdominowała nasze życie i wpłynęła na zmianę zachowań społecznych. Brak poczucia bezpieczeństwa, strach o siebie i najbliższych, lockdown, wszystko to doprowadziło do sytuacji, w której osoby chore przestały się leczyć i korzystać z pomocy wyspecjalizowanych placówek medycznych. Cześć z pacjentów z lęku zrezygnowała również z zaplanowanych zabiegów medycznych. Ten pogłębiający się stan doprowadza do masowego pogarszania się zdrowia Polaków.
Odbiorcami kampanii są nie tylko ludzie starsi, których problem zaćmy dotyka najczęściej, ale również ich najbliżsi, na którzy dzięki odpowiedniej edukacji, mogą zachęcać do podejmowania decyzji o zaplanowaniu zabiegu.
Kampania powstała przy ścisłej współpracy z Polskim Towarzystwem Okulistycznym oraz dzięki wsparciu partnerów: Bausch Health Poland, Alcon, Adamed, Senju Poland, OFTA.

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Tylko 7% Polaków wie, co oznacza pierwotna czystość wody
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.