Szczepienie – najważniejszy krok do ochrony przeciwko grypie
Co roku na grypę choruje w Polsce ponad milion osób. Sezon zachorowań zaczyna się w październiku, a kończy w kwietniu. Jak uniknąć problemów? Już teraz powinniśmy podjąć działania profilaktyczne, spośród których najważniejsze jest szczepienie.
Wirusem grypy łatwo się zakazić. Przenosi się drogą kropelkową oraz przez dotyk powierzchni skażonej. Noszenie maseczek, częste mycie rąk i niedotykanie twarzy, kiedy jesteśmy poza domem, ograniczają ryzyko zakażenia tylko do pewnego stopnia. Całkowite uniknięcie kontaktu z wirusem nie jest możliwe, dlatego warto zawczasu uodpornić się na niego dzięki szczepieniu. Szczepienia zapobiegają zachorowaniom w 40‒70% w zależności od sezonu grypowego i populacji osób szczepionych. Ta forma profilaktyki chroni również przed powikłaniami pogrypowymi.
Szczepienie refundowane tylko dla wybranych
W nadchodzącym sezonie Narodowy Fundusz Zdrowia zdecydował o 100% refundacji szczepień na grypę jedynie dla dwóch grup: seniorów powyżej 75 roku życia oraz kobiet w ciąży. Na stronie Ministerstwa Zdrowia poinformowano, że zabezpieczono około 2 mln szczepionek przeciw grypie.
Tymczasem co roku w Polsce na grypę choruje ponad milion osób. W sezonie 2021/22 zaszczepiło się przeciw niej 7% Polaków. To bardzo mało w porównaniu na przykład z krajami Europy Zachodniej.
- „Szczepionka chroni przed zachorowaniem, co jest ważne u osób ze zwiększonym ryzykiem powikłań pogrypowych. W ciągu ostatnich 2 lat zachorowań na grypę było mniej i tym samym spadła odporność populacyjna. Natomiast w tym sezonie zachorowań może być wyjątkowo dużo, co właśnie obserwujemy na półkuli południowej. Dlatego powinniśmy się szczepić, aby przygotować się na sezon grypowy” – tłumaczy dr n. med. Bożena Jachimczak.
Czy szczepionki na grypę są bezpieczne?
Szczepionki przeciw grypie nie wywołują grypy. Preparaty stosowane u osób dorosłych zawierają nieaktywne cząstki wirusa grypy lub tylko jego białka powierzchniowe, całkowicie inaktywowane i niezdolne do namnażania. Po ich zastosowaniu możliwe jest natomiast chwilowe pogorszenie samopoczucia, niewielka gorączka czy zaczerwienienie w miejscu podania – to typowe odczyny poszczepienne, nie oznaczające rozwoju choroby.
Szczepienia nabierają szczególnego znaczenia w kontekście sytuacji pandemicznej. Zima 2022/2023 to kolejny sezon współwystępowania wirusowych infekcji dróg oddechowych, w tym grypy z SARS-COV-2. Obie choroby w początkowej fazie trudno od siebie odróżnić. Szczepienie przeciw grypie może ułatwić różnicowanie zachorowań na grypę oraz Covid-19 i szybsze podjęcie odpowiedniego leczenia.
Szczepionki coraz lepsze
Dostępne szczepionki na grypę są coraz lepsze. „Medycyna stale się rozwija. Prowadzimy badania kliniczne, które służą temu, żeby powstały szczepionki, które mają np. mniejsze niepożądane odczyny poszczepienne lub przedłużony efekt działania” – tłumaczy Anita Szczęsna, dyrektor regionalna Pratia. Ośrodki badań klinicznych Pratia mają bogate doświadczenie w stosowaniu innowacyjnych szczepionek w każdej grupie wiekowej. Aktualnie prowadzą nabór do programów badających innowacyjne szczepionki przeciwko grypie.
Idealny moment na szczepienie jest teraz
Po podaniu szczepionki odporność rozwija się w ciągu dwóch-trzech tygodni. Dlatego przełom lata i jesieni jest najlepszym momentem, aby się zaszczepić.

Zdrowie zaczyna się od profilaktyki: Samoleczenie fundamentem nowoczesnej polityki zdrowotnej UE

Cena zaniedbania – ile naprawdę kosztuje brak skutecznej terapii ran?

Neurologiczne choroby rzadkie w Lublinie leczą modelowo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.