Ustawa o zawodzie farmaceuty - wiedza studentów farmacji i medycyny
Dziewięćdziesiąt trzy proc. studentów farmacji słyszało o ustawie o zawodzie farmaceuty. Dla porównania wśród studentów na kierunku lekarskim jest to grupa 56 proc. Dlaczego wiedza na ten temat jest tak bardzo zróżnicowana, mimo że ustawa o zawodzie farmaceuty wpłynie również na zawód lekarza?[1]
Po 30 latach farmaceuci doczekali się ustawy o zawodzie farmaceuty, która 16 kwietnia br. wchodzi
w życie. To zawód zaufania publicznego, który jako jeden z ostatnich grup zawodowych, nie miał własnej regulacji. To przełom, który zwłaszcza w czasach pandemii COVID-19 wpłynie na współpracę farmaceuty i lekarza. Docelowo ma ona pomóc zacieśnić relacje, a rola farmaceuty ma być wyraźnie zwiększona. Tym samym potencjał, który drzemie w farmaceutach, w końcu zostanie odpowiednio wykorzystany. Farmaceuci pełnią bardzo ważną funkcję. To właśnie ich odwiedzamy w pierwszej kolejności, kiedy nie możemy doczekać się na wizytę lekarską. Oni również pracują na pierwszej linii frontu, wspierając pacjentów w leczeniu drobnych dolegliwości czy otrzymaniu recepty farmaceutycznej, gdy przychodnia jest zamknięta.
Farmaceuci pierwszym kontaktem w przypadku nieprzestrzegania zaleceń lekarskich
Sama ustawa nie opisuje elementu związanego z komunikacją z lekarzem, natomiast usługi, które są
w niej opisane, jak najbardziej. Jedną z nich, która wymaga definitywnie kontaktu na linii lekarz – farmaceuta, jest przegląd lekowy. Ma on za zadanie „wyłapywać” pacjentów, którzy nie przestrzegają zaleceń lekarskich. To rola, która w wielu krajach jest jednym z podstawowych zadań farmaceuty w opiece nad pacjentem. Wśród studentów farmacji, pozytywny stosunek do ustawy o zawodzie farmaceuty ma 74 proc. Podobne odczucia ma 22 proc. studentów medycyny Co ciekawe, aż 51 proc. przyszłych lekarzy nie potrafi w ogóle określić swojego stosunku w tej kwestii. Nie wynika to z niechęci, ale z braku zajęć czy przedmiotów dotyczących współpracy między tymi dwiema grupami. Studenci konsekwentnie starają się zacierać stereotypy krążące wokół ich współpracy, jednak aby całkowicie rozprawić się z tematem, niezbędne byłyby zmiany systemowe, już na etapie planowania programu studiów dla jednej i drugiej grupy.
Farmaceucie znacznie łatwiej skontrolować w formie wykonanego telefonu, czy pacjent bierze leki. W mojej praktyce, kiedy miałem wzorcowy kontakt z lekarzem, pracując w Wielkiej Brytanii zdarzało się, że pacjent mówił mi o wstydzie, przez który nie mówił lekarzowi o zaprzestaniu brania leków. Powodem było np. krwawienie z dziąseł. W takiej sytuacji moją rolą było przekazanie informacji lekarzowi, który albo znalazł inny lek albo wytłumaczył, skąd biorą się skutki uboczne, edukując i uspokajając tym samym pacjenta. Bardzo ważnym elementem jest też wsparcie adherence. Dzięki na przykład usłudze Nowy lek, mogliśmy uzyskać jej poprawę nawet około 8-10%[2] – mówił podczas streamingu zorganizowanego w ramach programu Recepta na sukces, Piotr Merks – dr n. farm z Collegium Medicum UKSW.
Brak edukacji skutkuje brakiem współpracy
Zmiany wymagają nakładu pracy nie tylko u farmaceutów i lekarzy mających już prawo do wykonywania zawodu. Podstawą powinna być edukacja na temat współpracy i komunikacji już na etapie studiów, o którą sami studenci kierunków lekarskich i farmacji postulują. Według ankiety badawczej przeprowadzonej w ramach VII edycji programu Recepta na sukces, tylko 38 proc. studentów kierunku lekarskiego wie, jakie oprócz wydawania leków są uprawnienia farmaceuty. Jak ustawa zmieni ten obraz?
Myślę, że ustawa wprowadzi wiele zmian w stereotypowych relacjach farmaceuty i lekarza. Studentów na wydziałach medycznych i farmaceutycznych w ogóle bardzo mało uczy się o komunikacji – tej z pacjentem, jak również z innymi przedstawicielami zawodów medycznych. Na szczęście wiele w tej kwestii zaczyna się zmieniać. Bezwzględnie potrzebne jest szybsze tempo tych zmian - zwłaszcza w czasach pandemii. Uświadamianie znaczenia współpracy, współpracy farmaceutów z lekarzami, studentów farmacji ze studentami kierunku lekarskiego to jest to, czego domaga się pacjent od wielu lat, czyli holistycznej opieki. Współpraca wielu środowisk w opiece komplementarnej jest właśnie wzorowym przykładem opieki holistycznej. – mówi ekspertka ds. komunikacji zdrowotnej, dr Tomira Chmielewska – Ignatowicz z Collegium Medicum UKSW.
Prawniczka: ustawa o zawodzie farmaceuty redefiniuje zawód farmaceuty
Podczas streamingu dla studentów kierunku lekarskiego oraz farmacji, organizowanego w ramach programu Recepta na sukces, eksperci dyskutowali również na temat prawnych aspektów ustawy
o zawodzie farmaceuty.
Wejście w życie ustawy o zawodzie farmaceuty to moment przełomowy dla wszystkich farmaceutów. Analizując zapisy ustawy, z mojej perspektywy najistotniejsze jest sklasyfikowanie farmaceuty jako zawodu medycznego, a właściwie redefinicja zawodu i nadanie ogromnej niezależności zawodowej farmaceutom. Oczywiście na drugim biegunie, w sposób nieprawdopodobnie zależny, jest to, że pojawia się definicja opieki farmaceutycznej, jako świadczenia medycznego, z katalogiem usług świadczonych w ramach niej. Ustawodawca definiując farmaceutę jako zawód medyczny pokazał ogromną rolę farmaceutów w systemie ochrony zdrowia. Ustawa zakłada także poprzez zmianę przepisów prawa farmaceutycznego rozszerzenie kompetencji kierowników aptek. Te zmiany ustawowe stanowią kolejny rozdział rozwoju farmaceutów i ich ugruntowania pozycji zawodowej w systemie ochrony zdrowia. – komentuje Monika Bartwicka, prawnik i ekspertka prawa farmaceutycznego.
VII odsłona Recepty na sukces poświęcona jest zacieśnianiu współpracy między farmaceutą i lekarzem. Organizatorem kampanii #WSPÓLNIEwobliczu zmian jest firma Gedeon Richter Polska, która podejmuje liczne działania edukacyjne dedykowane przyszłym i obecnym lekarzom i farmaceutom, w związku z wchodzącą w życie ustawą o zawodzie farmaceuty.Jednym z takich działań było przeprowadzone badanie wśród studentów farmacji i kierunku lekarskiego, którego wyniki omówione podczas streamingu, pokazały realny stan wiedzy studentów na temat ustawy.
Dzięki wsparciu studentów kierunku lekarskiego i farmacji, możliwe jest tym samym polepszanie jakości opieki nad pacjentkami, które szczególną opieką otacza Gedeon Richter Polska.
Patronat nad kampanią objęli Polskie Towarzystwo Studentów Farmacji, Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Medycyny – IFMSA Poland oraz organizacja studentów Młoda Farmacja-Łódź.
Dodatkowych informacji udzielają:
Aleksandra Marciniak, Specjalista ds. Public Relations, Gedeon Richter Polska Sp. z o. o., Koordynator kampanii „Recepta na sukces” | Mateusz Konwerski, Biuro kampanii „Recepta na sukces”
|
tel.: +48 695 300 696 email: amarciniak@grodzisk.rgnet.org | tel.: +48 883 555 368 biuro@receptanasukces.pl |
[1] Badanie opinii wśród studentów kierunku lekarskiego i farmacji na temat wzajemnego postrzegania swoich zawodów, n= 267. Studenci kierunku farmacji – 136 ankietowanych, kierunek lekarski – 131. Badanie zrealizowane metodą ankiet internetowych przez LoveBrands Medical na zlecenie Gedeon Richter Polska.
[2] [Merks et al. Patient counselling service with the use of pictograms as the example of pharmacist intervention to improving compliance and medicine safety Cardiol J. 2021 Feb 26. doi: 10.5603/CJ.a2021.0022.]
__________________________________________________________________________________
Gedeon Richter Plc., z siedzibą w Budapeszcie, jest jedną z największych firm farmaceutycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, coraz prężniej rozwijającą swoją działalność na rynkach Europy Zachodniej, w Chinach i Ameryce Łacińskiej. W 2017 roku firma Richter osiągnęła skonsolidowaną sprzedaż na poziomie 1,4 mld euro (1,6 mld dol.), a jej wartość giełdowa wyceniana była na 4,1 mld euro (4,9 mld dol.). Wachlarz produktów firmy Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych, m.in. ginekologię, ośrodkowy układ nerwowy oraz układ sercowo-naczyniowy. Posiadając największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowo Wschodniej, spółka Richter koncentruje swoje badania nad lekami oryginalnymi w dziedzinie chorób ośrodkowego układu nerwowego. Za sprawą swojego powszechnie uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów firma Richter odgrywa na świecie znaczącą rolę w zakresie zdrowia kobiet. Aktywnie angażuje się również w rozwój produktów biopodobnych. Więcej informacji: www.gedeonrichter.pl
Udar mózgu - szybka reakcja może uratować życie
Zmiana czasu na zimowy już w ten weekend.
enel-med na konferencji „VITAzdrowie” zgromadził ponad 300 lekarzy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.