Komunikaty PR

W jaki sposób młodzi farmaceuci szukają pracy i jak zmienia się rekrutacja?

2022-11-24  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Mateusz Konwerski
Institute for Health

gen. Józefa Zajączka 11/lok. C5
01-510 Warszawa
mateusz.konwerski|instituteforhealth.pl| |mateusz.konwerski|instituteforhealth.pl
+48 883 555 368
instituteforhealth.pl

W jaki sposób młodzi farmaceuci szukają pracy i jak zmienia się rekrutacja w tej branży?

70 proc. studentów farmacji myśli o planach zawodowych już na etapie studiów, wynika z badań przeprowadzonych przez Gedeon Richter Polska w ramach programu „Recepta na Sukces”[1]. Sposób poszukiwania pierwszych doświadczeń i kreowania ścieżki kariery zmienił się istotnie na przestrzeni lat, na co zwracają uwagę eksperci rekrutacji. Dziś mówimy nie tylko o samym aplikowaniu na staż czy do pracy, ale nawet o kreowaniu marki osobistej w środowisku zawodowym. Jak ten proces wygląda i czym różni się od tradycyjnych poszukiwań wymarzonej pracy? Jak LinkedIn zmienił zasady gry w tym obszarze?

Z raportu „LinkedIn w Polsce w 2022 roku” Adriana Gamonia wynika, że 4,7 mln Polaków ma konto na LinkedIn. W porównaniu z danymi z 2021 roku, na platformie przybyło aż 0,5 mln nowych użytkowników z Polski. Z kolei na całym świecie konto ma już 850 mln osób, z czego 198 mln to sama Europa. Największą grupę wiekową z Polski stanowią osoby w przedziale 25-34 lat (58%), czyli generacja „Z” i milenialsi. Pracodawcy widzą ten trend, czego wyrazem jest coraz większa liczba ofert pracy publikowanych na portalu.[2]

LinkedIn na każdym etapie kariery

W ramach programu ósmej edycji programu „Recepta na Sukces”, którego inicjatorem jest firma Gedeon Richter, zaplanowano aktywności opierające się na praktycznej wiedzy m.in. na temat kreowania profilu zawodowego na LinkedIn. Gedeon Richter jako firma farmaceutyczna, od lat wspiera studentów farmacji w rozpoczęciu praktyki zawodowej. Począwszy od kompetencji miękkich, ułatwiających kontakt z pacjentem, po merytorykę wspierającą ich rozwój zawodowy, np. spotkania dotyczące Ustawy o Zawodzie Farmaceuty. W tegorocznej edycji programu również zaplanowano serię spotkań edukacyjnych i warsztatów. Ostatnie wydarzenie na temat kreowania profilu zawodowego na LinkedIn prowadziły ekspertki ds. rekrutacji oraz public relations. Mówiły o tym, jak kreować swój wizerunek zawodowy, a także o praktycznych wskazówkach dotyczących funkcjonalności LinkedIn.

LinkedIn jest narzędziem dla każdego, bez względu na etap kariery. Studenci, którzy nie mają jeszcze pierwszych doświadczeń, nie powinni zwlekać z założeniem profilu. Badanie ankietowe potwierdza, że większość z nich myśli o karierze już na etapie studiów. Pierwszym krokiem może być właśnie założenie profilu na tej platformie. My również doceniamy potencjał rekrutacji przez LinkedIn, dlatego chętnie używamy go do pozyskiwania młodych talentów – mówi Joanna Galińska-Zienkiewicz, Senior Bussines Partner w Gedeon Richter.

Studia to czas nauki, ale również aktywności tj. udział w konferencjach i kołach naukowych, prowadzenie projektów badawczych, wyjazdy na wymianę studencką. Każdy z tych elementów świadczy o pewnych umiejętnościach, czy to „miękkich” czy „twardych”, które odpowiednio opisane na LinkedIn będą procentować zainteresowaniem rekruterów.

Świadome prowadzenie profilu zawodowego znacznie ułatwia znalezienie wymarzonej pracy, a także pozwala na obserwację branży, pogłębienie wiedzy na temat zawodów z obszaru swojego wykształcenia, w końcu wypracowania pewnych preferencji co do stanowiska na jakie chcielibyśmy aplikować. Jeśli mówimy o studentach farmacji, warto zwrócić uwagę, że to grupa bardzo zaangażowana w naukę bo tego wymagają ich studia. To również osoby bardzo ambitne, które angażują się w aktywności pozauczelniane. Informowanie o tym na swoim profilu zawodowym jest wyraźnym znakiem dla przyszłego pracodawcy, że taka osoba może być odpowiednim kandydatem, który chętnie zaangażuje się w pracę w organizacji, zwłaszcza, jeśli to jego pierwsze doświadczenie zawodowe – komentuje Karolina Bulejak, ekspertka HR oraz szkoleniowiec.

Ekstrawertyk czy introwertyk? LinkedIn jest dla wszystkich

Medium społecznościowe jest dla każdego, niezależnie od tego czy mamy do czynienia z osobą o usposobieniu ekstrawertycznym czy introwertycznym. Czasem łatwiej jest udzielać się, nawiązywać pierwsze kontakty zawodowe w bezpiecznej przestrzeni, zza biurka, stawiając pierwsze kroki w rozwoju. Rekruterzy cenią proaktywność kandydatów, a to co mogłoby być problemem w sytuacji face to face dla introwertyka, w Internecie staje się prostsze. Wysłanie zaproszenia do sieci kontaktów, kontakt w wiadomości prywatnej, skomentowanie posta w temacie, który nas interesuje jest często nie tylko bardziej komfortowe, ale też oszczędza czas osób pracujących po stronie rekrutacji. Dodatkowo wzmacnia widoczność potencjalnego pracownika dla osób, które prowadzą procesy rekrutacyjne.

Podejście do idealnego profilu kandydata na wszelakie stanowiska bardzo się zmieniło na przestrzeni lat. W latach pięćdziesiątych ekstrawertyzm był wielkim atutem. Dziś pracodawcy stawiają na różnorodność, doceniając fakt, że pozwala ona na spojrzenie w danym aspekcie z kilku perspektyw: osób bardziej ekstrawertycznych, introwertycznych, ze zmysłem analitycznym czy bardziej rozwiniętą inteligencją emocjonalną. To, co widzi introwertyk, nie zawsze zauważy ekstrawertyk i na odwrót. Różnorodność zawodów wymaga różnorodnych postaw. Ktoś, kto bardziej lubi pracę samodzielną, z dokumentacją, uporządkowaną, nie zawsze odnajdzie się na stanowisku lidera zespołu. Tę rolę z kolei może przyjąć osoba, dla której współpraca z wieloma osobami i zarządzanie ich pracą jest marzeniem – mówi Joanna Galińska-Zienkiewicz.

Mentorzy kariery przenieśli się na LinkedIn

Jak wynika z badania ankietowego, 78 proc. studentów farmacji uważa, że na uczelniach w toku studiów brakuje informowania o różnych możliwościach zawodowych. Brakuje mentorów, którzy pomogą pokierować ścieżką kariery i wskazać możliwości rozwoju. Równolegle w przestrzeni LinkedIn takich mentorów jest bardzo wielu i chociażby dlatego warto posiadać tam konto. Są nimi eksperci branży, przedsiębiorcy, naukowcy, liderzy opinii.

Dzięki możliwościom, jakie daje platforma LinkedIn, osoby początkujące na rynku pracy mogą obserwować różne role zawodowe właściwie od środka. To doskonała okazja do tego żeby zobaczyć jak funkcjonuje firma, jaką kulturę organizacyjną tworzy i na jakich wartościach opiera swoje działania. Zainteresowanie studentów farmacji platformą LinkedIn jest bardzo duże, co potwierdzają warsztaty kariery i kreowania profilu zawodowego na LinkedIn dla tej grupy, które organizujemy w ramach VIII edycji programu „Recepta na Sukces”. Z naszego badania  jasno wynika, że młodzi farmaceuci chcą się rozwijać w różnych obszarach farmacji i coraz częściej wybierają firmę farmaceutyczną, jako docelowe miejsce pracy. Dlatego wychodząc naprzeciw ich potrzebom zdecydowaliśmy oprzeć ósmą edycję programu na aktywnościach związanych z rozwojem zawodowym. Chcemy dawać praktyczne wskazówki na temat kreowania wizerunku zawodowego i prowadzenia self-PR, by wesprzeć zaangażowane, młode talenty – mówi Aleksandra Marciniak, ekspertka komunikacji w Gedeon Richter Polska, inicjatorka ósmej edycji programu „Recepta na Sukces”.

Młodzi otwarci na świat

Badania pokazują, że dla młodszych osób (do 24 r. ż.) dużo ważniejszy, niż dla starszej kategorii wiekowej (25-30 lat),  jest networking – możliwość uczestnictwa w międzynarodowym środowisku ekspertów, wymiany z nimi opinii i doświadczeń. 33 proc. polskich użytkowników LinkedIn, jako korzyść posiadania konta na platformie traktuje możliwość kreowania marki osobistej. Z kolei dla 31 proc. ważną korzyścią jest możliwość zaprezentowania potencjalnym pracodawcom siebie i swoich osiągnieć w nowy sposób[3]. Osoby, które najczęściej korzystają z LinkedIn urodziły się już w czasach dostępności do Internetu, co sprawia, że w tym środowisku czują się swobodnie.

Jako firma farmaceutyczna, nie tylko produkujemy skuteczne leki w wielu obszarach terapeutycznych, takich jak ginekologia, kardiologia, psychiatria czy interna, ale też wspieramy w rozwoju farmaceutów. To szczególna grupa osób, które dbają o zdrowie pacjentów. Od ośmiu lat prowadzimy program „Recepta na Sukces”, współpracując z przyszłymi farmaceutami. Widzimy ich ogromne zaangażowanie, chęć rozwoju i poszerzania kompetencji. Cieszymy się, że możemy mieć wkład w pozytywne zmiany w tym obszarze – dodaje Aleksandra Marciniak.

Zainteresowanie szkoleniami dotyczącymi rozwoju zawodowego wśród studentów farmacji jest bardzo duże, dlatego w ramach tegorocznej edycji programu „Recepta na Sukces”, zaplanowano też serię warsztatów online dedykowanych mniejszym grupom studentów. Taka forma spotkań pozwoli na stworzenie profilu na LinkedIn od podstaw lub przeanalizowanie już istniejącego wspólnie z ekspertką rekrutacji i szkoleń i dostosowanie go do aktualnych trendów platformy.

 

Dodatkowych informacji udzielają:

Aleksandra Marciniak, Starszy Specjalista ds. Public Relations, Gedeon Richter Polska Sp. z o. o.,
Koordynator kampanii „Recepta na sukces”

Mateusz Konwerski,

Biuro kampanii „Recepta na sukces”

 

tel.: +48 695 300 696

e-mail: amarciniak@grodzisk.rgnet.org

 

tel.:  +48 883 555 368

e-mail: biuro@receptanasukces.pl

 

__________________________________________________________________________________

Gedeon Richter Plc., z siedzibą w Budapeszcie, jest jedną z największych firm farmaceutycznych w Europie Środkowo-Wschodniej, coraz prężniej rozwijającą swoją działalność na rynkach Europy Zachodniej, w Chinach i Ameryce Łacińskiej. W 2017 roku firma Richter osiągnęła skonsolidowaną sprzedaż na poziomie 1,4 mld euro (1,6 mld dol.), a jej wartość giełdowa wyceniana była na 4,1 mld euro (4,9 mld dol.). Wachlarz produktów firmy Richter obejmuje wiele ważnych obszarów terapeutycznych, m.in. ginekologię, ośrodkowy układ nerwowy oraz układ sercowo-naczyniowy. Posiadając największe centrum badawczo-rozwojowe w Europie Środkowo-Wschodniej, spółka Richter koncentruje swoje badania nad lekami oryginalnymi w dziedzinie chorób ośrodkowego układu nerwowego. Za sprawą swojego powszechnie uznanego doświadczenia w dziedzinie chemii steroidów firma Richter odgrywa na świecie znaczącą rolę w zakresie zdrowia kobiet. Aktywnie angażuje się również w rozwój produktów biopodobnych.

Więcej informacji: www.gedeonrichter.pl

 


[1] Badanie ankietowe „Plany zawodowe studentów farmacji” na grupie 419 studentów farmacji, Gedeon Richter Polska, kwiecień 2022.

[2] Raport „LinkedIn w Polsce 2022”, Adrian Gamoń, Styczeń 2022 r.

[3] Badanie „Jak młodzi szukają pracy?”, n=462, Instytut LB Medical, SW Research, październik 2022 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Institute for Health
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Giving Grudzień! Rusza charytatywny projekt na rzecz szkolnych psychologów Biuro prasowe
2024-12-03 | 11:40

Giving Grudzień! Rusza charytatywny projekt na rzecz szkolnych psychologów

Giving Tuesday to ogólnoświatowy dzień dobroczynności. W tym roku wypada 3 grudnia i zyska szczególne znaczenie. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty zaprasza na
Zdrowie Wielkie rabaty na dermokosmetyki do -50% z okazji Black Weeks w Ziko Dermo. Odk
2024-11-28 | 13:00

Wielkie rabaty na dermokosmetyki do -50% z okazji Black Weeks w Ziko Dermo. Odk

Black Weeks od Ziko Dermo to świetny moment, by odkryć szeroką gamę dermokosmetyków, które spełnią różnorodne potrzeby skóry. Klienci mogą skorzystać z
Zdrowie Medical Inventi podpisuje umowę o współpracy z Uniwersytetem Bolońskim
2024-11-27 | 13:50

Medical Inventi podpisuje umowę o współpracy z Uniwersytetem Bolońskim

Lubelska Spółka zajmująca się komercjalizacją badań naukowych w profilaktyce i ochronie zdrowia nawiązała współpracę z Uniwersytetem w Bolonii. Medical Inventi będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm

Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.

Farmacja

Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów

Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.

Ochrona środowiska

Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania

Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.